924 NA 1979 | Banträff/busbil (SÅLD!)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

924 NA 1979 | Banträff/busbil (SÅLD!)

#1 Post by Magnus K »

Tjo! Lägger väl in en liten tråd här också som tillägg till min tråd på rejsa.nu ( Våra banåkarbilar / Porsche 924 NA 1979 och min hemsida (länk se knapp under mina inlägg). Ska försöka uppdatera tråden när det händer något större, i övrigt kika in på projektdagboken i hemsidan. :)

Bilen ser ut nåt sånt här:
Image

Inköpt i slutet av oktober 2003 med målsättning att ha till banträffar istället för att slita på dåvarande brux-Saaben. Ganska snabbt insåg jag att rosten tagit ett stadigt grepp om 924an (som döpts till Ferdinand med både Herr Doktor Porsche och Disneys tjur i åtanke ;) ) och större delen av vintern 2003/2004 och våren 2004 ägnades åt rostlagning i kupén.

Reparerat golv i februari 2004:
Image

Förutom rostlagning hann jag bara justera ventilspel samt renovera bromsarna under sommaren 2004. Bilen gick sedan igenom Bilprovningens granskning 7 juli utan anmärkning! :D

Vad gällande banträffar så hann jag med några gatbilskvällar på Sviesta i LMS regi, en heldag på Sviesta med Attitude MotorClub och en heldag på Mantorp Park med Östgöta Sportvagnsklubb

Till sist en bild på Ferdinand där han ska vara = på banan:
Image

Väl mött på banorna till våren! :)
/Magnus K, som brukar se ut så här i garaget:
Image
Last edited by Magnus K on 2005-09-02 12:55:14, edited 1 time in total.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Kan lika gärna sammanfatta målsättningen med bilen också, ifall nån undrar:
Klippt från rejsa-tråden wrote:Syftet:
- Att lära mig skruva
- Att ha billig banvärdig bil att lära mig köra bana med
- Att ha billig bil som jag vågar testa gränser med (när annan trafik på banan tillåter, så klart!

Steg 1:
- Återställ bilen till besiktningsbart skick (rost och el, mest)
- Bilen ska maskinellt fungera till banåka (bromsar + däck?)
- Köra en säsong för att testa hur den uppför sig
- Ev byta till enkla sportstolar från OMP/Sparco/nån-annan

Steg 2:
- Fundera på chassie (fjädrar + dämpare i orginal hjulupphängning)
- Byte till skivbromsar runt om
- Skyddsbåge/bur ska monteras
- Mindre inredning?

Steg 3:
- Motorbyte?
- Helbur?
- Lättad kaross?
Efter säsong nr 1 kan jag konstatera att jag uppfyllde samtliga punkter under "Steg 1" förutom race-stolen.

Steg 2 kommer att modifieras lite till att likna:
- Montera i Heigo-bågen istället för baksätet
- Köpa nya däck till 14-tumsfälgarna, troligen Yokohama A048 el Bridgestone re720 i dimension 195/60-14
- Byte av bensintanken, den läcker inte ännu men är lite fuktig på sidan...
- Motoröversyn inkl nya packningar här och där
- Fixa till den slokande frontstötfångaren
- Köpa och montera sportstol + greppig ratt + 4 el 6-punktsbälte
- Nya stötdämpare runt om (efter att jag bytt topplagringarna som ätit upp de nuvarande frontdämparna! )
- Ev byta till brytarlöst tändsystem
- Ev ersätta popup-lysena med 924 Carrera GT-kopior

Steg 3 kommer nog inte att vara aktuellt med nuvarande kaross iaf. Lutar nog mer till ett byte till en rostfri 944 NA i så fall! :)

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Du verkar ha en bra plan inför nästa säsong Mangan! :d=:

En fråga... hur kunde topplagringarna "äta" upp frontdämparna?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:- Köpa nya däck till 14-tumsfälgarna, troligen Yokohama A048 el Bridgestone re720 i dimension 195/60-14
Hur är det med tillgång av däck i dessa dimensioner? Kanske är så att totalpengen blir lägre med beg fälgar (från vilken bilmodell?) i 7x15 och Michelin R-däck i 205/50-15?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

patand wrote:En fråga... hur kunde topplagringarna "äta" upp frontdämparna?
Eftersom inte toppen på fjäderbenet kunde vrida sig, så blev det själva kolven i dämparen som vrider sig istället, detta skulle enligt några källor leda till att dämparens packningar säger tack&hej i förtid... Dämparna är som gummisnoddar nu i höst iaf, och jag har inte hunnit köra många meter med bilen. :(
Per Hylander wrote:Hur är det med tillgång av däck i dessa dimensioner? Kanske är så att totalpengen blir lägre med beg fälgar (från vilken bilmodell?) i 7x15 och Michelin R-däck i 205/50-15?
Jo, jag har kikat på det här. Fälgar kan plockas från Peugeot 406/306 men centrumstyrning måste ordnas = nån form av spacer behövs. För fälgar + fix för centrumstyrningen har jag inte sett nåt alternativ under 2000 spänn.

Vi jämförde priserna på R-däck i 14 och 15 tum på Bilsportmässan i lördags och Yoko 048:or 195/60-14 kostade 1113:- och 205/50-15 ligger på 2100:- styck. (Listpriser från Yokohama / KH motorsport) När det gäller gat-däck verkar priserna vara lite mer lika, faktiskt.

Så, jag konstaterade att jag stannar i 14-tums-träsket och köper R-däck för pengarna. Ser så läckert ut med höga däckssidor... :lol:

/Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Magnus K wrote:Vi jämförde priserna på R-däck i 14 och 15 tum på Bilsportmässan i lördags och Yoko 048:or 195/60-14 kostade 1113:- och 205/50-15 ligger på 2100:- styck. (Listpriser från Yokohama / KH motorsport)
:shock: Skiljde det verkligen så mycket som tusen kronor per däck?! Och till 14 tummarnas fördel tvärtemot vad vi (jag) trodde?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:[
Vi jämförde priserna på R-däck i 14 och 15 tum på Bilsportmässan i lördags och Yoko 048:or 195/60-14 kostade 1113:- och 205/50-15 ligger på 2100:- styck. (Listpriser från Yokohama / KH motorsport) När det gäller gat-däck verkar priserna vara lite mer lika, faktiskt./Mangan
Jösses! I det läget är så är det ju klart att man stannar vid 14" Michelin 205/50-15 kan nog fås för en peng som inte överstiger 048:orna i 14" så mycket iofs, men då tillkommer ju ändå fälgarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

peekka
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-01-06 11:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by peekka »

jag undrar bara vad det är för ngn färg kod på bilen (den röda) min har blivt bortskrapad :(...

mvh// Viktor

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#9 Post by Dan Hovang »

Toyo är mycket prisvärda däck i dimension 205/50-15, kostar strax över 1.000 kr.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Magnus K »

Dan H: Tack för tipset! Men det blir Re720 för min del, budgeten bara krymper o krymper... :(
peekka wrote:jag undrar bara vad det är för ngn färg kod på bilen (den röda) min har blivt bortskrapad :(...
Aj... :( Det bästa är nog att gå till en bra lackfirma och be dom bedömma vilken färg det är.

Min är Indishrot, indiskt röd (alias rostigt röd.. ;)) vilken har färgkod LM3A enligt Porsche. Dock så finns inte den färgen längre så sist köpte jag en ersättare som kallades 027, om jag minns rätt. Det var lackfirman som hittade ersättaren efter lite klurande! Duktigt folk, rekommenderar dom: Östermans i Linköping!

Mvh
Mangan

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Magnus K wrote:Min är Indishrot, indiskt röd (alias rostigt röd.. ;)) vilken har färgkod LM3A enligt Porsche. Dock så finns inte den färgen längre ...
Finns inte längre? Enligt Porsches webbsidor går det fortfarande att beställa bilar i indishrot. Torde väl vara en av deras absolut mest populärar färger så det skulle nog bli ett ramaskri världen över om de upphörde med indishrot. Min gissning i alla fall. :wink: :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#12 Post by Peter Olesen »

Har för mig att det finns två versioner av Indishrot hos Porsche, en gammal och en ny...
Letade nämligen efter stenskotts-färg till en kompis som hade en Corvette (!) lackad i den färgen för några år sedan... :shock:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

Peter Olesen wrote:Har för mig att det finns två versioner av Indishrot hos Porsche, en gammal och en ny...
Letade nämligen efter stenskotts-färg till en kompis som hade en Corvette (!) lackad i den färgen för några år sedan... :shock:
Ok, då är jag med. Smått förvirrande i vilket fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Dontus
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2004-12-27 09:41:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

#14 Post by Dontus »

M3A färgen är inga som helst problem att få tag på. Lackerade min stötfångare och sidospeglar med just den färgen förra sommaren, En seriös billackerara ska ju inte ha några problem att blanda till den? eller hur?
Pontus

944 N/A -83

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Då är jag felinformerad som vanligt! :D Det jag köpte var iaf färdigblandad färg i sprutburk, att blanda själv funkar säkert med LM3A-färgen...

Men å andra sidan så funkade 027-färgen utmärkt på min kaross, blev inga nyansskillander mot de övriga ytorna runt omkring mina påkladdade lagningar...

/Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users