931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Växellådsfästen custom made

#91 Post by Joakim.S »

Lite bilder från bromsbänken, bakbromsar och en blästrad framvagnsbalk
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix

#92 Post by gurra »

Några pulls ännu? :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix

#93 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Några pulls ännu? :#cheers:
Joda men som du ser på första bilden så är avgasröret lindat, varför kan man fråga sig jo när avgastemperaturen var 1000¤C så blev det lite rött, blixten tog tyvärr bort det fina blodröda under värmeduken.

Jag har inte kommit upp i samma effekt som det var 2003 men som sagt vi kör av motorn för att sedan justera, jag tyckte förra säsongen att det inte riktigt var samma klipp med den nya insprutningsboxen, ett fel var att triggern stod 2¤ fel i programmet mot senare tändning vilket höjde avgastempen med 70-100¤

Jag förstår inte att den höll på Mantorp men den kändes lite matt i slutet på rakan, just nu 235HK på 4000Rpm.

/Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2629
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix

#94 Post by gegge »

Kan 2° graders senare tändning höja tempen med 100°? Kan det inte vara att du satt in betydligt vassare kammar som släpper ut en hel del avgaser tidigare?

Annars tycker jag att 235hk vid 4000 varv är rätt ok. Borde innebära en bra bit över 400Nm och då har motorn inte ens vaknat!

EDIT: Aha! Spridarna öppnade 2° senare. Det gick inte magert gissar jag? Fattar inte den store temphöjninen. 1000° är lite väl varmt!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix

#95 Post by Joakim.S »

Den är i princip lika som förut fast med separata spjäl och annan box med överflyttade mappar, men jag har inte bytt kamaxel vad du nu fått det ifrån :? (Kan det vara någon i nacka) men efter avbromsningen så finns det möjlighet att prova den andra kammen så får vi se om det blir bätte eller sämre.

Avgastempen är som sagt lite för hög, men lite tidigare tändning gjorde att tempen sjönk men uppgifterna som jag säger nu är inte det defenetiva utan det kommer sedan då motorn är färdig.

Ett annat problem är att laddtrycket flukturerar 0,3-0,4bar så det måste ordnas först.

Förra gången så var det 253hk vid 4000RPM :cry:

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix

#96 Post by Joakim.S »

Jaha då har man mekat och kommit lite framåt och lite bakåt.

Monterade den nymålade framvagsnbalken med servostången med adapters som passade perfekt

Satte dit styrstagen som såg lite korta ut om man inte kan åka 40mm toe in

Mina bumpsteer kompenseringar var även dom för långa och måste svarvas bort en 10-15 mm för att fungera

sen så väntar jag på mina adapters till framoken, spindelledsförlängning och en liten motor som skulle behövas för framdriften, jag hoppas att det finns längre stag att få tag i jag är inte så förtjust i att svetsa i dom.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO med/motgång

#97 Post by Joakim.S »

Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk

I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO med/motgång

#98 Post by patand »

Joakim.S wrote:Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
170Hk * 2 = 340Hk... ja den måste ju verkligen kännas trött... :lol:

Hoppas dock du hittar den saknade hästarna iaf! :#944burn:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO med/motgång

#99 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk

I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk

/Joakim
Det låter riktigt märkligt, nya insuget borde väl vara bättre eller?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO med/motgång

#100 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk

I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk

/Joakim
Det låter riktigt märkligt, nya insuget borde väl vara bättre eller?

Ja man blir lite irriterad när man tror att man gjort någoting bra men samtidigt inte förvånad, den kändes bättre än förut med nya insuget fram till boxbytet, det blev kanske något fel vid överföringen av tändkurvor från hexa decimalt till den nya boxen, det verkade vara minst sagt vara ett pyssligt jobb.

/Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2629
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 HO Motorn Bromsad

#101 Post by gegge »

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja fråga lite om insugen, både det nya och det gamla.

Hur långa runners, vilken diameter vid trattarna och toppen samt storlek på plenumet?

Med tanke på att du kör med öppna spjäll spelar det inte någon större roll och du har ett stort enkel eller fyra separata gissar jag.

Efter att ha lekt lite med PIPEMAX har jag kommit fram till att orginalinsuget räcker rätt långt, men det skulle vara kul att bygga ett nytt men med vettigare design.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Motorn Bromsad

#102 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Av ren nyfikenhet skulle jag vilja fråga lite om insugen, både det nya och det gamla.

Hur långa runners, vilken diameter vid trattarna och toppen samt storlek på plenumet?

Med tanke på att du kör med öppna spjäll spelar det inte någon större roll och du har ett stort enkel eller fyra separata gissar jag.

Efter att ha lekt lite med PIPEMAX har jag kommit fram till att orginalinsuget räcker rätt långt, men det skulle vara kul att bygga ett nytt men med vettigare design.
Ca 37cm långa runners 39mm ingång i toppen koniska 4*44mm spjäll ca 80mm i trattöppning plenum 6 liter

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Motorn Bromsad

#103 Post by gurra »

Hoppas det trillar in en påse hästar nu med nya monsterkammen, jag vet hur gärna du vill sätta mr B på plats :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Motorn Bromsad

#104 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Hoppas det trillar in en påse hästar nu med nya monsterkammen, jag vet hur gärna du vill sätta mr B på plats :lol:
Mr:B är ett kapitel för sig som skulle vara kul att få bläddra/köra förbi, men just nu är jag nog mest glad om jag får ihop den till träffen, men givetvis skulle det vara kul att vara med och slåss lite med gammelbilen.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Motorn Bromsad

#105 Post by Joakim.S »

Lite dagsaktuell information om min motor som hittat gammal god form, fast den verkar tycka om smörjmedlet lite bättre, vridmomentet blev sämre med nya kammen men lite mer toppeffekt än var det var när jag lämnade in den.

Jag kommer att få motorn på måndag så då borde jag hinna till vårträffen med rätt bil denna gång :D
Fast jag får nog ta 1-2 dagars ledigt om jag skall hinna, förresten ett bra tips till Gurra som får ta hela veckan ledigt om han ska komma med rätt bil :wink:

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users