944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#76 Post by Eddie Varvstopp »

Ingen fara Patrik (lite medvetet från min sida att försöka inspirera andra 9x4 åkare att ta sig ut på banorna med denna tråden :wink: )
Som Pär skriver är nog Höstracet på knutan som jag skulle rekomendera för dig som åker långt. Det hade varit jättekul att se din bil igen på ett race :wink: :D . Kolla in http://www.mgcc.nu/mgcc.htm för mer info.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#77 Post by patand »

Mig behöver du inte inspirerar... jag kör så mycket bana jag hinner och har råd med... :D

Ska kolla närmare på det där med höstracet... har man någonting att säga till om på ett MGCC race som gröngöling med min bil tro, eller blir man akterseglad direkt från start?

Spelar inte så stor roll iof, jag kör ju för att ha roligt inte för att vinna... men det är ju kul om man iaf kan hänga på skapligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#78 Post by Eddie Varvstopp »

Nu har jag provat på slalom för första gången någonsin :D . PCS höll till på Ljungbyhed idag och jag träffade en par transaxelpiloter där. Jag trodde jag skulle stöta på fler härifrån men icke (nu får ni skärpa er :wink: :D ). Det gick sådär tyckte jag trotts det fina stödet från Fredrik Å (tackar så mycket :D ). Det var inte riktigt lika roligt som bankörning men det var väldans nyttig körträning. Jag kommer definitivt att köra fler gånger :D :D .

Nu blev det inte så mycket fotat men Fredriks tuffa turbo Cup lyckades hamna på minneskortet. Så den får vi bjuda på istället för min :wink: .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#79 Post by patand »

Du missade ju de viktiga detaljerna: Hur gick det? Hur kändes bilen? :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#80 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:Du missade ju de viktiga detaljerna: Hur gick det? Hur kändes bilen? :D
Anledningen att jag inte tog upp de punkterna är för att jag dels redan har gnällt tillräckligt om chassiet och däcken, så det tänker jag inte göra mer förrän jag har gjort något åt det :wink: :D .

Sedan var jag inte alls nöjd med resultatet och körningen. Första tävlingen 12:a av 14startande. Andra 12:a av 12 :roll: :evil: . Fruktansvärt deprimerande, man jag får väl trösta mig med att jag hade den slöaste bilen i sällskapet.

Jag ger dock inte upp slalom för detta nederlag, här skall övas och övervinnas (tur att det skoj :wink: :D ).
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#81 Post by Björn Nilsson »

Jag får väl se till att testa slalom då :D Men jag körde gocart i torsdags, Rotax Max 125cc. Nuuuu snackar vi roligt kan jag meddela!! Attans vad det går med 30 hk i en cart :twisted:

Vi ses!

//Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#82 Post by Eddie Varvstopp »

968EVO wrote:Jag får väl se till att testa slalom då :D Men jag körde gocart i torsdags, Rotax Max 125cc. Nuuuu snackar vi roligt kan jag meddela!! Attans vad det går med 30 hk i en cart :twisted:

Vi ses!

//Björn
Haha, det var en utomordentligt bra ursäkt. Frågan är om jag inte hade hoppat över slalomen för att få köra fete-gocart... :roll: :wink: :D

Vi synes Björn :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#83 Post by Eddie Varvstopp »

Ja, nu har det rört lite på sig..

Jag har pillat lite på bilen och det som ordnats är luftutsläpp på huven och bogseröglor som har trixats till.
Bak sitter det en orginal som jag har målat röd och fram satte jag en wire som jag har klätt med röd krympslang i orginalfästet. Redan nu är jag grymt nöjd med den lösningen då jag har gått emot öglan typ 100ggr vilket mina smalben är väldans tacksamma över. När jag hade stötfångaren av så passade vi (jag och flickvännen :wink: ) på att reparera en spricka från en parkeringskada samt lägga igen hålen för lampspolarna samt fästena till lyktsargarna. Nu hade jag nog inte rigtigt rätt nyans på färgen vi målade med men det får vara så sålänge :roll: .

Fredags körde jag den nya sträckningen på Sturup och det var riktigt, riktigt skoj. Den nya banan är verkligen en höjdare :lol: . Bilen fick smaka en hel del och jag noterade att mina evakueringshål på huven inte hjälpte så mycket. Oljetempen skenade iväg till barocka nivåer så jag beslöt mig efter tredje passet att inte köra mer för dagen . Hursomhellst hade jag skoj och mötte en hel del trevligt folk, jag tror vi nog var 6st 9x4 och körde :shock: . Linda var med och klockade mig på ca 1:20 tider.

Oljetempen vet jag inte hur jag skall ställa mig till då oljetrycket och vattentempen är normal. Jag är tacksam för input från er som kör hårt med N/A maskiner ang. oljetemp.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#84 Post by patand »

Ser bra ut Eddie! Visste inte att det fanns så många olika gråa nyanser iof... 4 st olika ser det ut som att du har på din bil... :P

Nu blev jag ju iaf lite inspirerad att lägga igen lyktspolarhålen på min front också... men det är väl mest bling iof, hål väger ju mindre än spackel... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#85 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:Ser bra ut Eddie! Visste inte att det fanns så många olika gråa nyanser iof... 4 st olika ser det ut som att du har på din bil... :P

Nu blev jag ju iaf lite inspirerad att lägga igen lyktspolarhålen på min front också... men det är väl mest bling iof, hål väger ju mindre än spackel... ;)
Jadu Patrik, jag skulle kunna försvara mig med att följande saker har försvunnit fån fronten:
2st spolmunstycken, 1m slang, 2st lyktsargar med horn, 6st bortkapade fästskruvar. Jag kan vara glad om jag har reducerat vikten med 500g, så denna mod anser jag vara Bling :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#86 Post by Eddie Varvstopp »

Får väl skriva lite i min tråd...
Det blir ingen Anderstorp för min del i år :cry: :( (vissa påstår att det nog inte blir körningar där nästa år heller :( ). Kruxet är att generatorn har havererat. Jag har provat byta regulator utan framgång. Nu står jag utan pengar efter semestern och för att göra det extra motigt har jag en hel del att göra på jobbet . Som jag ser det blir det väldigt svårt att köra till helgen.

Men som tur är är det lön innan backtävlingen i Minnesberg så förhoppningsvis kan jag dyka upp där med nyrenoverad generator .

Jag har föresten bollat mina oljevärmeproblem med Sanden och kommit fram till vad jag skall göra.
1. Kolla att tempmätaren visar rätt.
2. Plocka av värmeväxlaren och rengöra kanalerna in till densamma. Han trodde de kunde vara igensatta med dålig cirkulation som följd. Jag kom att tänka på burken Bars Leak jag drällde i förra sommaren .

Jag kommer köra vidare med bilen som det är eftersom det är endast vid riktigt, riktigt hård körning som tempen skenar. Håller jag koll på tempen skall det nog gå fint :D . Desutom har jag bytt olja och filter nu. Till vintern blir det antagligen isärplock av värmeväxlaren med packningsbyte (ett känt fel på dessa motorer är ju att packningarna kan börja läcka så det skadar inte att byta i preventivt syfte). Jag funderar även på att fimpa värmeväxlaren och ersätta den med termostathuset från en turbo och montera extern oljekyl.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#87 Post by Eddie Varvstopp »

Det var tydligen inte meningen att jag skulle köra i Minnesberg :( ...

I veckan fick jag tillbaka generatorn efter översyn. Reparerad kollektor, nya lager och allmän rengöring så det var bara att dunka i den. När jag startade den slocknade laddlampan och voltmätaren visade ca 14V :D .

I fredags skulle jag hämta bilen från garaget, när jag har kört några km så börjar laddlampan lysa igen och spänningen sjunker :bang2: . Kör tillbaka till garaget och mäter för säkerhets skull med en multimeter och ser bara 11V. Då blev jag sur och åkte hem :evil: . Gårdagen börjar med att jag försover mig men man kan väl dyka upp endå och vifta flagga ;) . Tar ut hunden på promenad och jag lyckas med att stuka foten på kuppen. Det var ungefär då som jag börjar fatta hinten att jag inte skall till Minnesberg.. :roll: .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#88 Post by Eddie Varvstopp »

OK, uppdatering igen :D !!
Generatorn åkte tillbaka till reparatören som snabbt konstaterade att hans lagning hade havererat. Han hade dock en begagnad kollektor liggandes i gömmorna som jag köpte för en billig peng (han tog givetvis inte betalt för arbetet). Så generatorn monterades i onsdags och nu kom jag både till och från jobbet med bilen resten av veckan utan problem. Så då kände jag att bilen nog skulle klara tävlingen på Ljungbyhed ;) :D .

Körningen gick ganska bra tycker jag. Första passet tog jag det lugnt dels för att få kläm på banan och dels för att få ett hum hur pass hårt jag kunde köra innan oljetempen skenade. Andra passet provade jag på att pressa bilen under enstaka varv vilket innebar ca 5 sek bättre tider :D . Tredje passet körde jag växelvis lugnt och forcerat, då sjönk tiden ytterligare en halv sekund. Jag har inte sett den riktiga sammanställningen än men det verkar i.a.f. som jag inte hamnade sisst denna gången :D . Oljetempen höll sig hela tiden inom resonabla nivåer men det är lite störigt att inte kunna pressa på efter behag. Hursomhellst kan jag fortsätta köra bana tills bilen åker upp på pallbockar till vintern ;) :D .

Bilder från körningen finns på min hemsida :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Mattias
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-01-04 19:03:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#89 Post by Mattias »

Hej Eddie.

Kul att du fått fart på åket igen, synd bara att man ine kunde vara med på Ljungbyhed. Fina bilder på din hemmsida.

Lycka till

Mattias

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#90 Post by Eddie Varvstopp »

Mattias wrote:Hej Eddie.

Kul att du fått fart på åket igen, synd bara att man ine kunde vara med på Ljungbyhed. Fina bilder på din hemmsida.

Lycka till

Mattias
Tackar, bockar och bugar Mattias!
Jag hoppas vi ses snart igen, det är ju Knutan med MGCC i helgen sen blir det ju en körning med PCS på samma ställe.. :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users