924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#31 Post by Pehr Johnsson »

Får du inte plats med 225?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#32 Post by Ragnar Joensen »

Ju, och det är ett alternativ.

Men den har 150 hästar, så det är ingen GT3:a. Och den har 195/65 som standard, så frågan är vad jag tränger.
Porsche fantast !

968 1992

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#33 Post by Goran »

Det som begränsar bredden är framför allt framskärmarna. Svårt att få in mer än 205'or innanför skärmarna och då med 2 graders camber. Bak får man in mer, men då riskerar man att tappa balansen i bilen. Bilen har 50/50 viktfördelning, då borde man ligga på samma bredd runt om. Dessutom kan man rotera däcken vid ojämnt slitage.
Angående hjul och R-däck skulle jag rekommendera storleken 205/50-15 alt 205/55-15 på Porsches Cookie Cutter 7x15" fälgar, som ett budget alternativ.
Lätta och billiga fälgar, ca 7kg/st mot ca 8kg/st för Telefonfälgar i samma storlek och mer ändå för 16" --> mindre vikt, mindre tröghetsmoment, bättre accelleration pga mindre hjul än standard vilket är lämpligt på Skånes banor, billigare däck (typ Toyo Trampio R888(?)), men samma grepp.
Är du gjord av pengar så är Fuchs ännu lättare, ca 6kg/st för 7x15".
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#34 Post by Ragnar Joensen »

Jag är medveten om fördelarna vid 15". Men jag har skaffat 16", så jag kommer att köra med det (finns även fördelar med 16").
Porsche fantast !

968 1992

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#35 Post by Goran »

Har du större bromsar än original och behöver platsen?
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#36 Post by Ragnar Joensen »

Nej. Original bromsar, men nu blev det 7" breda 16" i alla fall. Skapligt lätta fälgar ändå (7,9 kg pr hjul).
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#37 Post by patand »

Goran wrote:Svårt att få in mer än 205'or innanför skärmarna och då med 2 graders camber.
Där håller jag inte alls med.

Har för mig Jocke kör med 235 fram på sin 931a (och 255 bak) med original smal kaross. Jag själv har ju 205 på 8 tums fälgar med ET23 på gathjulen (då har jag nog iof runt 3 grader camber) så med original ET (55) så borde det inte vara några problem med betydligt bredare än 205 fram.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#38 Post by Goran »

Kan minnet svika mig så? :roll:
Kollade i min gamla tråd och fann: Hjul och däck inköpta, Telefonfälgar 7x15" ET 52,3 med E-märkta Toyo Trampio R888 med storleken....225-50/15. Japp, de får plats och då ska de in.
Men jag kan inte minnas att jag verkligen kört med det. Det kan vara så att jag räknat på att det borde passa, men att det sen tog i bromsarna eller coilovers.
Detta körde jag med: Cookie Cutters 7x15" ET 23. 205/50-15 Toyo Trampio R888 E-märkta
...men det är kanske olika länkarmar på 924 och 924S.

Hmm..., jag kryper tillbaka under min sten och drömmer mig vidare. :D

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#39 Post by Ragnar Joensen »

Någon som har räknat fram ett bra förhållande mellan fjäderkonstant fram och bak ?

Och sen ett förhållande mellan däcksbredd fram och bak.

Finns det någon mall att räkna fram detta ?
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#40 Post by s99kalle »

Till att börja med hade jag tänkt att köra med orginal krängningshämmare så får jag utvärdera det så småningom, ingen diff...

Min bil är ju inte tänkt att vara en ren banbil utan mitt mål är mer åt club sport-hållet så inredningen kommer jag att behålla, eventuellt minus baksätet, jag kan dock tänka mig att lätta den med plasthuv, lättare stötfångare och eventuellt plastbakruta.

Jag kommer att köra på Toyo T1R 205/50 - 15.

Bilen är idag helt orginal så jag hoppas på en rejäl skillnad till det bättre men jag har inte någon egen erfarenhet att gå på utan jag har läst vad jag kunnat hitta här och andra 924-resurser på nätet och som sagt diskuterat en hel del med Cédric och fått många bra tips. Hur det kommer att fungera får jag väl återkomma med efter nästa säsong men det det är ju som sagt intressant att kunna diskutera med andra i samma situation.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#41 Post by Ragnar Joensen »

Ragnar Joensen wrote:Hur gick det med detta ?

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=26452" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag undrar om ni kom fram till någon balans mellan fram och bak, när det gäller effektiv fjäderkonstant. Jag har sett att en bra balans är när Bak = Fram * 0,84. Någon åsikt om det ?

Och att effektiv fjäderkonstant fram motsvarar nominel fjäderkonstant * 0,9.

Och att effektiv fjäderkonstant bak motsvarar nominel fjäderkonstant * 0,56.

Ett exempel:

50 N/mm fjädrar fram, motsvarande 45 N/mm effektiv konstant fram. Då skall effektiv konstant bak vara 37,8 N/mm, vilket kräver en nominel fjäderkonstant om 67,5 N/mm.

Är det rätt tänkt ?
patand wrote:Det låter bekant det du säger Ragnar (men siffrorna kan jag inte säga om de stämmer). Har för mig det var Pär Hylander som presenterade någon liknande beräkning för länge sedan.
Om man utgår från konstanterna ovan, skall fjädern baka vara ungefär 1,35 så stark som fjäderna fram. I mitt fall motsvarar det 30 mm stavar från t.ex.Weltmeister.

Jag tror att jag börjar med (billigare) 25,5 mm stavar och gör hjulinställning. Kör med samma bredd på däcken fram och bak, och gör en bedömning. Supplerar med en 19 mm justerbar krängare bak för att reducera eventuell understyrning.

Om det inte räcker, blir det fetare stavar. Eller rakt av 964:an !
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#42 Post by Cédric »

Jo, 16" är ju egentigen inte så mycket till fördel, men det funkar om du är beredd på dyrare däck. Dock gör nerväxlingen man får med mindre hjul en del på accet. 205or kommer fungera, beroende på hur fort du kör och vikten på bilen. Med min fart och bilvikt är 205or på gränsen, r888 gick sådär men MPSC bättre. Ta inte illa upp men jag tror det kommer fungera bra.

Ang fjädrar så har jag räknat lite granna på det, men det var några år sen. Tänk på att kvadrera MR när du räknar ut hjulkonstanen. Kan gräva fram en härledning av hjulkonstanten om du orkar :)

När jag räknade så matchas 25,5 stavar av fjädrar kring 250lb (43N/mm har jag för mig att det är), vilket praktiska erfarenheter visat stämma fint. På min bil matchade jag 28 stavar med 60N/mm fjädrar, har visat sig vara en riktigt bra matchning tillsammans med mina ställbara 28/22 mm krängare. Innan hade jag mina 250 weltmeister fram (som egentligen var tänkte till 25,5 stavar, innan dom råkade bli 28 stavar istället). Det var inte beräknat att fungera men blev bra ändå, fast det krävde att krängare nästan justerades till ändläget för att balansera upp den skeva grundbalansen. Mina beräkningar förutsätter lika däcksstorlek runt om, annars får man tänka om helt.

Lycka till med bilbyggandet !! Hoppas vi ses på nån bana nästa år :)

Har mindre hjulspinn med turbon än vad jag hade med min orginal 924, trots mina köttkrängare Balans är absolut viktigast för rapp framfart, samt fläska på med negativ camber

Stavar köpte jag på cip1.com, Californa import parts, ruskigt billiga jämfört med weltmeisters alternativ, men det står VW "på lådan" istället :)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#43 Post by Ragnar Joensen »

Cédric wrote:Jo, 16" är ju egentigen inte så mycket till fördel, men det funkar om du är beredd på dyrare däck. Dock gör nerväxlingen man får med mindre hjul en del på accet. 205or kommer fungera, beroende på hur fort du kör och vikten på bilen. Med min fart och bilvikt är 205or på gränsen, r888 gick sådär men MPSC bättre. Ta inte illa upp men jag tror det kommer fungera bra.

Ang fjädrar så har jag räknat lite granna på det, men det var några år sen. Tänk på att kvadrera MR när du räknar ut hjulkonstanen. Kan gräva fram en härledning av hjulkonstanten om du orkar :)

När jag räknade så matchas 25,5 stavar av fjädrar kring 250lb (43N/mm har jag för mig att det är), vilket praktiska erfarenheter visat stämma fint. På min bil matchade jag 28 stavar med 60N/mm fjädrar, har visat sig vara en riktigt bra matchning tillsammans med mina ställbara 28/22 mm krängare. Innan hade jag mina 250 weltmeister fram (som egentligen var tänkte till 25,5 stavar, innan dom råkade bli 28 stavar istället). Det var inte beräknat att fungera men blev bra ändå, fast det krävde att krängare nästan justerades till ändläget för att balansera upp den skeva grundbalansen. Mina beräkningar förutsätter lika däcksstorlek runt om, annars får man tänka om helt.

Lycka till med bilbyggandet !! Hoppas vi ses på nån bana nästa år :)

Har mindre hjulspinn med turbon än vad jag hade med min orginal 924, trots mina köttkrängare Balans är absolut viktigast för rapp framfart, samt fläska på med negativ camber

Stavar köpte jag på cip1.com, Californa import parts, ruskigt billiga jämfört med weltmeisters alternativ, men det står VW "på lådan" istället :)
Tack - kanonbra information !

Jag har som sagt också 250 lb/in fjädrar från Weltmeister, och har 25,5 mm stavar på g. Och 19 mm hämmare bak som backup. Om det blir 205 eller 225 runt om beror på input från er som har praktiska erfarenheter - 6 månader till nästa banmöte. Blir nog bra.

Även tack för tipset om prisvärda stavar.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#44 Post by Ragnar Joensen »

Då är rensningen börjat. Inget högt tempo, men det går åt rätt håll.

Reservhjulet har säkert aldrig lämnat sin plats, vilket innebär 26½ år liggandes där bak.
rensning.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#45 Post by Ragnar Joensen »

Lediga dagar.

Jag undrar om någon vet hur mattbitarna, som sitter på varje sida av mittkonsollen, är fastgjorda. Är det lim eller lim + clips/skruv ? Något särskilt att tänka på vid demontering ?

Hur är det att rensa bort lim från konsollen efteråt ?

En annan grej är radion. Jag tänkte eventuellt montera dit ett fack i stället, och det finns som originaldel för godispengar. Erfarenheter ?
matta på konsoll.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: B_2