944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#46 Post by FredrikÅ »

Rikard wrote:Har idag fått bekräftat att det verkligen var keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt.
Blir en likadan som tidigare d.v.s. en Garrett GT2871R - var väldigt nöjd med responsen trots skadad turbo! Hur skall det då inte vara med en fullt fungerande!!!
Kul att du kommer igen!

Hoppas vi lyckas träffas på banorna i år, så får du testa min "Old School"-räser och jämföra skillnaden.:wink:
Fredrik Åberg

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#47 Post by Rikard »

FredrikÅ wrote:
Rikard wrote:Har idag fått bekräftat att det verkligen var keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt.
Blir en likadan som tidigare d.v.s. en Garrett GT2871R - var väldigt nöjd med responsen trots skadad turbo! Hur skall det då inte vara med en fullt fungerande!!!
Kul att du kommer igen!

Hoppas vi lyckas träffas på banorna i år, så får du testa min "Old School"-räser och jämföra skillnaden.:wink:
Det hoppas jag verkligen! Tror jag hoppar över Warm-up i år och satsar på Mantorp. Har bara kört Mantorp en gång så där behöver jag definitivt träna mera. Du kanske kan hjälpa mig?
En jämförelse mellan våra bilar tror jag vore nyttigt, åtminstone för mig, problemet är väl att man blir så sugen på att uppgradera efteråt!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#48 Post by FredrikÅ »

Rikard wrote: Det hoppas jag verkligen! Tror jag hoppar över Warm-up i år och satsar på Mantorp. Har bara kört Mantorp en gång så där behöver jag definitivt träna mera. Du kanske kan hjälpa mig?
Javisst kan jag hjälpa dig med Mantorp..
Gör t.ex. inte så här: :lol:
Image
Fredrik Åberg

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#49 Post by Björn Nilsson »

Hehe, man kan inte bromsa hur sent som helst Fredrik ;)

Vi hörs nästa vecka!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#50 Post by anders44 »

aha, visste ikke du hadde en GT BB allerede, GT2871R må ha utrolig bra respons på din motor.

du får trøste deg me at det er HELG! :)

turbo er billigt, 10 blås typ.

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#51 Post by Björn.C »

Trist att du har haft så mycket krångel, men får hoppas att alla problem slutar nu då.
Hoppas vi ses ute på banorna i sommar.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#52 Post by Rikard »

Då var bilen ihopmonterad och besiktigad. Bilen går otroligt fett även på tomgång så det blir att besiktiga den en gång till. 6 dagar till första test på bana och det finns en hel del att gör tills dess. Följande saker skall göras:

Bilen skall tvättas.
Ett mindre oljeläckage skall lokaliseras och åtgärdas
Bilen skall mappas
Oljebyte
Kammen skall justeras

Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#53 Post by patand »

Rikard wrote:Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?
Nu minns inte jag om det är en separat WG på 951:orna som det är på 931:orna. Men om det är det så kan det ju vara så att det läcker i kopplingen mellan tryckrör och WG så att WG inte öppnar.

Även om det inte är en separat WG så skulle jag nog kolla upp så att WG:en öppnar som den ska som första steg i felsökningen.

Hade själv en dåligt ditskruvad banjobult vid min wastegate efter vintermeck för något år sedan. Då laddade min bil 1 bar istället för de förväntade 0,7...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#54 Post by Rikard »

patand wrote:
Rikard wrote:Sedan har jag fått ett oväntat problem som jag inte vet hur jag skall lösa, kanske någon på forumet kan hjälpa mig? Bilen har plötsligt fått ett grundladdtryck på 1,2 Bar och så högt vågar jag inte ha. Några förslag?
Nu minns inte jag om det är en separat WG på 951:orna som det är på 931:orna. Men om det är det så kan det ju vara så att det läcker i kopplingen mellan tryckrör och WG så att WG inte öppnar.

Även om det inte är en separat WG så skulle jag nog kolla upp så att WG:en öppnar som den ska som första steg i felsökningen.

Hade själv en dåligt ditskruvad banjobult vid min wastegate efter vintermeck för något år sedan. Då laddade min bil 1 bar istället för de förväntade 0,7...
Jag har bytt wastegate i år till en TIAL. Är osäker på om den monterats rätt. Finns två ingångar, en på sidan och en på toppen. Nu är den inkopplad på sidan, däremot vet jag inte om den på toppen skall vara pluggad eller öppen.
I alla fall skall jag koppla förbi taktventilen och koppla laddtrycket direkt till wastegate så kan jag eliminera fel i laddtrycksstyrningen. Återkommer med en rapport efter det.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Rikard wrote:Jag har bytt wastegate i år till en TIAL. Är osäker på om den monterats rätt. Finns två ingångar, en på sidan och en på toppen. Nu är den inkopplad på sidan, däremot vet jag inte om den på toppen skall vara pluggad eller öppen.
I alla fall skall jag koppla förbi taktventilen och koppla laddtrycket direkt till wastegate så kan jag eliminera fel i laddtrycksstyrningen. Återkommer med en rapport efter det.
Om det är som på en original 931 WG så skall det kopplas in på sidan och den på toppen skall vara öppen. Trycket går in på undersidan av ett membran som lyfter en ventil som öppnar avgasflödet förbi turbon. Om det är stängt ovanför membranet borde iaf teoretiskt laddtrycket bli högre för då måste luften ovanför membranet komprimeras ihop istället för att smita ut genom öppningen när ventilen skall lyftas.

Men TIAL WG kan ju fungera tvärtemot när det gäller var saker o ting kopplas in iof...

WG borde du kunna prova med tryckluft... du bör höra om den öppnar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#56 Post by sweanders »

Det är inte helt ovanligt att folk monterar tialen bakåfram.. ;)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#57 Post by Rikard »

Nu har jag felsökt genom att koppla laddtrycket direkt på wastegaten och då fick jag ett laddtryck på 0,8 Bar.

Fortsättning följer.......
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#58 Post by patand »

Rikard wrote:Nu har jag felsökt genom att koppla laddtrycket direkt på wastegaten och då fick jag ett laddtryck på 0,8 Bar.

Fortsättning följer.......
Då verkar det ju som att det är laddtrycksstyrningen som falerar?! 0,8 bar låter väl normal som öppning på WG? Eller vad har du valt för grundtryck i WG?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#59 Post by Jon80 »

Rikard har 0.7-0.8 bars fjäder i WG. Wastegaten är korrekt installerad.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#60 Post by Rikard »

Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Henka