951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
hejsan kollade lite på dina bilder i garaget,jag kanske är helt ute å cycklar nu men jag tyckte din honing av cylindrarna hade väldigt mycket kryssrepor av den typ man ska ha på vanliga gjutjärnscylinderlopp
I samband med att jag fick mitt block honat så sa dom på wallen´s motorrenovering att alusilcylindrar måste honas med alusilpasta till helt jämn yta annars kommer bilen ryka som en gammal dieselmerca!
mvh tommy
I samband med att jag fick mitt block honat så sa dom på wallen´s motorrenovering att alusilcylindrar måste honas med alusilpasta till helt jämn yta annars kommer bilen ryka som en gammal dieselmerca!
mvh tommy
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- wennergren
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2007-08-24 07:06:21
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Danderyd/Sthlm
- Contact:
kollar in era trådar och försöker lära mig ngt alltså, jag är djupt imponerad över er som "bara" plockar ur motorn (ibland nästan innan den har landat i garaget) osv! respekt. detta får ju mina små handtagsfix och lacka fälgarna att te sig som en prommis i solsken
nåja, jag läser, tittar och försöker lära mig. tack för alla detaljerade trådar här på forumet!
mvh filip
nåja, jag läser, tittar och försöker lära mig. tack för alla detaljerade trådar här på forumet!
mvh filip
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
tkgb wrote:hejsan kollade lite på dina bilder i garaget,jag kanske är helt ute å cycklar nu men jag tyckte din honing av cylindrarna hade väldigt mycket kryssrepor av den typ man ska ha på vanliga gjutjärnscylinderlopp
I samband med att jag fick mitt block honat så sa dom på wallen´s motorrenovering att alusilcylindrar måste honas med alusilpasta till helt jämn yta annars kommer bilen ryka som en gammal dieselmerca!
mvh tommy
Är inte så påläst ang. detta själv. Men han som honade cylindrarna har
honat 951 block tidigare med bra resultat. Han förklarade för mig att det
fanns olika skolor/metoder att göra detta, vilken som är mest rätt vet jag
inte. Jag misstänker att han inte drivt sin motorenorverings/trimfirma i
många år utan att veta vad han gör...
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig... Jag skulle bara bytawennergren wrote:kollar in era trådar och försöker lära mig ngt alltså, jag är djupt imponerad över er som "bara" plockar ur motorn (ibland nästan innan den har landat i garaget) osv! respekt. detta får ju mina små handtagsfix och lacka fälgarna att te sig som en prommis i solsken
nåja, jag läser, tittar och försöker lära mig. tack för alla detaljerade trådar här på forumet!
mvh filip
koppling och uppgradera turbon Sen spårade det ur...
Jag har ingen direkt förkunskap om totala mototrenorveringar, bara bytt
nån topp, bromsar, koppling, generator osv. tidigare...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Äntligen har det sista sakerna inför lackeringen anlänt...
Nu börjar det dra ihop sig för lack och ihopsättninga av bilen....
/ Erol
Nu börjar det dra ihop sig för lack och ihopsättninga av bilen....
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
ÄNTLIGEN!!!
Det tog tid att bestämma färg... men nu är bilen äntligen lackad!
Hoppas nu att jag hinner få ihop bilen innan sommaren är över....
/ Erol
Ps. ändrade rubriken på tråden till ett något mer passande namn!
Det tog tid att bestämma färg... men nu är bilen äntligen lackad!
Hoppas nu att jag hinner få ihop bilen innan sommaren är över....
/ Erol
Ps. ändrade rubriken på tråden till ett något mer passande namn!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Tack!bergodalvana wrote:Riktigt snyggt!!!
Det har varit ett rent helvete att välja färg, men känner nu att jag har valt
helt rätt färg! Ska ner i garaget i helgen och börja montera ihop bilen.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
Riktigt fräck färg, är det någon standard? eller något du "hittade", Sotenästräffen är ju om 3 veckor, bilen är väl ihopsatt tills dess
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Färgen är inte från Porsches färgkartor, tror inte att 944:an fanns i grönt.Björn.C wrote:Riktigt fräck färg, är det någon standard? eller något du "hittade", Sotenästräffen är ju om 3 veckor, bilen är väl ihopsatt tills dess
Hittade färgen på en annan sportbil
Jo, det hade varit nice att komma på träffen, men det får bli nästa år.
Jag trodde i min enfald att bilen skulle varit klar till våren, men allt går inte
riktigt som man tänkt sig. Det är mycket att montera och allt tar MYCKET
längre tid än man räknat med.
Jag hoppas att jag hinner åka lite under sensommaren.
/ Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:55:41, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Snyggt!! Inte helt olik min Porsche Rainforest Green.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Då har man ängnat några timmar i garaget igen... Det känns kul att äntligen
få sätta ihop bilen, nu ser man resultat! Har fått rätt så mycket gjort ikväll,
med tanke på de få timmar jag var där.
Jag har damsugit ur bilen och torkat bort allt lackdamm, sen har jag börjat
att montera inredning och gummilister, fick även dit bakljusen av bara farten!
Bifogar några bilder:
Väntar fortfarande på kofångare, speglar, kjolar, targa, handtag, lister
frontplåt, plåten till popuplysena m.m som ännu inte är lackade.
/ Erol
få sätta ihop bilen, nu ser man resultat! Har fått rätt så mycket gjort ikväll,
med tanke på de få timmar jag var där.
Jag har damsugit ur bilen och torkat bort allt lackdamm, sen har jag börjat
att montera inredning och gummilister, fick även dit bakljusen av bara farten!
Bifogar några bilder:
Väntar fortfarande på kofångare, speglar, kjolar, targa, handtag, lister
frontplåt, plåten till popuplysena m.m som ännu inte är lackade.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu har jag tagit mig an motorn, har fått dit kolvar, stakar, vev, oljepickup,
ena balansaxeln.
Har dessutom lagt ner nästan 4 timmar på att fästa ena skalstolen i bilen,
stolen har klart och tydligt visat att den inte vill sitta i min bil, men jag ger
mig inte...
Mvh Erol
ena balansaxeln.
Har dessutom lagt ner nästan 4 timmar på att fästa ena skalstolen i bilen,
stolen har klart och tydligt visat att den inte vill sitta i min bil, men jag ger
mig inte...
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users