924 Turbo 1981 | Orangutang Racing 948

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#121 Post by Pär Hylander »

Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#122 Post by R924T »

Pär Hylander wrote:Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Blir nog en förstärkt tryckplatta då den jag och måttar med har ändå legat på skroten ett par år.. sinter eller inte, jag har en liggande, dock med ofjädrat centrum vilket är en nackdel för drivlinan.
Bilen blir ju en ren banbil i framtiden så körbarhet i rusningstrafik är int så aktuellt.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#123 Post by Torbjorn968 »

R924T wrote:Pedalställ beställt. :D
Dum fråga, men jag ställer den i alla fall: varför special pedalställ?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#124 Post by Karl Birgander »

Torbjorn968 wrote:
R924T wrote:Pedalställ beställt. :D
Dum fråga, men jag ställer den i alla fall: varför special pedalställ?

//TL
Kanske dumt svar (gissning): Tillbakaflyttning av pedalställ + enklare med bromsvåg + enklare häl-tå?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3332
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#125 Post by johan944 »

+ tillbakaflytt av föraren = bätre viktfördelning och lättare att ta sig ut genom buren.

samt att torpedväggen ska flyttas lite så det kanske inte fungerar med original på grund av nya motorn.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#126 Post by Pär Hylander »

R924T wrote:
Pär Hylander wrote:Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Blir nog en förstärkt tryckplatta då den jag och måttar med har ändå legat på skroten ett par år.. sinter eller inte, jag har en liggande, dock med ofjädrat centrum vilket är en nackdel för drivlinan.
Bilen blir ju en ren banbil i framtiden så körbarhet i rusningstrafik är int så aktuellt.
Aldrig att jag skulle vilja ha sinter i en banbil om det inte är nödvändigt. Med vanlig koppling kan man slira lite på den enkelt vid nedväxlingar, så slipper man dansa tango mellan pedalerna vid bromsning och nedväxling(aka varvtalsmatchning)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#127 Post by R924T »

Karl Birgander wrote:
Torbjorn968 wrote: Dum fråga, men jag ställer den i alla fall: varför special pedalställ?

//TL
Kanske dumt svar (gissning): Tillbakaflyttning av pedalställ + enklare med bromsvåg + enklare häl-tå?
Ännu dummare svar :D
Vill ha bort servot och ha bromsvåg, hade problem att dosera bromsarna förra året och nu ville jag ha bort servon i motorrumet och flytta bak föraren då torpedväggen kommer att ändras lite. Finns inga dumma frågor bara dumma svar :wink:
Last edited by R924T on 2008-02-18 22:25:01, edited 1 time in total.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#128 Post by R924T »

Aldrig att jag skulle vilja ha sinter i en banbil om det inte är nödvändigt. Med vanlig koppling kan man slira lite på den enkelt vid nedväxlingar, så slipper man dansa tango mellan pedalerna vid bromsning och nedväxling(aka varvtalsmatchning)[/quote]

Vill helst inte heller ha en sinter speciellt utan fjädrande centrum, antagligen blir det en förstärkt organisk men vet inte om det finns någon lämplig 225mm koppling som klarar bortåt 250-300hk..
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#129 Post by R924T »

Blev en dubbelpost så
Jag var bara tvungen...
Klart det blir lttare häl+tå om man har två bromspedaler och två kopplingar att välja på.. :lol:
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2628
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#130 Post by gegge »

Ett tips på koppling till 931 är Ford Bronco II 86-92. Exakt samma dimensioner, men för struntpengar. 23 splines. 225 mm och 1" axel. många på www.924.org kör no-name bronce i sina "turbosar".

Finns SPEC, Centerforce, Exedy, Sachs, Daikin...

Sachs Heavy Duty SD1041HD kostar $37
Dainkin I2010-25288 kostar $39
Centerforce DFX 23009032 sintrad race
CENTERFORCE STAGE 1 CLUTCH DISC C78381009 $68.33
SPEC Clutch Kit Stage 1 - Ford Bronco II 1985-1987 Sale Price: $233.10 Part No.: 008328
Spec Clutch Kit Stage 4 - Ford Bronco II Item#: SF414-460 Our Price:$317.40

Jag ska beställa en Sachs HD. Säg till om intresse finns, så köper vi ihop.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#131 Post by R924T »

Projektet börjar vakna ur vinter-idet när studierna lättar lite inför sommare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#132 Post by patand »

R924T wrote:Projektet börjar vakna ur vinter-idet när studierna lättar lite inför sommare.
Kul att du lägger upp lite bilder! Blir spännande att följa detta projekt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#133 Post by Cédric »

Nu börjar de hända grejer. stressad av det fina vädret :)?

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#134 Post by R924T »

Motorn sitter i motorfästen beställda av JERD och nu ska jag bygga insug och avgassystem innan jag river ur motorn igen och renoverar den. Fick kapaganska mycket plåt för att få i motorn och vil inte göra misstaget att svetsa ihop allt innan avgassystemet är inprövat.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#135 Post by Cédric »

Skoj att de börjar smyga sig framåt !

Hur länge är motorvalet hemligt ? :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users