924S -86 | Räserbil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#61 Post by FSN »

Highway wrote:Fredrik skall du köra i PCSR i år eller var skall du tävla?
Skall köra PCSR Knutstorp och Sturup och eventuellt Kinnekulle men vet inte om det blir som tävlande eller funktionär. Min bil ligger i Klass 2 och där har jag inte så mycket att hämta.

Sen så tänkte jag som vanligt köra MGCCs KM (5 deltävlingar). Får se hur mycket jag hinner med, fick tillökning för ett par veckor sen och det är ett satans jobb verkar det som........
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

Karl Birgander wrote:min erfarenhet är att 4-punkt funkar kalas även på vanliga stolar om dom är lite stabila. satt så när jag provade fästpunkter i min nuvarande bil.
5-6-punkt är ju lite svårt att använda dom punkterna om man inte har stol för det....
Det låter ju intressant... skulle vilja ha 4-punktbälten i cabben istället för bara midjebälte...

Kanske skulle vara bra även i räsern om man får någon passagerare som skall åka med. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#63 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Det låter ju intressant... skulle vilja ha 4-punktbälten i cabben istället för bara midjebälte...

Kanske skulle vara bra även i räsern om man får någon passagerare som skall åka med. :)
synd att man inte får köra med dom på allmän väg som jag har förstått det...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#64 Post by patand »

Karl Birgander wrote:synd att man inte får köra med dom på allmän väg som jag har förstått det...
Man får om de är godkända... men jag tror knappast polisen skulle protestera om det i en ombyggd bil som den vi har... besiktningsmannen blev lite förvånad sist när det bara var midjebälten... :?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#65 Post by Karl Birgander »

då är det naturligtvis en annan sak...
ska vi låta FSN ha sin tråd i fred nu? :D :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#66 Post by patand »

ja just ja... förlåt Fredrik! Om du vill rensar jag upp tråden! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#67 Post by Björn Nilsson »

FSN wrote:
968EVO wrote:Vaqd är det för grunka på bärarmen? Fäste för krängare?

Mvh Björn
Exakt!! Fäste för krängare och dropstop men det är faktiskt redan ändrat......
Hehe, jag hade tänkt att föreslå att flytta den så du fäster den i fjäderbenet så det inte blir så stor hävarm. Jga har själv en liknande lösning men ska nog ändra detta så jag nyttjar mer av krängaren.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#68 Post by FSN »

968EVO wrote:
FSN wrote: Exakt!! Fäste för krängare och dropstop men det är faktiskt redan ändrat......
Hehe, jag hade tänkt att föreslå att flytta den så du fäster den i fjäderbenet så det inte blir så stor hävarm. Jga har själv en liknande lösning men ska nog ändra detta så jag nyttjar mer av krängaren.

Mvh Björn
Fjäderbenet är bra men man skall få plats med ett hjul med och sen så vrider sig fjäderbenet när man svänger. Jag fick inte till någon sådan lösning. Jag tror att vi har liknande krängarlösningar (Sellholms gula knivar) har du fått till det med krängaren på fjäderbenet?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#69 Post by Björn Nilsson »

FSN wrote:
Fjäderbenet är bra men man skall få plats med ett hjul med och sen så vrider sig fjäderbenet när man svänger. Jag fick inte till någon sådan lösning. Jag tror att vi har liknande krängarlösningar (Sellholms gula knivar) har du fått till det med krängaren på fjäderbenet?
Jag har den fäst till länkarmen men den äter massa kraft pga hävarmen så jag ligger precis på gränsen till att ha för mjuk krängare. Jag ser inga större problem med att sätta den i fjäderbenet, det blir en ganska lång droplink men det är inget att bry sig om. Men ligger du rätt i fjäderkonstan för krängaren så kan du ju sätta den i bärarmen.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#70 Post by FSN »

Nya fronten är klar och lackad och det har blivit en splitter i raceutförande med. Nu saknas det bara ett par sponsorer sen så är det bara att börja åka.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#71 Post by Bathory »

Ser mkt fint ut. :D
Önskar att jag kommit lika långt :roll:
Verkar som om jag lyckas att få en sponsor nu.
Vill bara ha ett säkert klartecken så kör vi hårt :D

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Attans vad du är fena på det där med att bygga glasfiber fredrik! Snyggt! :D

Medan du väntar på sponsor så kanske du skulle vilja sponsra mig med ett par framskärmar och en front... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#73 Post by headline »

Ser fint ut Fredrik! Bara att köra upp bilen till Göteborg nu då så man får titta lite på den?

Jobba på!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#74 Post by FSN »

Idag så var det provkörningspremiär på Falkenbergsbanan. Mycket spännande efter en lång och svår vinter. Jag var lite smånervös redan vid lunchtid.

Det var blandad körning med MC och bilar (inte samtidigt) så det blev tre grupper, MC, formelbilar och "vanliga" bilar så det blev bara tre pass.

Det var bara 8 bilar på plats, 4st S60 challenge bilar, 2 långlopps japaner, en koja och en gul 924S.

Det positiva var att bilen fungerade över förväntan. Vatten och oljetemp var bättre än det har varit innan. Dom nya förlängda bärarmarna (lite längre än nya 944) med uniball infästningar gör att bilen känns väldigt stum och direkt och den känns något "styggare" än tidigare, även mindre krafter i ratten vilket kändes mycket bra!!

S2 motorn låter tristare än den gamla S motorn men den trycker på betydligt bättre. Hängde med S60 bilarna skapligt på rakan (var nån som tyckte att vi körde jämt på rakan men det kändes som om dom hade ett litet övertag på slutet) jag vet inte vad dom väger eller hur mycket effekt dom har men jag har alltid uppfattat dom som ganska snabba bilar, iallafall skillnad från förra året.

Enda problemen var lite problem med växlingspunkter och sånt då varvstoppet på S2 motorn ligger märkbart tidigare än på S motorn, ett avgassystem som ligger och vibrerar mot torsionsröret och lite för mycket broms på bakhjulen

Den 3:e Maj tror jag att det är körning på falkenberg nästa gång och då är det MC fritt......... :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#75 Post by Karl Birgander »

FSN wrote:Hängde med S60 bilarna skapligt på rakan (var nån som tyckte att vi körde jämt på rakan men det kändes som om dom hade ett litet övertag på slutet) jag vet inte vad dom väger eller hur mycket effekt dom har men jag har alltid uppfattat dom som ganska snabba bilar, iallafall skillnad från förra året.
Inte illa pinkat! Grattis!
Måste vara kul att få sträcka ut och känna effekten av vinterns modifieringar!
Ang S60 skriver http://www.volvoadventures.com/60Sspec.html :
261 kw / 355 hp instead of the standard 250 hp. Torque increases from 330 Nm to 470 Nm.
Vikten är om jag minns rätt strax under 1350.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users