968 CS - 95 Smurfen - mysdelar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

firefish wrote:several? går grejerna med djonk via Afrika eller?
Several betyder iof "flera" och är det mer än ett par dagar (2) så är det ju flera... så det kan ju betyda inom 3 dagar bara! Hoppas du har tur! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Falk
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2006-06-27 09:43:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

#32 Post by Falk »

Kul att Smurfen hamnat i bra händer. :P
Kör hårt!

Jag har täcklocket till bogseröglefästet och resterna av plastkramset runt ikring samt en extra regskylt liggande hemma hos mig om du är intresserad... :roll:
mvh / Lasse Falk
(ex-smurfare)

www.rejsa.nu

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#33 Post by Bosse »

Anders Larsson wrote:
firefish wrote: Dagens motgång kom när jag upptäckte att båda(!) bultarna till AC-kompressorn gått av och att den nu bara var klämd mot fästet samt sittande i justeringsarmen. Ett lika naivt som fruktlöst försök inleddes med att försöka borra bort bultarna på plats. Det gick naturligtvis inte. Sålunda var det bara att plocka bort kompressorn vilket tog emot då det med automatik innebär fyllning av systemet. Inspektion visade att den ena bulten gått av för ganska länge sedan men den andra relativt nyligen. Båda borrades ur och ersattes med genomgånde bult och mutter - att gänga i gods utom i absoluta nödfall borde vara förbjudet i lag. Nästa gång (om) bultarna går av så slipper jag tappa av kylmediet.
Har haft samma problem på min och antagligen har väl balansaxelremmen varit felställd (överkuggad) även på din någon gång!?

Edit: Felställningen gör att motorn vibrerar mer än kringutrustning typ: Servo/AC-pumpar klarar av i långa loppet
Absolut. Många 968-banåkare har varit där inkl mig själv med den vita.
Tror att en icke efterspänd balansrem lätt kuggaröver vid banåkning.
Det mårks inte så särskilt mycket av en otränad att remmen inte är i balans.
Min rem stod fel och var rejält dåligt spänd efter 800 mil sedan rembyte.
Trots rättning av remen när servostaget gick av så blev det skdor (spricka) på oljepickuppen, som många mil senare gick av.

Det är värt att hålla koll på balansremen på 968 vid bankörning.
Bosse

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#34 Post by jonaslarsson »

plocka bort ballansaxlarna som jag gjort fungerar kanon
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by firefish »

Aha, NU såg jag Falks finstilta. Jag kommer förbi!

Jo, balansrem och kamrem skall kollas. Någon i Sthlm som kan vara behjälplig? Jag skruvar men det kan vara bra med ett par erfarna ögon som kan bedöma skicket.

Putsade lite i maskinrummet igår. Rejäl avfettning och svamp fick bort det mesta lorten. Är motorrummen sprutade med någon form av vax eller annat skydd från fabrik? Allt var täckt av en hinna som iofs inte klibbade men såg trist ut. Nu är det bättre.

Idag skall LMM få sig en rengöring så får vi de om det gör någon skillnad.

DME-relä beställt från Utzon. Felet har inte återkommit men det är väl bara en tidsfråga.

Alla bromsgrejer har kommit (djonken har anlänt). Om nu bara frun kunde trycka ut trean så man kan åka till garaget och skruva. Nu har jag utegångsförbud :(

:)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#36 Post by patand »

firefish wrote:Jo, balansrem och kamrem skall kollas. Någon i Sthlm som kan vara behjälplig? Jag skruvar men det kan vara bra med ett par erfarna ögon som kan bedöma skicket.
Jag har aldrig skruvat 968a men ska ju till att göra samma oepration på "projekt brödraskapet" under hösten. Kanske kan 4a oerfarna ögon vara bättre än 2?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#37 Post by jonaslarsson »

hur tvättar man lmm mätaren? det kanske jag också skulle behöva
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#38 Post by firefish »

Patand - det låter som en plan!

LMM-tvätt. Det finns en spray från CRC, Air Sensor Cleaner tror jag det var. Proceduren är att montera bort LMM och ställ den på högkant, gärna på vit trasa så man ser resultatet och spraya på rikligt. Det fungerar i princip som Bräkleen ed. Sedan låt torka innan motorstart.

Framför allt vi som kör med K&N eller liknande gör klokt i att göra detta då och då, typ i samband med filtertvätt. DME glöder tråden i LMM efter att man stänger av motorn för att bränna bort skit men det fungerar inte helt hundra. I mitt fall är jag mest nyfiken på om det blir så stor skillnad som vissa påstår. Men visst, en skitig tråd bör rimligtvis ge missvisande värden = sämre effekt.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#39 Post by patand »

firefish wrote:Patand - det låter som en plan!
:) Hör av dig när det börjar bli dags för din bil då! Misstänker det blir den som blir första objektet då "projekt brödraskapet" ju har lite andra mer akuta saker som ska fixas först. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#40 Post by Maxx »

firefish wrote:LMM-tvätt. Det finns en spray från CRC, Air Sensor Cleaner tror jag det var. Proceduren är att montera bort LMM och ställ den på högkant, gärna på vit trasa så man ser resultatet och spraya på rikligt. Det fungerar i princip som Bräkleen ed. Sedan låt torka innan motorstart.

Framför allt vi som kör med K&N eller liknande gör klokt i att göra detta då och då, typ i samband med filtertvätt. DME glöder tråden i LMM efter att man stänger av motorn för att bränna bort skit men det fungerar inte helt hundra. I mitt fall är jag mest nyfiken på om det blir så stor skillnad som vissa påstår. Men visst, en skitig tråd bör rimligtvis ge missvisande värden = sämre effekt.
Det låter som något jag ska ta och prova!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#41 Post by patand »

CRC Air Sensor Cleaner låter intressant. Har haft en massa problem på min Audi A3 (TDi) med just LMM tråden som verkar bli skitig, kör man bilen snällt och fint så skitar den ner sig snabbare verkar det som, bilen skall köras som om man stulit den då funkar den bra. Har gjort rent tråden då det strulat med blandat resultat men ofta har det funkat bra ett tag efter rengöring. Har dock inte hittat denna specialprodukt utan använt andra produkter (Bräklen, Electronic Cleaner, 5-56 m.m) som fungerat sisådär, var kan man finna Air Sensor Cleaner produkten?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#42 Post by Maxx »

Mekonomen verkar ha den.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#43 Post by patand »

Sjösgärd wrote:Mekonomen verkar ha den.
O den har jag missat totalt när jag botaniserat på deras hyllor! :shock: Blir att svänga in nästa gång man är i närheten och köpa den! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#44 Post by firefish »

Inte alla har den på hyllan - ring först.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#45 Post by patand »

firefish wrote:Inte alla har den på hyllan - ring först.
Handlar nog när jag börjat jobba igen (2 veckor semester kvar) och då åker jag nära Mekonomen på vägen hem och kan svänga in lätt. Men brukar iof ändock ringa på förmiddagen så de hinner ta hem reservdelarna till eftermiddagen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users