924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

#211 Post by Goran »

firefish wrote:Bra att du skrinlagt HD-planerna. Det finns faktiskt inte en enda Harley, V-Rod undantagen, som duger till annat än bojsänke ur prestandahänseende. En HD är hojvärldens svar på Hyundai Coupe - ser lite tuff ut i ögonen på de som inte begriper bättre.
Wow, tuffa omdömmen om HD, men jag vill mer likna den med en fet jänkecabbe. Jag sitter bra, har bra bottendrag och funkar bäst rakt fram. Men det är skönt och bekvämt att cruise'a med ett maffigt lunk från motorn. Märk väl att jag blir 42 i år och uppskattar mer när det går lite lugnare. :wink:

Jag uppskattade Kawa GPZ 900 och Honda Firebladen när de kom i början av 90-talet..för snart 20 år sedan!!! :shock:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster

#212 Post by Goran »

patand wrote:Men för f-n Goran... ;) När ska du skaffa en KNACKINDIKATOR till kupén i bilen?

Det finns inte en chans att höra knackningar inne i bilen innan motorn tagit skada. En knackindikator visar "rött" långt innan något hörs.

Jag köpte mig en Knocklink efter mitt toppras och den har funkat kanon. Kostar runt 2000kr inklusive knacksensorn men när jag haft för högt laddtryck och/eller dålig tändinställning och fått knackningar så har den sagt ifrån direkt och säkert räddat motorn ett par gånger. Ny toppackning kostar väl runt 800kr eller mer så om du ska fortsätta pajja toppackningar tjänar du snabbt in en Knocklink...

Sen kan man ju iof verkligen undra vad som är galet i din motor när den knackar sönder två gånger. Sugmotorn skall ju inte vara så känslig som turbomotorn tycker jag. Har du koll på bränslemängden för varje cylinder? Tändningen vet jag att du kollat inställningen på med stroboskop så den borde ju inte vara boven, om inte något är galet i fördelaren förståss, då kan ju tändkurvan vara felaktig även om tändningen ställs korrekt från början.

Eller går motorn extremt varmt av någon anledning? Pajjade kanske locket till expansionskärlet först och kylarvattnet gick ut så motorn gick varm och SEN knackade och pajjade packningen. Eller var det knackning och packning som gick först? Inte lätt att veta.

Ja, ja, ja, om man bara vetat att det var nödvändigt. :roll: :wink: Nu vet jag. Det blir en intressant investering.

Jag tror att den gick varmt först och att expansionskärlet var gammalt så det gick sönder i det lilla hålet bredvid locket, som är ett gjuttekniskt försök att hålla ihop expansionskärlet så det inte blåser upp till en ballong, när det byggs upp tryck i behållaren.

Anledningen kan vara att jag ligger på gränsen av vad man får plana topplocket, jag har mätt, så att jag pga högre kompression än normalt får tidigare detonationer och kan således inte gå på fabrikens uppgifter. Märk väl att jag på Sturup våras körde samma bil men tändningen då satt på nollan och inte 10 grader FÖD. Då gick den hur kallt och bra som helst.
Så, ja, med det sagt var det mitt fel att ändra till fabriksspec inställningen när det fungerade så bra i våras. :roll:

Intressant pryl du nämner. Ska som sagt undersöka det närmare. har du någon bra beskrivning hur man installerar en sådan?

mvh
Goran
Last edited by Goran on 2009-09-17 10:59:05, edited 1 time in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#213 Post by Goran »

gegge wrote:Bränslet borde vara ok, skiljer inte mycket mellan spridarna och trycket var ok. Borde kunna bekräftas genom att titta på stiften. Hur ser vacuumslangar och centrifugalvikterna ut? Kan det vara en tanke att låsa tändningen helt? Kommer visserligen gå som en påse nötter på tomgång och låglast...

En billig Saab APC från returbilen.se för ett par hundra kronar som alternativ till Knocklink?
Ja, det har vi kollat tillsammans.
Centrifugalvikter??? Jag har brytarlöst originalsystem.
gegge wrote:
Turbo-Puh wrote:
APC är tänkt för hydrauliska tryckare och 924 har mekaniska. De som provat (ingen nämnd, ingen glömd) har fått problem med "falsklarm". Man behöver bygga någon slags filter isf.

Nja Turbo-Puh, det var nog bara halva sanningen. På Saab H-motor som kom 1981 var det mekaniska tryckare på 8v och hydraliska på 16v. Kammarna drevs av en kedja. I stort sett har systemet kopierats till Porsche 944 (har jag hört)

Boxarna är helt identiska förutom frekvensen för resonansen, teoretiska värden är 13,3kHz för T8, 10,7kHz för T16 och 12,7kHz för Porsche 924. Så löd om en resistor och det är klart.

Wow gegge, du imponerar med din detaljkunskap. :shock: :o

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#214 Post by notetoself »

gegge wrote:
Nja Turbo-Puh, det var nog bara halva sanningen. På Saab H-motor som kom 1981 var det mekaniska tryckare på 8v och hydraliska på 16v. Kammarna drevs av en kedja. I stort sett har systemet kopierats till Porsche 944 (har jag hört) :roll:

Boxarna är helt identiska förutom frekvensen för resonansen, teoretiska värden är 13,3kHz för T8, 10,7kHz för T16 och 12,7kHz för Porsche 924. Så löd om en resistor och det är klart. :D
Humn. Säger du det så. Jag har själv aldrig provat men infon kommer från en kille som åker 931 och har varit med och utvecklat APC, dock på senare tid. Det skadar ju aldrig att pröva dock. Jag har själv tänkt göra det någon gång när man får foten ut r*ven. Dock med laddtryckstyrningen givetvis, inte bara knacksensordiod.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#215 Post by patand »

Goran wrote:har du någon bra beskrivning hur man installerar en sådan?
1. Köp knacksensor + Knocklink

2. Skaffa ett kontaktstycke som passar på knacksensorns kontakt (följde inte med när jag köpte, men har nog några extra hemma nu om du behöver ett).

2. Installera knacksensorn på den förborrade klacken på blockets vänstra sida (sett i färdriktningen) mellan 1:ans och 2:ans cylinder. Har för mig du behöver en vanlig M8 för detta.

3. Montera knackindokatorn (Knocklinklådan) på lämpligt ställe i kupén. Dvs så du lätt ser den under körning.

4. Dra kabeln genom brandväggen på lämpligt sätt till knacksensor på blocket.

5. Koppla in + och minus till Knocklinklådan

6. Justera knocklinken till maximal känslighet. Dvs vrid potten max åt ena hållet. Minns inte vilket håll men det står i manualen till Knocklinken

7. Ut och kör och ha en bra känsla så länge det bara är grönt och någon gul lampa tänd på Knocklinken. Röd lampa indikerar knack och den SYNS verkligen då den blixtrar till kraftigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster

#216 Post by Goran »

patand wrote:
Goran wrote:har du någon bra beskrivning hur man installerar en sådan?
1. Köp knacksensor + Knocklink

2. Skaffa ett kontaktstycke som passar på knacksensorns kontakt (följde inte med när jag köpte, men har nog några extra hemma nu om du behöver ett).

2. Installera knacksensorn på den förborrade klacken på blockets vänstra sida (sett i färdriktningen) mellan 1:ans och 2:ans cylinder. Har för mig du behöver en vanlig M8 för detta.

3. Montera knackindokatorn (Knocklinklådan) på lämpligt ställe i kupén. Dvs så du lätt ser den under körning.

4. Dra kabeln genom brandväggen på lämpligt sätt till knacksensor på blocket.

5. Koppla in + och minus till Knocklinklådan

6. Justera knocklinken till maximal känslighet. Dvs vrid potten max åt ena hållet. Minns inte vilket håll men det står i manualen till Knocklinken

7. Ut och kör och ha en bra känsla så länge det bara är grönt och någon gul lampa tänd på Knocklinken. Röd lampa indikerar knack och den SYNS verkligen då den blixtrar till kraftigt.
Mmm...mumma med bra beskrivningar. :d=:
Tack.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

patand
Moderator & Raceputte

#217 Post by patand »

Goran wrote:Mmm...mumma med bra beskrivningar. :d=:
Tack.
Givetvis med reservation för att mitt minne kanske sviker mig då det var några år sedan jag monterade. Men svårt är det inte,

Varsågod!

EDIT: Just ja... eventuellt får du ju förståss justera ner känsligheten om den verkar indikera fel. En sugmotor har ju lite mer metaliskt avgasljud som kanske kan störa, eller inte? Men det där får du prova själv, kär du max känslighet så har det iaf funkat bra för mig. Min motor är sällan uppe på mer än 1 gul av 2 möjliga vid normala förhållanden så den verkar inte knacka iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Jomp
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#218 Post by Jomp »

MSCC den 4 oktober kommer jag sannolikt att bevista. Ska jag plocka med verktyg ( he he )? Stämmer det föresten att man kan testköra med en vanlig standardbil då? Medlemsskap i MSCC?
// Jomp

Goran
Turbo-Poster

#219 Post by Goran »

Jomp wrote:MSCC den 4 oktober kommer jag sannolikt att bevista. Ska jag plocka med verktyg ( he he )? Stämmer det föresten att man kan testköra med en vanlig standardbil då? Medlemsskap i MSCC?
// Jomp
Jättekul! :roll: :wink:
Ja och ja blir svaret på nästa två frågor.
Min kollega fick sin anmälan uppsnabbad pga att han ville komma till Knutstorp och Prova på bana. Annars hade det tagit till mitten av oktober månad för att behandla det.

Ring och ligg på vet ja...så har jag en bogserare hem. :wink: :lol:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#220 Post by gegge »

Ställ in knacksensorn genom att köpa lite 92 oktan i Danmark. Då har du marginal till 95 oktan eller 98 oktan.

(Vet inte om APC verkligen fungerar, men den ligger i garaget och jag SKA testa.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#221 Post by Pär Hylander »

Jomp wrote:MSCC den 4 oktober kommer jag sannolikt att bevista. Ska jag plocka med verktyg ( he he )? Stämmer det föresten att man kan testköra med en vanlig standardbil då? Medlemsskap i MSCC?
// Jomp
Kan inte svara på dina frågor, för jag vet inte. Däremot så vet jag vem som blir din instruktör, det blir nämligen jag 8) ("Prova på bilsport", man får lösa en engångslicens)
Pär Hylander

Goran
Turbo-Poster

#222 Post by Goran »

Hepp Patrik

"Installera knacksensorn på den förborrade klacken på blockets vänstra sida (sett i färdriktningen) mellan 1:ans och 2:ans cylinder. Har för mig du behöver en vanlig M8 för detta. "

Har du någon bild på detta för jag hittade ingen sådan klack på min motor?

Köpte du Knocklink från Motor Nord och deras sensor?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

patand
Moderator & Raceputte

#223 Post by patand »

Goran wrote:Har du någon bild på detta för jag hittade ingen sådan klack på min motor?
Har tyvärr ingen bild på det. Men den "klack" jag tänker på är en av flera relativt små "torn" som sticker ut från blocket. De "tornen" har ett hål längst upp där det är gängat och passar perfekt att montera sensorn på. Leta under grenröret, ca 10-15 cm nedanför skarven mellan toppen och blocket och nästan mittimellan cylinder 1 och 2 om jag minns rätt.

Kan försöka fota min sensorposition om jag kommer åt och minns att göra det...
Goran wrote:Köpte du Knocklink från Motor Nord och deras sensor?
Ja

Image
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster

#224 Post by Goran »

Hej Patrik

Jag var lite trött igår kväll så jag orkade inte böja mig ner och titta på BLOCKET :shock: :roll: , utan jag nöjde mig med toppen. TOPPEN!!! :oops:
Vilken av dessa klackar (under slangarna i mitten) använde du?
Image

Den övre känns mer rätt då den ligger närmare förbränningsrummet.
Jag vill beställa idag för att ha det på innan jag bromsar bilen nästa torsdag.

Edit! Beställt! :)

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

patand
Moderator & Raceputte

#225 Post by patand »

Goran wrote:Vilken av dessa klackar (under slangarna i mitten) använde du?
Den övre satte jag den på om jag minns rätt. :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Post Reply