Det är fortfarande inte vinter rent väderleksmässigt i min del av landet. Så jag kör fortfarande på sommardäcken. Men idag vågade jag inte chansa längre och gjorde några första staplande steg i rätt riktning.
Precis som vanligt är jag ute i absolut sista minuten. Eller, lite på övertid om man ska vara petig...
Gjorde den enorma uppoffringen som det innebär att köra 8km för att hämta dubbdäcken och en domkraft för att inte riskera att bli insnöad med fel däck på fel ställe.
Första garagebesöket på flera månader. Det var sig likt. Ingen hade brutit sig in för att stjäla, vandalisera eller slutföra mina projekt och mössen hade som vanligt gjort konfetti av alla plastpåsar som jag glömt rensa bort.
Däcken var huvudsyftet med garagebesöket. Men det fanns givetvis även ett typiskt "det drar ihop sig till vinter"-problem som måste åtgärdas. Minns inte vad det var förra året, men den här gången är det värmerelaterat. Jag fick nämligen värmereglaget i näven (bildligt talat) för några veckor sedan när jag skulle dra spaken från det kallaste. Kände tydligt hur något gick av/lossnade så fort jag rörde spaken och den kan nu dras i sidled helt utan motstånd och utan att påverka värmen det allra minsta. Givetvis fastnade den i det kallaste läget...
Som väl är, eller hur man nu ska se det, så verkar det vara ett återkommande problem. Det följde nämligen med inte mindre än tre utbytesenheter när jag köpte bilen och två av fyra skruvar som fäster fläktreglagekonsolen i framkant saknas. Så någon har haft problem med fläktreglagen tidigare och fått lite delar över...
Verkar som att den bara sitter med fyra skruv i framkant och två kablar i bakkant. Borde inte vara så svårt att fixa. Förutsatt att inte hela bilen måste monteras ner för att komma åt. Isåfall behöver jag hämta fler verktyg.
Bobo