Då har jag kört bilen på Falkenbergs banan. Mina gamla Michelindäck hade verkligen gjort sitt redan innan och greppet bak var obefintligt de första 4 varven och sedan blev det bättre men inte bra.
Laddar bara 0,95 Bar för att skona motorn lite och den gick hyfsat de första 2 passen men lite tendenser till släckning av gnistan på en eller flera cylindrar fanns där. Sista passet pressade jag lite hårdare och då började bilen att skjuta igen så jag fick avbryta.
Idag har jag börjat lite felsökning och jag har bytt stiften och tändmodulen men utan resultat.
Nästa steg blir att byta spridare och se om den går bättre. Efter det har jag inga idéer kvar. Någon som har några förslag?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Va kör du för munstycke till vattensprutet? Va har du för spolarvätska? Jänkarna verkar ju ha metanol i sin, men det har jag inte dom haft som jag kikat på, utan etanol istället. Har du kollat afr när vattensprutet drar på?
Jag tror att nåt inte är ok.
Får den soppa som sig bör? Pump o filter i ordning? Denna är ju inte toktrimmad så det bör inte vara så mycket som kan gå fel.
Inga slangar som är loss eller läcker?
Provat att trycktesta?
Jag tror på enkelt fel utan att vara sådär jättekunnig på turbobestraffade motorer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Cédric wrote:Va kör du för munstycke till vattensprutet? Va har du för spolarvätska? Jänkarna verkar ju ha metanol i sin, men det har jag inte dom haft som jag kikat på, utan etanol istället. Har du kollat afr när vattensprutet drar på?
Cedrik
Jag testade att helt koppla ur vattensprutet och det är inte boven i dramat. Bränslevärdena är nära perfekt, går kanske något för fett.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Karl Birgander wrote:Jag tror att nåt inte är ok.
Får den soppa som sig bör? Pump o filter i ordning? Denna är ju inte toktrimmad så det bör inte vara så mycket som kan gå fel.
Inga slangar som är loss eller läcker?
Provat att trycktesta?
Jag tror på enkelt fel utan att vara sådär jättekunnig på turbobestraffade motorer.
Karl
Att något är fel är uppenbart. Jag provar att byta spridare då flera haft problem med samma typ av spridare. Om inte det funkar ska jag mäta bränsletrycket, kan vara fel på en bränsletrycksregulator.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Rikard wrote:Nu har vi bytt spridare och bilen går perfekt efter det! Känns skönt att få ordning på detta!
Nu blir det Kinnekulle imorgon med 944:an!
Rikard
Tänk vad fel man kan ha ibland, felet är tillbaks och bilen beter sig precis likadant, blev ingen körning med 944:an på Kinnekulle idag. Nu börjar jag fundera på om det inte kan vara glapp någonstans till någon givare eller kabelhärva..........
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Trist som attan.
Mina tankegångar går så här....
Med tanke på att vi bytte spridare & stift & att den gick fint efter det så är det nog där vi skall kika lite mera.
Antingen glapp i någon kontakt till spridare eller tändkablarna som ger överslag.
Bara gissningar förstås men värt att kika extra på.
Hur är tomgången nu? Fortfarande jämn eller har den börjat svaja igen?
Skulle byta tändkablar och när jag drog bort den första så lossnade fördelarlocket i underkant. Trodde att detta skulle hjälpa mot felet men det gjorde det inte.
Det konstiga är att den går helt perfekt i cirka 15 minuter, sedan börjar den krångla. Nu börjar tankarna gå mot bränslepump eller bränsletrycksregulator. Har ett konstigt fenomen att när jag snabbt trycker på gasen så magrar den ut bränsleblandningen i någon 10-dels sekund innan den fetar på. Någon som har en idé vad detta kan bero på?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret