Rikard wrote:Har idag fått bekräftat att det verkligen var keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt.
Blir en likadan som tidigare d.v.s. en Garrett GT2871R - var väldigt nöjd med responsen trots skadad turbo! Hur skall det då inte vara med en fullt fungerande!!!
Kul att du kommer igen!
Hoppas vi lyckas träffas på banorna i år, så får du testa min "Old School"-räser och jämföra skillnaden.
Rikard wrote:Har idag fått bekräftat att det verkligen var keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt.
Blir en likadan som tidigare d.v.s. en Garrett GT2871R - var väldigt nöjd med responsen trots skadad turbo! Hur skall det då inte vara med en fullt fungerande!!!
Kul att du kommer igen!
Hoppas vi lyckas träffas på banorna i år, så får du testa min "Old School"-räser och jämföra skillnaden.
Det hoppas jag verkligen! Tror jag hoppar över Warm-up i år och satsar på Mantorp. Har bara kört Mantorp en gång så där behöver jag definitivt träna mera. Du kanske kan hjälpa mig?
En jämförelse mellan våra bilar tror jag vore nyttigt, åtminstone för mig, problemet är väl att man blir så sugen på att uppgradera efteråt!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Rikard wrote:
Det hoppas jag verkligen! Tror jag hoppar över Warm-up i år och satsar på Mantorp. Har bara kört Mantorp en gång så där behöver jag definitivt träna mera. Du kanske kan hjälpa mig?
Javisst kan jag hjälpa dig med Mantorp..
Gör t.ex. inte så här:
Trist att du har haft så mycket krångel, men får hoppas att alla problem slutar nu då.
Hoppas vi ses ute på banorna i sommar.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
Då var bilen ihopmonterad och besiktigad. Bilen går otroligt fett även på tomgång så det blir att besiktiga den en gång till. 6 dagar till första test på bana och det finns en hel del att gör tills dess. Följande saker skall göras:
Bilen skall tvättas.
Ett mindre oljeläckage skall lokaliseras och åtgärdas
Bilen skall mappas
Oljebyte
Kammen skall justeras
Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Rikard wrote:Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?
Nu minns inte jag om det är en separat WG på 951:orna som det är på 931:orna. Men om det är det så kan det ju vara så att det läcker i kopplingen mellan tryckrör och WG så att WG inte öppnar.
Även om det inte är en separat WG så skulle jag nog kolla upp så att WG:en öppnar som den ska som första steg i felsökningen.
Hade själv en dåligt ditskruvad banjobult vid min wastegate efter vintermeck för något år sedan. Då laddade min bil 1 bar istället för de förväntade 0,7...
Rikard wrote:Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?
Nu minns inte jag om det är en separat WG på 951:orna som det är på 931:orna. Men om det är det så kan det ju vara så att det läcker i kopplingen mellan tryckrör och WG så att WG inte öppnar.
Även om det inte är en separat WG så skulle jag nog kolla upp så att WG:en öppnar som den ska som första steg i felsökningen.
Hade själv en dåligt ditskruvad banjobult vid min wastegate efter vintermeck för något år sedan. Då laddade min bil 1 bar istället för de förväntade 0,7...
Jag har bytt wastegate i år till en TIAL. Är osäker på om den monterats rätt. Finns två ingångar, en på sidan och en på toppen. Nu är den inkopplad på sidan, däremot vet jag inte om den på toppen skall vara pluggad eller öppen.
I alla fall skall jag koppla förbi taktventilen och koppla laddtrycket direkt till wastegate så kan jag eliminera fel i laddtrycksstyrningen. Återkommer med en rapport efter det.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Rikard wrote:Jag har bytt wastegate i år till en TIAL. Är osäker på om den monterats rätt. Finns två ingångar, en på sidan och en på toppen. Nu är den inkopplad på sidan, däremot vet jag inte om den på toppen skall vara pluggad eller öppen.
I alla fall skall jag koppla förbi taktventilen och koppla laddtrycket direkt till wastegate så kan jag eliminera fel i laddtrycksstyrningen. Återkommer med en rapport efter det.
Om det är som på en original 931 WG så skall det kopplas in på sidan och den på toppen skall vara öppen. Trycket går in på undersidan av ett membran som lyfter en ventil som öppnar avgasflödet förbi turbon. Om det är stängt ovanför membranet borde iaf teoretiskt laddtrycket bli högre för då måste luften ovanför membranet komprimeras ihop istället för att smita ut genom öppningen när ventilen skall lyftas.
Men TIAL WG kan ju fungera tvärtemot när det gäller var saker o ting kopplas in iof...
WG borde du kunna prova med tryckluft... du bör höra om den öppnar.
Rikard wrote:Nu har jag felsökt genom att koppla laddtrycket direkt på wastegaten och då fick jag ett laddtryck på 0,8 Bar.
Fortsättning följer.......
Då verkar det ju som att det är laddtrycksstyrningen som falerar?! 0,8 bar låter väl normal som öppning på WG? Eller vad har du valt för grundtryck i WG?
Rikard har 0.7-0.8 bars fjäder i WG. Wastegaten är korrekt installerad.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret