928 S4 -91 |there is no substitute
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
928 S4 -91 |there is no substitute
Tänkte starta upp en projekttråd om min sommarbil, en Porsche 928 S4 1991.
Bilen köptes 2013-06-12 av en kille född -66. Han hade haft den i 2 år.
Ägarinnan före var en dam (nu 66 år) från Täby som hade haft den i 10 år.
Hon var den första ägaren i Sverige efter att bilen importerats från Tyskland.
Hon och maken hade varsin 928.
Med bilen följde en fullstämplad servicebok och det känns som om tidigare ägare tagit väl hand om den. Bilen är i huvudsak original men har ett Strosek avgassystem (är det någon som vet om detta ger någon effekt? Låter gott gör det i alla fall )
Mina planer är i huvudsak att förbättra småsaker löpande och bibehålla den i fint skick.
Närmast planerar jag att färga om några delar som börjat bli slitna i skinninredningen.
Bilder (som den ser ut idag):
Bilen köptes 2013-06-12 av en kille född -66. Han hade haft den i 2 år.
Ägarinnan före var en dam (nu 66 år) från Täby som hade haft den i 10 år.
Hon var den första ägaren i Sverige efter att bilen importerats från Tyskland.
Hon och maken hade varsin 928.
Med bilen följde en fullstämplad servicebok och det känns som om tidigare ägare tagit väl hand om den. Bilen är i huvudsak original men har ett Strosek avgassystem (är det någon som vet om detta ger någon effekt? Låter gott gör det i alla fall )
Mina planer är i huvudsak att förbättra småsaker löpande och bibehålla den i fint skick.
Närmast planerar jag att färga om några delar som börjat bli slitna i skinninredningen.
Bilder (som den ser ut idag):
Last edited by Jim Profit on 2014-03-16 09:44:57, edited 7 times in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Samma färg som min S2a tror jag men måste säga att den gör sig hundra gånger bättre på en 928, speciellt med speedline fälgar. RIKTIGT snygg!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Tror att din S2:a är mer vinröd och denna mer lila, har sett ett par 968 i lilametallic tidigare.Lilja wrote:Samma färg som min S2a tror jag men måste säga att den gör sig hundra gånger bättre på en 928, speciellt med speedline fälgar. RIKTIGT snygg!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Det är samma färg som min 968, Metallic Amethyst heter den. Älskar den! Samma färg finns också på 964 vet jag. Finns den på fler? Och det var en fin bil du hade! Härligt muller i dom!
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Tack för de positiva kommentarerna!
Miniuppdatering:
Balanserade alla hjulen idag och undersökte så fälgarna inte var skeva (vilket de inte var). Detta gjordes av Örby gummi, mkt trevlig personal och det kostade 660:- vilket kändes väldigt överkomligt. Det behövdes ett par vikter och samtidigt upptäcktes lite slitage på insidan av framdäcken så nästa vecka skall jag boka en hjulinställning. Passade även på att öka däcktrycket från 2.6 till 2.8 istället.
Anledningen till balanseringen är att jag känt vibrationer i +120 km/h så jag tänkte börja med balansering (och nu hjulinställning) och hoppas det löser problemet. Känns som om att det kommer bli betydligt dyrare om det inte gör det..
Skall ut och åka ikväll så det blir spännande att se om vibrationerna försvunnit/minskat.
Glad midsommar till alla !
Miniuppdatering:
Balanserade alla hjulen idag och undersökte så fälgarna inte var skeva (vilket de inte var). Detta gjordes av Örby gummi, mkt trevlig personal och det kostade 660:- vilket kändes väldigt överkomligt. Det behövdes ett par vikter och samtidigt upptäcktes lite slitage på insidan av framdäcken så nästa vecka skall jag boka en hjulinställning. Passade även på att öka däcktrycket från 2.6 till 2.8 istället.
Anledningen till balanseringen är att jag känt vibrationer i +120 km/h så jag tänkte börja med balansering (och nu hjulinställning) och hoppas det löser problemet. Känns som om att det kommer bli betydligt dyrare om det inte gör det..
Skall ut och åka ikväll så det blir spännande att se om vibrationerna försvunnit/minskat.
Glad midsommar till alla !
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Är tvungen att kommentera.....
Måste vara snyggaste färgen (exteriört) på en 928.
Formerna blir (om möjligt) ännu sexigare
snygg bil
Sven
Måste vara snyggaste färgen (exteriört) på en 928.
Formerna blir (om möjligt) ännu sexigare
snygg bil
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Efter att ha kört ca 50 mil de senaste dagarna kan jag konstatera att vibrationerna minskat något men inte avtagit så nästa åtgärd blir framvagnsjustering. Lite störigt, den är helt vibrationsfri till 120 km/h men därefter börjar det.
En annan tråkig sak är att stötdämparna behöver bytas ut. Tråkigt att jag missade detta vid köpet men det är bara att gilla läget och fixa. Är det någon som har tips på var man kan köpa ett komplett kit till vettiga pengar? (tänkte kolla med Utzon men finns det fler? Sandén hade ingen bra kontakt sa han). Skall man byta ut fjädrarna samtidigt eller brukar dessa hålla längre (bilen har rullat 17 500 mil nu)?
En annan tråkig sak är att stötdämparna behöver bytas ut. Tråkigt att jag missade detta vid köpet men det är bara att gilla läget och fixa. Är det någon som har tips på var man kan köpa ett komplett kit till vettiga pengar? (tänkte kolla med Utzon men finns det fler? Sandén hade ingen bra kontakt sa han). Skall man byta ut fjädrarna samtidigt eller brukar dessa hålla längre (bilen har rullat 17 500 mil nu)?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Vanligtvis brukar inte obalans i hjulen märkas över 90 km/h, brukar vara något annat då. Grattis till en trevlig bil.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Har du rätt centreringsringar till naven på fälgarna? Stämmer det inte brukar det bli vibrationer i 100+ km/h.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Bra tips, det skall jag undersöka! Har däckfirmor centrumringar eller vart hittar man det?
Såg även att det satt ocentrerade spacers på 3-4mm på bakhjulen, satt förvisso så bultarna spände ut dem längst ut men det kanske inte räcker?
Såg även att det satt ocentrerade spacers på 3-4mm på bakhjulen, satt förvisso så bultarna spände ut dem längst ut men det kanske inte räcker?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Däckfirmorna brukar ha ett sortiment, om inte annat kan de beställa de du behöver.
Att bara centrera fälgen med hjälp av hjulmuttrarna brukar inte fungera bra, navet måste styra mot fälgen.
Att bara centrera fälgen med hjälp av hjulmuttrarna brukar inte fungera bra, navet måste styra mot fälgen.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Ok, låter ju helt klart som en tänkbar felkälla, skall testa att ta bort dem. Förhopningsvis behövs de inte men hamnar hjulen för långt in får jag försöka fixa en spacer med centrering istället.
Nu kommer bilen stå ett par veckor hos mina svärföräldrar tills jag lyckas få tag i nya stötdämpare så kan jag kolla detta samtidigt som jag byte dämpare. Skjuter även på hjulinställningen tills dämparna är bytta
Nu kommer bilen stå ett par veckor hos mina svärföräldrar tills jag lyckas få tag i nya stötdämpare så kan jag kolla detta samtidigt som jag byte dämpare. Skjuter även på hjulinställningen tills dämparna är bytta
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Hej Jim!
Grattis till en fantastiskt fin bil, och till den fantastiska inredningen, då finns det minst 3 928or i sverige med magentafärgad inredning.
Stötdämpare finns 2 vägar att gå, Antingen så jagar du bilstein och hittar om du har tur, eller så går du på röda koni.
Jag handlade mina Koni från Carl på 928motorsports.com, de är bra att ha att göra med och de har även stöddigare fjädrar om det önskas.
Vill du ha fjädrar av orginalhårdhet så har jag ett oanvänt set som vi säkert kan göra en bra deal på. Jag har för övrigt också ett set bilstein framdämpare, också helt nya som eventuellet kan vara tillsalu. Utzon hade för ca 8 månader sen Bilstein bakdämpare hemma på hyllan.
Jag gillar exteriörfärgen på din bil, den är verkligen läcker!
Mvh Pontus
Grattis till en fantastiskt fin bil, och till den fantastiska inredningen, då finns det minst 3 928or i sverige med magentafärgad inredning.
Stötdämpare finns 2 vägar att gå, Antingen så jagar du bilstein och hittar om du har tur, eller så går du på röda koni.
Jag handlade mina Koni från Carl på 928motorsports.com, de är bra att ha att göra med och de har även stöddigare fjädrar om det önskas.
Vill du ha fjädrar av orginalhårdhet så har jag ett oanvänt set som vi säkert kan göra en bra deal på. Jag har för övrigt också ett set bilstein framdämpare, också helt nya som eventuellet kan vara tillsalu. Utzon hade för ca 8 månader sen Bilstein bakdämpare hemma på hyllan.
Jag gillar exteriörfärgen på din bil, den är verkligen läcker!
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Tack för komplimangerna! Färgen var starkt avgörande för mig när jag valde exemplar.Tux wrote:Hej Jim!
Grattis till en fantastiskt fin bil, och till den fantastiska inredningen, då finns det minst 3 928or i sverige med magentafärgad inredning.
Stötdämpare finns 2 vägar att gå, Antingen så jagar du bilstein och hittar om du har tur, eller så går du på röda koni.
Jag handlade mina Koni från Carl på 928motorsports.com, de är bra att ha att göra med och de har även stöddigare fjädrar om det önskas.
Vill du ha fjädrar av orginalhårdhet så har jag ett oanvänt set som vi säkert kan göra en bra deal på. Jag har för övrigt också ett set bilstein framdämpare, också helt nya som eventuellet kan vara tillsalu. Utzon hade för ca 8 månader sen Bilstein bakdämpare hemma på hyllan.
Jag gillar exteriörfärgen på din bil, den är verkligen läcker!
Mvh Pontus
Du får gärna dra ett PM med pris på prylarna, det kan vara intressant. Passar de rakt på på min bil?
Ser att Utzon har iaf Bilstein på sin hemsida, vet du om det är styckpriser på hans sida eller hur skall man tolka det? Har sökt lite på Boge dämpare på nätet och då verkar man få 2 st för den prisnivån, därför jag undrar...
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Porsche 928 S4 1991
Jag hade ca 10 år på mig att vänja mig vid den magentafärgade inredningen på min bil innan jag köpte den, men min är midnattsblå på utsidan.
Bilstein eller Koni är justerbara i höjd också, samt om jag förstått det hela rätt ett par svängar vassare rent generellt, Koni har dessutom justerbar rebound.
Utzons priser är styckpriser om inget annat anges.
Boge anses i sammanhanget vara lite "biltema"-artat, kanske duger på svenssonbil och svenssonkörning typ.
I övrigt så är det oftast ganska kostsamt med en sen 928, delar kostar och det är inte alla som gillar att skruva med dessa gamlingar.
Jag skall byta slavcylindern till PSD och den rackarn kostar 3500-4000kr beroende på inköpsställe... en vanlig kopplingsslavcylinder till 928 kostar dryga tusenlappen.
Du får ett PM snart.
Mvh Pontus
Bilstein eller Koni är justerbara i höjd också, samt om jag förstått det hela rätt ett par svängar vassare rent generellt, Koni har dessutom justerbar rebound.
Utzons priser är styckpriser om inget annat anges.
Boge anses i sammanhanget vara lite "biltema"-artat, kanske duger på svenssonbil och svenssonkörning typ.
I övrigt så är det oftast ganska kostsamt med en sen 928, delar kostar och det är inte alla som gillar att skruva med dessa gamlingar.
Jag skall byta slavcylindern till PSD och den rackarn kostar 3500-4000kr beroende på inköpsställe... en vanlig kopplingsslavcylinder till 928 kostar dryga tusenlappen.
Du får ett PM snart.
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]