patand wrote:Goran wrote:3. Inköp samt byte av huvudbromscylinder
Läckert blir det!
Men varför byta huvudbromscylinder? Står ju i intyget att det är samma. Iof så stämmer det kanske inte?
Hej Patrik
Som sagt verkar de ha lite dålig koll. Det är gamla bilar och de som kan dem har antingen slutat eller gått vidare i karriären och kanske missat lite i
kunskapsöverföringen.
Peter Utzon tyckte att jag skulle kunna prova att köra med 924ans huvudbromscylinder men med troliga resultatet att den tar längre ner, dvs att den kräver större rörelser. Jag gillar själv direkt respons och små rörelser när jag kör, så jag byter den och så vill ha 931/944ans grejer rakt av.
Jag (och Utzon) har lärt mig att det fanns två sorters huvudbromscylindrar till tidiga 944, Teves (Ate) och Girling. Det som skiljer är...allt, såsom cylindern och innanmätet. Kolven som sticker ut är något kortare och har större diameter på en Girling.
Tyvärr så är min 944 huvudbromscylinder av märket Girling så jag är inte säker på att den passar måttmässigt och slaglängdsmässigt till mitt 924 Ate bromsservo. Jag ska bara tömma systemet på bromsvätska och prova.
Annars köper jag en helt komplett Teves (Ate) av Utzon.
OBS! Utzon har bara renoveringssatser till Ate.
Tyvärr har jag redan köpt en sådan. Edvin ska renovera sina bromsar inom det närmsta året så jag kan kanske kränga renoveringssatsen till honom.
jodu wrote:Skoj att se att det går frammåt. Riktigt fina har du lyckats få de gamla oken mm.
Mvh "PorscheTomten
Ja, visst blir det bra.
Nästan lite bling. Hade det inte varit för att det har skyddande verkan hade jag bara borstat av dem lite och bytt packningarna.
Jag saknade en sprint och en låsbricka där höger handbroms sitter fast i handbromskabeln. Nr 21 och 22 på bifogad bild. Inget du snubblat över eller kanske har liggandes?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.