924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#16 Post by Goran »

patand wrote:Härligt att du fick tag i delar Goran! :D Ska bli verkligt kul att se hur snabb den där 924an blir! Den verkar bli väldigt seriös iaf! :D

Skojar du? :wink:
Jag är minst lika nyfiken. Jag har fått vissa indikationer från föregående ägare på tider på Knutstorp, men han kanske är grymmesnabb...och jag vill inte sprida något för att sen göra bort mig totalt. :wink: :lol:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

goc931 wrote:Skojar du? :wink:
Jag är minst lika nyfiken. Jag har fått vissa indikationer från föregående ägare på tider på Knutstorp, men han kanske är grymmesnabb...och jag vill inte sprida något för att sen göra bort mig totalt. :wink: :lol:
Hehe... nu är du lite väl feg tycker jag... om du är långsammare än förra ägaren så innebär det ju bara att du har potential att lära dig mycket. :D

Du kan väl viska... jag ska inte sprida det vidare... ;)

Förresten är motorn originalskick? 125hk alltså?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#18 Post by Goran »

Jodå, motorn blir original 125 hk.
Kolla gärna min spec i början av tråden. :wink:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#19 Post by Goran »

Intyget har äntligen kommit och bromskonverteringen fortskrider, men ack så långsamt.
1. Oken är renoverade och ytbehandlade medelst gulkromatering.
2. Bromsarna bak bytade och klara.
3. Fått intyg från Porsche på bromskonverteringen.
Återstår:
1. Koppla ihop handbroms
2. Byta nav, ok och skivor fram
3. Inköp samt byte av huvudbromscylinder
4. Påfyllning samt luftning av bromssystem

Skickar med lite bilder på oken.

mvh
Goran
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Goran wrote:3. Inköp samt byte av huvudbromscylinder
Läckert blir det! :D

Men varför byta huvudbromscylinder? Står ju i intyget att det är samma. Iof så stämmer det kanske inte?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

#21 Post by jodu »

Skoj att se att det går frammåt. Riktigt fina har du lyckats få de gamla oken mm.

Mvh "PorscheTomten" :)
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Cédric »

Jag tror inte jag har samma i mina två bilar vad jag vet. Men det kanske är feltittat.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Cédric wrote:Jag tror inte jag har samma i mina två bilar vad jag vet. Men det kanske är feltittat.
Håller med, jag tror inte heller det är samma i vår 924 resp 924 Turbo. Men när det står som det gör i intyget så börjar man ju undra. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#24 Post by Goran »

patand wrote:
Goran wrote:3. Inköp samt byte av huvudbromscylinder
Läckert blir det! :D

Men varför byta huvudbromscylinder? Står ju i intyget att det är samma. Iof så stämmer det kanske inte?
Hej Patrik
Som sagt verkar de ha lite dålig koll. Det är gamla bilar och de som kan dem har antingen slutat eller gått vidare i karriären och kanske missat lite i
kunskapsöverföringen. :(
Peter Utzon tyckte att jag skulle kunna prova att köra med 924ans huvudbromscylinder men med troliga resultatet att den tar längre ner, dvs att den kräver större rörelser. Jag gillar själv direkt respons och små rörelser när jag kör, så jag byter den och så vill ha 931/944ans grejer rakt av.
Jag (och Utzon) har lärt mig att det fanns två sorters huvudbromscylindrar till tidiga 944, Teves (Ate) och Girling. Det som skiljer är...allt, såsom cylindern och innanmätet. Kolven som sticker ut är något kortare och har större diameter på en Girling.
Tyvärr så är min 944 huvudbromscylinder av märket Girling så jag är inte säker på att den passar måttmässigt och slaglängdsmässigt till mitt 924 Ate bromsservo. Jag ska bara tömma systemet på bromsvätska och prova.
Annars köper jag en helt komplett Teves (Ate) av Utzon.
OBS! Utzon har bara renoveringssatser till Ate. :cry: Tyvärr har jag redan köpt en sådan. Edvin ska renovera sina bromsar inom det närmsta året så jag kan kanske kränga renoveringssatsen till honom. :wink:
jodu wrote:Skoj att se att det går frammåt. Riktigt fina har du lyckats få de gamla oken mm.

Mvh "PorscheTomten
Ja, visst blir det bra. :lol: Nästan lite bling. Hade det inte varit för att det har skyddande verkan hade jag bara borstat av dem lite och bytt packningarna.
Jag saknade en sprint och en låsbricka där höger handbroms sitter fast i handbromskabeln. Nr 21 och 22 på bifogad bild. Inget du snubblat över eller kanske har liggandes? :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Aha, undrar vad jag har för huvudbromscylindrar på mina 931or... får ju hoppas det är ATE om man skulle behöva renovera. :) Tack för infon Goran!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#26 Post by Goran »

Efter många och långa funderingar och oerhört avancerade undersökningar, ja rent av kliniska :roll: , har jag äntligen bestämt mig över vilka däck och fälgar jag ska ha på bilen.
Att den bara har 125 hk motor och ska vara lätt så blir det 205/50-15 däck på bilen och helst cookie cutter fälgar, om jag får tag på några, annars blir det telefonisar, om de är tillräckligt billiga.
Däcken är beställda och fälgletandet går vidare.

Snart dags att ge sig på motorn. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Det blev backning på däckdimensionen alltså. :) Jag tror du gör rätt Goran 205:or är snabbt nog, du får ju inte skrämma slag på konkurrenterna redan på startlinjen! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#28 Post by Goran »

Lite uppdateringar...

1. Bromsar klara och luftade. Stenhårda. :o
2. Handbroms fungerande och nyspänd.
3. Höger dörr urholkad som vänsterdörr.
4. Fixat fungerande dörrlås på båda sidor.
5. Hjul och däck inköpta, Telefonfälgar 7x15" ET 52,3 med E-märkta Toyo Trampio R888 med storleken....225-50/15. Japp, de får plats och då ska de in. :twisted:
6. Inhandlat 2kg brandsläckare med stålband för senare montage.

Nästa steg:
1. Köpa spacers
2. Plocka ur motorn för att renovera toppen och lätta svänghjul.
3. Svetsa fast bättre stolsfästen
4. Svetsa fast dropstop-fästen á la Utzon på fjäderbenen för lättare höjdjustering.

Race blir det inte förrän sent i säsongen med den här hastigheten. :cry:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#29 Post by Goran »

Tokmekat senaste veckan för att få ut toppen och svänghjulet.

Idag hjälpte Edvin mig att plocka ur motorn och utan honom hade det aldrig gått. Vilken klippa. Var rädda om era Porsche-vänner. De vet mycket och ställer alltid upp när det kniper. :D :d=: :wink:

En timme efter att han lämnat mig vi 22:00 hade jag av toppen med som jag tillsammans med svänghjulet ska lämna in till Erland på Topplocksverkstaden i morgon torsdag.

Lite bilder blev det men det orkar jag inte mikla med just nu.

Oljeläckaget kom inte från vevaxelpackboxen eller oljepluggen. Där var det snustorrt. Utan från packningen till tändnings...joxen som sitter direkt på sidan av toppen.
Så här i efterhand känns det som overkill att ha plockat ur motorn för det som jag skulle kunnat fixa med motorn i, men det blev mer sport av det :roll: och dessutom så vet jag nu säkert besked.

Nästa steg blir att kontakta Utzon för en packningssats och ny oljesticka.

Go'natt
Goran
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Goran on 2007-07-15 20:03:51, edited 1 time in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Gött att det går framåt Goran! Du måste ju vara klart till höstracet så du får matcha bilen mot din gamla pärla! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users