Re: 951-87 + Volvo. Till Salu!!
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Yep, det ska jag nog göra...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Har pillat lite mer med elen i bilen idag.
Styrsystem och tändning är i stort sett klart men jag har fastnat lite när det gäller bilens eget elsystem.
Jag har försökt att lokalisera kablarna till oljetryck och tempmätare men lyckas inte riktigt reda ut vilka det är.
Jag har även problem med kabeln mellan tändningslåset och startmotorn, av någon anledning verkar det vara väldigt hög resistans däremellan..
Styrsystem och tändning är i stort sett klart men jag har fastnat lite när det gäller bilens eget elsystem.
Jag har försökt att lokalisera kablarna till oljetryck och tempmätare men lyckas inte riktigt reda ut vilka det är.
Jag har även problem med kabeln mellan tändningslåset och startmotorn, av någon anledning verkar det vara väldigt hög resistans däremellan..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Men......tror ni inte att den hoppade igång idag också, det var oväntat!!
Utan vare sig avgassystem, kylning, laddning eller nåt annat som kan vara bra att ha men startade, det gjorde den
http://www.youtube.com/watch?v=gJE0RyNC7uo" onclick="window.open(this.href);return false;
Utan vare sig avgassystem, kylning, laddning eller nåt annat som kan vara bra att ha men startade, det gjorde den
http://www.youtube.com/watch?v=gJE0RyNC7uo" onclick="window.open(this.href);return false;
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
snyggt!!
riktigt läcker med det blå eloxerade
verkar så mycke vettigare med volvo motor än med porsche motorn, tyvärr......
riktigt läcker med det blå eloxerade
verkar så mycke vettigare med volvo motor än med porsche motorn, tyvärr......
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Ja ärligt talat så känns det som att just den motorn som sitter i bilen original är den som är minst intressant.
3.0 16v från S2 känns ju också som ett trevligt alternativ om man turbokonverterar den men även då skulle jag vilja räta upp den för att få lite mer plats på båda sidor.
Jag har jobbat på mitt motorbyte från och till under ett par år nu men idag var första gången jag startade den och det känns kul. Jag hoppas att den nytändning jag känner nu räcker till för att jag ska kunna få ut bilen ur garaget i sommar.
3.0 16v från S2 känns ju också som ett trevligt alternativ om man turbokonverterar den men även då skulle jag vilja räta upp den för att få lite mer plats på båda sidor.
Jag har jobbat på mitt motorbyte från och till under ett par år nu men idag var första gången jag startade den och det känns kul. Jag hoppas att den nytändning jag känner nu räcker till för att jag ska kunna få ut bilen ur garaget i sommar.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Planen var ju egentligen att inte röra bilen igen förrän i höst men eftersom min semester har präglats av ganska pissigt väder så har en del grejer fixats.
Nu fungerar i stort sett allt elektriskt runt motorn igen, bortsett från tempmätaren men det är bara att byta givare till en som ger rätt värden så funkar den också.
Bilen har även fått ett avgassystem på 3" hela vägen från turbon men jag ska peta in en katalysator i det framöver.
Bromsarna blev nästan ett kapitel för sig eftersom det inte fanns plats för huvudbromscylinder och bromsservo där dessa brukar sitta längre, den platsen hade insuget fått ärva
Det jag gjorde var att jag rationaliserade bort bromsservot och sedan monterade jag huvudbromscylindern på stötdämpartornet under insuget istället och den påverkas numer via ett kraftigt stag som bockats lite för att funka rätt. Jag har inte provkört bilen med bromsar än men de känns bra.
Igår monterade jag ihop hela inredningen igen och städade ur bilen ordentligt så det blir lite roligare att provköra den framöver men motorns styrsystem är fortfarande helt ojusterat så mkt mer än tomgångskörning blir det inte än så länge.
Jag skulle vilja ha tag på någon i närheten som har erfarenhet av MS på turbomotorer och som skulle kunna hjälpa mig att justera in det hjälpligt men såna människor är väl inte lätta att hitta....
Nu fungerar i stort sett allt elektriskt runt motorn igen, bortsett från tempmätaren men det är bara att byta givare till en som ger rätt värden så funkar den också.
Bilen har även fått ett avgassystem på 3" hela vägen från turbon men jag ska peta in en katalysator i det framöver.
Bromsarna blev nästan ett kapitel för sig eftersom det inte fanns plats för huvudbromscylinder och bromsservo där dessa brukar sitta längre, den platsen hade insuget fått ärva
Det jag gjorde var att jag rationaliserade bort bromsservot och sedan monterade jag huvudbromscylindern på stötdämpartornet under insuget istället och den påverkas numer via ett kraftigt stag som bockats lite för att funka rätt. Jag har inte provkört bilen med bromsar än men de känns bra.
Igår monterade jag ihop hela inredningen igen och städade ur bilen ordentligt så det blir lite roligare att provköra den framöver men motorns styrsystem är fortfarande helt ojusterat så mkt mer än tomgångskörning blir det inte än så länge.
Jag skulle vilja ha tag på någon i närheten som har erfarenhet av MS på turbomotorer och som skulle kunna hjälpa mig att justera in det hjälpligt men såna människor är väl inte lätta att hitta....
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2011-04-01 15:56:02
- Bilmodell: 924
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Lite sent kanske att komma med tips, men audi 100 (och säkert andra Audis också) har bromsservo som är hydrauliskt, det får sitt tryck från styrservopumpen. Bygger bara ett par cm på bromscylindern. Jag tänkte i alla fall använda ett sådant sen nån gång då man kommer så långt...
Tänkte du köra med muskelservo annars eller om man får fråga? Original 944 allt i styrväg?
Ser ju fortfarande mycket bra ut! Någon metanol dragrace volvo tar ju en bra bit på 1000 hk ur en liknande motor så potential finns det
/Kenneth
Tänkte du köra med muskelservo annars eller om man får fråga? Original 944 allt i styrväg?
Ser ju fortfarande mycket bra ut! Någon metanol dragrace volvo tar ju en bra bit på 1000 hk ur en liknande motor så potential finns det
/Kenneth
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Oj, här har det inte skrivits så mycket på ett tag!!!
NJa, jag har väl inte gjort så jättemycket med den heller iofs, den har mest stått där i garaget och samlat damm, men idag bokade jag faktiskt tid för mappning!!
Bilen har stått startklar i över ett år (kanske två) men jag har inte fått tummen ur och bokat nån tid..
Jag tror ärligt talat att jag har varit lite orolig för hur det slutar, att jag kanske får reda på att jag är en klåpare som inte har en aning om vad jag pysslar med och borde börja med knyppling istället eller nåt....
Så om ca tre veckor är det dags och det är väl på tiden kanske...........
NJa, jag har väl inte gjort så jättemycket med den heller iofs, den har mest stått där i garaget och samlat damm, men idag bokade jag faktiskt tid för mappning!!
Bilen har stått startklar i över ett år (kanske två) men jag har inte fått tummen ur och bokat nån tid..
Jag tror ärligt talat att jag har varit lite orolig för hur det slutar, att jag kanske får reda på att jag är en klåpare som inte har en aning om vad jag pysslar med och borde börja med knyppling istället eller nåt....
Så om ca tre veckor är det dags och det är väl på tiden kanske...........
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
En vecka och ett par dagar kvar till mappning......
Jag var ute och tog en rejäl sväng med bilen nyss och ibland går den faktiskt riktigt bra
Om jag åker på trean/fyran med jämnt varv och gasar på lite så suger det till ganska bra men den går väldigt fett och dör på fullgas eller när laddtrycket börjar komma över 0,6-0,7...... Planen är ju att den iaf ska ladda 1,4-1,5 sen efter mappning..
Anledningen till att jag provkörde är ju att jag verkligen vill hitta felen på bilen nu istället för när den står på dynon...... Det blir nog att ta den till jobbet några dagar i veckan också....
Jag var ute och tog en rejäl sväng med bilen nyss och ibland går den faktiskt riktigt bra
Om jag åker på trean/fyran med jämnt varv och gasar på lite så suger det till ganska bra men den går väldigt fett och dör på fullgas eller när laddtrycket börjar komma över 0,6-0,7...... Planen är ju att den iaf ska ladda 1,4-1,5 sen efter mappning..
Anledningen till att jag provkörde är ju att jag verkligen vill hitta felen på bilen nu istället för när den står på dynon...... Det blir nog att ta den till jobbet några dagar i veckan också....
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Såg precis en 944 med volvo-snurra ute på parkeringen vid jobbet (Väderstad)...vilket sammanträffande ..
Kul om du får fart på den, min står fortfarande i Skänninge.
Kul om du får fart på den, min står fortfarande i Skänninge.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Jag har knappt rört VolvoPorschen på ett år nu men den står egentligen startklar i garaget, det är bara att hänga på pluskabeln på batteriet och starta den om man vill..
Hålet i huven ser ju inte så roligt ut och jag har letat lite halvhjärtat på nätet ibland utan att hitta nåt jag gillat.
Nu hittade jag det här på Ebay och det tror jag kan bli bra, det stör inte ögat alltför mkt. Man skulle nog iofs kunna plasta igen öppningen på det men det är ju inte så svårt..
Åsikter? Det ligger löst på huven på bilden, därför är det en glipa i underkant.
Hålet i huven ser ju inte så roligt ut och jag har letat lite halvhjärtat på nätet ibland utan att hitta nåt jag gillat.
Nu hittade jag det här på Ebay och det tror jag kan bli bra, det stör inte ögat alltför mkt. Man skulle nog iofs kunna plasta igen öppningen på det men det är ju inte så svårt..
Åsikter? Det ligger löst på huven på bilden, därför är det en glipa i underkant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Det ser helt ok ut! Smacka dit det och ut och kör!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Snart ett år sedan senaste inlägget och tills igår stod bilen kvar precis som på bilderna här över, med scoopet liggandes löst på huven.
Igår startade jag upp den iaf och nu står den hemma på gården.
Jag har ju kört min N/A-85 (skabbgalten) en del i sommar och den är rena drömmen att köra jämfört med den här, det finns en del att göra kan man säga.
För ca två år sedan skulle ju bilen mappas på AG:s i Norrköping men när det inte gick som jag ville så blev jag trött på bilen och sedan dess har den stått där i garaget. Jag måste försöka reda ut varför det strulade och få den mappad ordentligt. Vem vet, jag kanske åker på att byta sprut på den för att få den att funka.....
Bilen behöver även få en fyrhjulsinställning, den är inte alls så speciellt trevlig att köra idag...
Igår startade jag upp den iaf och nu står den hemma på gården.
Jag har ju kört min N/A-85 (skabbgalten) en del i sommar och den är rena drömmen att köra jämfört med den här, det finns en del att göra kan man säga.
För ca två år sedan skulle ju bilen mappas på AG:s i Norrköping men när det inte gick som jag ville så blev jag trött på bilen och sedan dess har den stått där i garaget. Jag måste försöka reda ut varför det strulade och få den mappad ordentligt. Vem vet, jag kanske åker på att byta sprut på den för att få den att funka.....
Bilen behöver även få en fyrhjulsinställning, den är inte alls så speciellt trevlig att köra idag...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Innan jag ställde bilen i garaget klämde den ur sig 260hk på bakhjulen iaf.
Tanken var ju att laddtrycket skulle skruvats upp mer än till 0.82 förstås men Tony på AG:s ville inte göra det eftersom styrsystemet (DTA S40 PRO) strulade. Mitt mål har ju hela tiden varit dubbla originaleffekten, alltså 450hk och helst med bättre karaktär än original.
Tanken var ju att laddtrycket skulle skruvats upp mer än till 0.82 förstås men Tony på AG:s ville inte göra det eftersom styrsystemet (DTA S40 PRO) strulade. Mitt mål har ju hela tiden varit dubbla originaleffekten, alltså 450hk och helst med bättre karaktär än original.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 779
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944T-87 + Volvo
Köp ny fräsch motorstyrning, dom nyare systemen är roliga o bra
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]