924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#46 Post by Sultanen »

Vilken skönhet! :D
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#47 Post by Janne J »

Håller på med storservice. Tyvärr ser det ut som att underhållet varit åsidosatt rätt länge, det är tjockt med skit och grus överallt. Pluggarna till växellådan syntes inte alls, efter en stunds grävande hittade jag något som liknade sexkantspluggar. Plockade fram 17 insex och testade, glappet var gigantiskt, en 18 mm passade bättre men gled ur så fort jag lade på lite kraft. För att göra en lång historia kort lyckades jag efter 1,5 timme få loss påfyllningspluggen, sög ur oljan den vägen då avtappningspluggen var omöjlig att få loss med rimliga medel. Oljan var kolsvart och antagligen original sedan 1988.
Ska göra ett försök till med avtappningspluggen, det vore gott att få ut det sista, med sugen fick jag ut drygt 1,5 liter så det kan finnas lite till i botten.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#48 Post by Janne J »

Lite bilder från garaget:

Storservice1.jpg
Storservice2.jpg
Storservice3.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 644
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#49 Post by gtBen »

Hej
Janne J wrote:Lite bilder från garaget:
Storservice2.jpg
Det ser inte ut att vara så trångt när skyddsplåten är borttagen :#pray:
Kul att se att stallkompisarna med 924S ligger i för fullt :shock: min mekning kommer senare i vår.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#50 Post by Janne J »

gtBen wrote:Kul att se att stallkompisarna med 924S ligger i för fullt :shock: min mekning kommer senare i vår.

Bengt
Har saknat något att meka med, Porschen fyllde ett tomrum :mrgreen:
Har en hel del jag tänkte hinna med innan våren, lika bra att köra på.

Laddningen hade ett eget liv eller för det mesta död. Kan det ha berott på detta....;)

Spänningsregulator.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#51 Post by watp »

Tjusigt blir det :D :#cheers: :#cheers: :#cheers:


/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

ThomasCS
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2013-01-25 17:18:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#52 Post by ThomasCS »

Janne J wrote: Laddningen hade ett eget liv eller för det mesta död. Kan det ha berott på detta....;)
Om 924 är släkt med vissa andra samtida VAG-ekipage, kunde också oljetryckslampan börja leva ett eget liv p.g.a detta...
Står Mussen parkerad i snödrivan nu när den tyska prestandavagnen erövrat garageplats?
--Porschelös--
--M--

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#53 Post by Janne J »

ThomasCS wrote: Står Mussen parkerad i snödrivan nu när den tyska prestandavagnen erövrat garageplats?
Mussen har det bra hos en kompis med lite plats över, tillsammans med en Musse cab-67 och en porsche 911-69 kan man inte må dåligt.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

ThomasCS
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2013-01-25 17:18:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#54 Post by ThomasCS »

Jag har intalat mej själv att jag BEHÖVER en Porsche också. Nu blir det bara till att övertyga frugan också..
Lämnade in en ansökan, men den är fortfarande under behandling, tillsammans med den som gäller en Musse cab... 8-)
--Porschelös--
--M--

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#55 Post by Janne J »

ThomasCS wrote:Jag har intalat mej själv att jag BEHÖVER en Porsche också. Nu blir det bara till att övertyga frugan också..
Lämnade in en ansökan, men den är fortfarande under behandling, tillsammans med den som gäller en Musse cab... 8-)
Jag fastnade fullständigt i Porschevärlden när jag började köra 924:an, så mycket bil för så rimliga pengar. Utvecklingspotentialen är ju skyhögt mycket bättre jämfört med att börja med något där man inte ens har skivor runt om. Världen är full av felhjulsdrivna bilar så det gäller att hoppa på rätt tåg.

En musse ska du väl kunna hitta, 65-68 har snyggare inredning som borde tilltala hustrun. Min sambo var med på en rundtur förra sommaren där hon till och med insisterade på att vi skulle åka nercabbat.

Lev väl

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

ThomasCS
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2013-01-25 17:18:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#56 Post by ThomasCS »

Janne J wrote: Jag fastnade fullständigt i Porschevärlden när jag började köra 924:an, så mycket bil för så rimliga pengar. Utvecklingspotentialen är ju skyhögt mycket bättre jämfört med att börja med något där man inte ens har skivor runt om.
Du har så rätt. I vissa bilar är det inte målet, utan färden dit som räknas.

Då jag var ung hette det att alla bilar tillverkade "utanför Detroit" var öst-bilar.
Dom som sa det, fattade inte vad man flinade åt.

Om du vill prova något hårresande, ta en oskruvad Chevy Malibu från 1978. Ägde en sån häck i tre hela dagar... :mrgreen:
Lycka till med bilen.
--Porschelös--
--M--

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#57 Post by Janne J »

Bromsoket vänster bak gick inte att rädda, som tur var hade skroten i Alingsås ett fräscht på lager. Efter isärtagning och uppsmörjning fick det lite värmebeständig färg:
Bromsok.jpg
Dagens vinnare är :
Kylspray.jpg
Helt underbart när det gäller att få bort fastrostade nipplar på bromsrör.

Byter bromsvätska till ATE Blue racing samtidigt och smörjer upp alla oken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#58 Post by patand »

Janne J wrote:Helt underbart när det gäller att få bort fastrostade nipplar på bromsrör.
Var finner man detta fantastiska medel då? :) Själv har jag oftast använt CRC Rost Flash.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#59 Post by Janne J »

patand wrote:
Janne J wrote:Helt underbart när det gäller att få bort fastrostade nipplar på bromsrör.
Var finner man detta fantastiska medel då? :) Själv har jag oftast använt CRC Rost Flash.

Kylspray finns lite överallt, jag jobbar med elektronik och köper det hos mina leverantörer, t.ex ELFA.se.

Jag brukar värma oket med gasolbrännaren och sedan kyla nippeln med kylspray. Nippeln krymper då lite och lossnar mycket lättare.

Rost flash är väl också ett kylspray?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#60 Post by patand »

Jaha det var rent kylmedel det där. Trodde det var någon ny (för mig okänd) rostlösning.
Janne J wrote:Rost flash är väl också ett kylspray?
Ja Rost Flash kyler också, mest effektiva rostlösning som jag använt än så länge. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users