patand wrote:Men för f-n Goran...

När ska du skaffa en KNACKINDIKATOR till kupén i bilen?
Det finns inte en chans att höra knackningar inne i bilen innan motorn tagit skada. En knackindikator visar "rött" långt innan något hörs.
Jag köpte mig en Knocklink efter mitt toppras och den har funkat kanon. Kostar runt 2000kr inklusive knacksensorn men när jag haft för högt laddtryck och/eller dålig tändinställning och fått knackningar så har den sagt ifrån direkt och säkert räddat motorn ett par gånger. Ny toppackning kostar väl runt 800kr eller mer så om du ska fortsätta pajja toppackningar tjänar du snabbt in en Knocklink...
Sen kan man ju iof verkligen undra vad som är galet i din motor när den knackar sönder två gånger. Sugmotorn skall ju inte vara så känslig som turbomotorn tycker jag. Har du koll på bränslemängden för varje cylinder? Tändningen vet jag att du kollat inställningen på med stroboskop så den borde ju inte vara boven, om inte något är galet i fördelaren förståss, då kan ju tändkurvan vara felaktig även om tändningen ställs korrekt från början.
Eller går motorn extremt varmt av någon anledning? Pajjade kanske locket till expansionskärlet först och kylarvattnet gick ut så motorn gick varm och SEN knackade och pajjade packningen. Eller var det knackning och packning som gick först? Inte lätt att veta.
Ja, ja, ja, om man bara vetat att det var nödvändigt.

Nu vet jag. Det blir en intressant investering.
Jag tror att den gick varmt först och att expansionskärlet var gammalt så det gick sönder i det lilla hålet bredvid locket, som är ett gjuttekniskt försök att hålla ihop expansionskärlet så det inte blåser upp till en ballong, när det byggs upp tryck i behållaren.
Anledningen kan vara att jag ligger på gränsen av vad man får plana topplocket, jag har mätt, så att jag pga högre kompression än normalt får tidigare detonationer och kan således inte gå på fabrikens uppgifter. Märk väl att jag på Sturup våras körde samma bil men tändningen då satt på nollan och inte 10 grader FÖD. Då gick den hur kallt och bra som helst.
Så, ja, med det sagt var det mitt fel att ändra till fabriksspec inställningen när det fungerade så bra i våras.
Intressant pryl du nämner. Ska som sagt undersöka det närmare. har du någon bra beskrivning hur man installerar en sådan?
mvh
Goran