924 - 82 "Bruksracern"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#31 Post by Natanael »

Image

Dörrsida som lagades

Image

Högtalarimitationen till platta som täcker ett fult hål..

Image

Härlig åktur efter förmiddagens besök

Image

Jag hamnade visst på bild också ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 - 82

#32 Post by patand »

Jättekul att bilen hamnat hos någon som har intresse och energi att ge den lite kärlek! :D Den förtjänar det då jag tycker det är en i grunden bra 924:a som bara behöver ses över lite extra.

Bra tänkt också att inte lämna in den för allt utan att passa på att lära sig hur bilen är ihopsatt, du kommer ha mycket glädje av det både nu och i framtiden!

Följer tråden med stort intresse!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#33 Post by Natanael »

patand wrote:Jättekul att bilen hamnat hos någon som har intresse och energi att ge den lite kärlek! :D Den förtjänar det då jag tycker det är en i grunden bra 924:a som bara behöver ses över lite extra.

Bra tänkt också att inte lämna in den för allt utan att passa på att lära sig hur bilen är ihopsatt, du kommer ha mycket glädje av det både nu och i framtiden!

Följer tråden med stort intresse!
Tack Patand! :D

ja den verkar ju som du sa vara bra till grunden, ska bli kul att få lära sig lite nu allteftersom och förhoppningsvis ska det bli finfin ordning på bilen :) Kul med ett litet projekt tycker jag!

Har redan börjat känna av glädjen i garaget - och på vägen såklart :#cheers:

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#34 Post by Natanael »

Fick en trevlig leverans från posten idag. Image

Så ska det se ut!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#35 Post by Natanael »

Lägger in en länk till felsökningen som sker nu med elen, forum/viewtopic.php?t=29551" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Fick för övrigt på det nya emblemet idag, såna saker gör stor skillnad!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#36 Post by Natanael »

Dags att uppdatera tråden lite. Det som hänt i det senaste är byte av generatorbussningar,ä. Komplett koppling är beställd. Batteriet kan trots allt vara problemet som spökar med laddningen så nytt batteri som är garanterat helt och friskt är inhandlat, har dock inte hunnit utvärdera det än.

Tänddelar kom också upp på fixlistan eftersom den verkar gå på tre cylindrar. Blir till o byta alla delar.
I övrigt har lite pill bockats av som nya solskyddsfästen, borttagning av klister på baklucka och plugg ditsatt i torkarhålet.

Även fått tag i list från Bathory och Spolarmunstycken från Franzén på forumet. Mycken tack! :)

Ratten har en reva på ovansidan och stolen är som skrivet väldigt sliten, så det fick bli överdrag på det tillsvidare.. Får se vad det blir där. Men jag är nöjd tillsvidare iaf :). Ska få på överdraget på andra sidan också.

Image

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#37 Post by QV_ »

Jag gillar ju att veta varför man skall byta och inte "bara byta" så jag gjorde en undersökning på mina tändkablar, info finns i min tråd. Borde vara närmare slutet än början.

Jan

när man skall hitta "någons" tråd så klickar man på signaturen och sedan är de flesta mest aktiva i "sin tråd"

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#38 Post by Natanael »

Det gillar ju jag med. Men mina tändkablar var rätt slitna. Övriga delar kostade inte en förmögenhet så det fick bli nytt o fräscht.

Plus att jag kan väldigt lite om felsökning.. kollar gärna i din tråd.

/ Natanael

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#39 Post by Natanael »

Ska 924:an ha blyersättning när man tankar? Vet att vissa har det. Är det något man har missat.?

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#40 Post by QV_ »

Blyersättning har man för att förhindra "inbankning" av ventilerna i gjutjärnstoppar.

Eftersom toppen på 924 är av aluminium så finns inte detta "bekymmer".

/Janne

inbankningen kommer först över 4000 RPM eller 50% effektuttag så de flesta som endast "fisåker" med sina sommarbilar behöver inte det.
Om man använder det så är det bättre att ha för lite än förmycket.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#41 Post by Natanael »

Jaha okej. Jag kommer säkerligen befinna mig över 4000 ganska ofta så det blir nog till att införskaffa det ;-). Tack för infon

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#42 Post by QV_ »

QV_ wrote:Eftersom toppen på 924 är av aluminium så finns inte detta "bekymmer".
Man behöver inte blyersättning till en 924.

/Jan

Tanka 98 oktan

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#43 Post by Natanael »

Okej. Påverkar det negativt och isåfall hur om man tankar 95?

Edit: nu läste jag ordentligt i inlägget, aluminium topp var det ja..

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 - 82

#44 Post by Cédric »

Jag märkte ingen skillnad på min förra 924 ( utan turbo), men när jag körde bana såg jag alltid till att ha 98 i för den extra marginalen. Den skulle ju teoretiskt sätt kunna spika, vilket skulle vara väldigt skadligt, men det är inget jag nånsin hörde, borde inte hända med den låga trimningsgraden..

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#45 Post by Natanael »

Ah okej. Har förstått att det är visare att köra högre oktan nät man pressar på bana. Blir till att tanka 98 när jag ska till Ljungby och köra om en dryg vecka med min honda (Crx). Ser fram emot det!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users