924 -84
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
Trevligt! Du pmade om höjden på bilen, återkommer när jag har lite siffror på vad jag kör med. Men på bilden ser det bra ut. Kolla på den här bilden, det är en välfungerande rideheight:
http://www1.garaget.org/archive/1/184/1 ... 921046.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Går köra lägre, men mycket mer än så har sina nackdelar
http://www1.garaget.org/archive/1/184/1 ... 921046.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Går köra lägre, men mycket mer än så har sina nackdelar
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Fick mina däck monterade igår och kunde ju inte låta bli att montera dem...
Lite småjusteringar kvar innan hjulinställning men det börjar faktiskt kännas som om jag kommer att bli klar.
Lite småjusteringar kvar innan hjulinställning men det börjar faktiskt kännas som om jag kommer att bli klar.
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: 924 -84
Ser riktigt bra ut!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -84
Mycket snygg!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Jag ångrar nu att jag inte löste krängninshämmarfästena i vintras när bakvagnen var nere första vändan. Jag har ju två rör, ett med fästen för krängninshämmare men utan fästen för handbromsviren och ett med handbromsfästen men utan krängningshämmarfästen...
Nu fick det bli enligt Cédrics länktips men inte utan lite produktutveckling:
Lösa fästen tillbankade och svetsade.
Målat, monterat och klart.
Nu fick det bli enligt Cédrics länktips men inte utan lite produktutveckling:
Lösa fästen tillbankade och svetsade.
Målat, monterat och klart.
Last edited by s99kalle on 2013-04-04 08:14:34, edited 1 time in total.
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Förutom krängningshämmaren bak har jag ägnat mig åt lite lackbättring och åt att försöka finjustera höjden vilket bl.a. resulterat i att bakvagnen varit nere en vända eftersom den blev lite väl låg när jag kört en liten sväng och den satt sig. Det finns en del kvar att göra men det känns som att det går framåt och det hela känns väldigt lovande!
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924 -84
Det ser riktigt bra ut, höjden och fälgarna satte verkligen pricken över i.
Ha det gott
janne
Ha det gott
janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924 -84
+ 1 !Janne J wrote:Det ser riktigt bra ut, höjden och fälgarna satte verkligen pricken över i.
Ha det gott
janne
Och de bortplockade sidolisterna.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Jag håller fortfarande på och finslipar höjden, det är ju ganska tidskrävande men det känns som att jag är nära nu, förhoppningsvis blir det fyrhjulsinställning under veckan.Ragnar Joensen wrote:+ 1 !Janne J wrote:Det ser riktigt bra ut, höjden och fälgarna satte verkligen pricken över i.
Ha det gott
janne
Och de bortplockade sidolisterna.
Jag tog egentligen bort sidolisterna mest för att de var i så dåligt skick men jag tycker nog också att det blev snyggare utan.
Jag har bara kört några korta svängar i samband med höjdjusteringarna men det känns som sagt väldigt lovande, det skall bli spännande att testa mer efter hjulinställningen och laborera med stötdämparinställningarna, jag har ju bl.a. en mörk 928 med nya stötdämpare att tampas med i slalomcupen, eller hur Pontus?
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Då har jag varit på hjulinställning och det mesta gick väl bra. Här är värdena:
Det var dock en del problem med bakvagnen, värdena blev väl ok men det går inte att ställa mindre camber än så här och det går inte heller att få till mer toe-in. Inställningarna hänger ju ihop med höjdjusteringen men hur?
Jag fick ju höja bilen ett steg igen på stavarna och nu står den väldigt lågt på excenterjusteringen, kan det påverka möjligheterna att justera camber och toe? Det känns dessutom som att bilen blev lite lägre bak av de justerinnar som gjordes så en liten höjning på excentern hade nog inte skadat men skulle det även ge bättre justermöjligheter vad gäller camber och toe? Cambervärdena känns ju okoch toe ligger inom toleranserna men man skulle kanske villja ha lite mer jämna värden om det går?
Nya höjdjusteringar kommer ju att kräva en ny hjulinställning så jag tänker i alla fall börja med att köra som det ser ut och utvärdera lite men det hade varit intressant att veta lite mer om hur bakvagnsinställningarna egentligen hänger ihop.
Det var dock en del problem med bakvagnen, värdena blev väl ok men det går inte att ställa mindre camber än så här och det går inte heller att få till mer toe-in. Inställningarna hänger ju ihop med höjdjusteringen men hur?
Jag fick ju höja bilen ett steg igen på stavarna och nu står den väldigt lågt på excenterjusteringen, kan det påverka möjligheterna att justera camber och toe? Det känns dessutom som att bilen blev lite lägre bak av de justerinnar som gjordes så en liten höjning på excentern hade nog inte skadat men skulle det även ge bättre justermöjligheter vad gäller camber och toe? Cambervärdena känns ju okoch toe ligger inom toleranserna men man skulle kanske villja ha lite mer jämna värden om det går?
Nya höjdjusteringar kommer ju att kräva en ny hjulinställning så jag tänker i alla fall börja med att köra som det ser ut och utvärdera lite men det hade varit intressant att veta lite mer om hur bakvagnsinställningarna egentligen hänger ihop.
- gegge
- Addict
- Posts: 2631
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -84
Har du siffror på höjden på din bil?
Jag glömde mäta orginal och nu är sänkfjädrar men ser ändå för högt ut.
Jag glömde mäta orginal och nu är sänkfjädrar men ser ändå för högt ut.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Tack, det är alltid roligt med lite uppmuntran!
Allt verkar fungera bra efter vinterns uppgraderingar även efter körningen tor till Borås. Jag har försökt testa lite inställningar men har inte kommit så mycket längre än att jag kan konstatera att det blivit riktigt bra. Jag har hittills inte lyckats hitta någon lämplig plats inom rimligt avstånd där jag på ett säkert sätt kan pressa den till gränsen, det får väl bli på slalompremiären om inte annat...
Allt verkar fungera bra efter vinterns uppgraderingar även efter körningen tor till Borås. Jag har försökt testa lite inställningar men har inte kommit så mycket längre än att jag kan konstatera att det blivit riktigt bra. Jag har hittills inte lyckats hitta någon lämplig plats inom rimligt avstånd där jag på ett säkert sätt kan pressa den till gränsen, det får väl bli på slalompremiären om inte annat...
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Slalompremiär i lördags och det är verkligen en helt annan bil. Det finns nog en del att justera och framför allt kan förarmaterialet utvecklas men det är helt klart på rätt väg. Resultatmässigt var det väl ingen succé, jag är ju inte ensam i classiccgruppen om att ha uppdaterat under vintern... Grattis till Pontus (Tux) som gjorde riktigt bra tider och vann klassen.
Nu skall jag kolla över bilen så att allt fortfarande sitter fast och sedan blir det bankörningskurs på Kinnekulle på onsdag.
Nu skall jag kolla över bilen så att allt fortfarande sitter fast och sedan blir det bankörningskurs på Kinnekulle på onsdag.
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Igår var det dags att testa det nya chassiet på bana under Åke bankörningskurs och med Patand som instruktör. Både bilen och däcken fungerade riktigt bra och det var enorm skillnad mot förra året då allt var orginal, även Patand gav den väl godkänt och det säger ju betydligt mer, jag kan verkligen hålla med med Bobo; Patand vet hur man man kör bil... När jag kört några pass både med och utan instruktör och jag trodde att jag i alla fall började närma mig gränserna så bytte vi plats och då insåg jag att jag inte varit i närheten av några gränser. Jag fick även åka med några varv i Patands bil med nästan blankslitna R-däck i regn, det var en upplevelse...
För att sammanfatta så var det en väldigt givande dag med kunniga instruktörer som jag varmt kan rekommendera.
Det enda negativa var att jag upptäckte ett slamrande missljud, troligtvis från växellådan när jag kom hem. Det låter från bakre delen av bilen när den står still med växeln i neutral, trampar man ner kopplingen blir det tyst. Jag har krupit in under bilen så långt det gick och det låter som sagt som om det kommer från växellådan. Det låter antagligen när man kör också men inte så att det märks bland avgasljud och annat. Är det någon som har någon teori om vad det kan vara och skall man vara akut orolig eller kan man vänta till vintern?
För att sammanfatta så var det en väldigt givande dag med kunniga instruktörer som jag varmt kan rekommendera.
Det enda negativa var att jag upptäckte ett slamrande missljud, troligtvis från växellådan när jag kom hem. Det låter från bakre delen av bilen när den står still med växeln i neutral, trampar man ner kopplingen blir det tyst. Jag har krupit in under bilen så långt det gick och det låter som sagt som om det kommer från växellådan. Det låter antagligen när man kör också men inte så att det märks bland avgasljud och annat. Är det någon som har någon teori om vad det kan vara och skall man vara akut orolig eller kan man vänta till vintern?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users