Hur är det att köra 993 Turbo?!
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu är det iaf klart att jag hämtar 993an i morgon mitt på dagen. Åker sen ner till Köpenhamn med start Fredag morgon hemma från mig och sen byter vi chaufför när ägaren hoppar in och styr kosan mot den stora ringen i Nürnburg! Stannar där fredag kväll till söndag eftermiddag! Har t.om blivit lovat att få sitta i passagerarsätet vid turistkörningen på ringen! F-n vad kul detta ska bli!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Och min medchaufför under SS i helgen som gick, Ronnie, tyckte att jag skulle åka via Kalmar... det kan bli en lååååång resa till Köpenhamn...Pehr Johnsson wrote:...och sedan E65:an hem till mig!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Pehr, du får ta ut öronpluggarna innan du sätter dig i en 997Pehr Johnsson wrote:OT: Jag körde 997 Carerra S i söndags. Upptäckte snabbt att denna bilen inte var det som var Porsche för mig. Bilen var full med lull-lull, och otäckt stor i kupén. Rent spontant när jag hoppade in kändes det som att sätta sig i Passaten hemma, fast någon hade klistrat ett Porschevapen på ratten. När det det dax för kopplingen laddade jag för kung och fosterland för att uptäcka att den var ju lika lättrampad som på Ford Fiesta. Inte ens motorn lät något speciellt, fast bilen drog i väg fullt och visst gick det rysligt mycket snabbare än Passaten, men känslan av personbil var alltför framträngande och nästan obehgalig.
Vet inte om detta säger att Porsche har blivit sämre eller om att bilar har blivit bättre med åren.....
Det kandes riktigt bra att hoppa in i S2:an efteråt, visst var 997:an trevlig, men jag vill ha det där goa Boxer-ljudet i nacken och jag vill ha Porsche känslan i bilen - allt saknades i 997
Missade du knappen till PASM? Denna gör ju bilen till någonting helt annat...
Oftast är det sportavgassystem på en S oxå vilket gör en hel del på ljudet/känslan med, öppna spjäll ger ett enormt härligt ljud, och våra bilar med standard avgassystem låter ju som en symaskin i jämförelse...
Jag tycker det är en galet rolig bil att köra, och kan inte alls jämföra den med en 944, 355 sughästar bär en hel del respekt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Hur är det att köra 993 Turbo?!
[quote="patand"]Av en händelse så kommer jag om allt klaffar att "tvingas" köra en bakmotoriserad Porsche 993 Turbo från Sthlm/vagnhärad ner till Köpenhamn på fredag...
[quote]
Bingo Patand, du kommer ha enormt roligt, kör försiktigt bara och var rädd om dig själv och ditt körkort!
Det ät kul utan byxhängsler, men det är du van från efter din 931!
[quote]
Bingo Patand, du kommer ha enormt roligt, kör försiktigt bara och var rädd om dig själv och ditt körkort!
Det ät kul utan byxhängsler, men det är du van från efter din 931!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hur är det att köra 993 Turbo?!
Tack! Känns som att vinna på lotteri! Ägaren står ju för allt utom mat och dryck! T.om flygresa och boende nere vid ringen! Jag har lovat mig själv dyrt och heligt att vara rädd om allt!emm wrote:Bingo Patand, du kommer ha enormt roligt, kör försiktigt bara och var rädd om dig själv och ditt körkort!
Det ät kul utan byxhängsler, men det är du van från efter din 931!
Vad menar du utan byxhängsler? Var är det som saknas på 993an och som jag är van vid från 931an? Är det jag som är trögfattad nu igen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Låter kanonskojj men risken finns att du drabbas hårt av 911 sjukan och den finns det bara en bot mot
min bil har inte farthållare och det är inte lätt att hålla hastigheten för det känns inte att det går fort och kan tänka mig att det är ännu värre med en turbo
min bil har inte farthållare och det är inte lätt att hålla hastigheten för det känns inte att det går fort och kan tänka mig att det är ännu värre med en turbo
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag är lite rädd för båda dessa saker... mest för nummer 2 iof, men även nr1 har slagit mig att det kan inträffa...Highway wrote:Låter kanonskojj men risken finns att du drabbas hårt av 911 sjukan och den finns det bara en bot mot
min bil har inte farthållare och det är inte lätt att hålla hastigheten för det känns inte att det går fort och kan tänka mig att det är ännu värre med en turbo
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jo den knappen missade jag..emm wrote:Pehr, du får ta ut öronpluggarna innan du sätter dig i en 997Pehr Johnsson wrote:OT: Jag körde 997 Carerra S i söndags. Upptäckte snabbt att denna bilen inte var det som var Porsche för mig. Bilen var full med lull-lull, och otäckt stor i kupén. Rent spontant när jag hoppade in kändes det som att sätta sig i Passaten hemma, fast någon hade klistrat ett Porschevapen på ratten. När det det dax för kopplingen laddade jag för kung och fosterland för att uptäcka att den var ju lika lättrampad som på Ford Fiesta. Inte ens motorn lät något speciellt, fast bilen drog i väg fullt och visst gick det rysligt mycket snabbare än Passaten, men känslan av personbil var alltför framträngande och nästan obehgalig.
Vet inte om detta säger att Porsche har blivit sämre eller om att bilar har blivit bättre med åren.....
Det kandes riktigt bra att hoppa in i S2:an efteråt, visst var 997:an trevlig, men jag vill ha det där goa Boxer-ljudet i nacken och jag vill ha Porsche känslan i bilen - allt saknades i 997
Missade du knappen till PASM? Denna gör ju bilen till någonting helt annat...
Oftast är det sportavgassystem på en S oxå vilket gör en hel del på ljudet/känslan med, öppna spjäll ger ett enormt härligt ljud, och våra bilar med standard avgassystem låter ju som en symaskin i jämförelse...
Jag tycker det är en galet rolig bil att köra, och kan inte alls jämföra den med en 944, 355 sughästar bär en hel del respekt!
Jag klagade ju inte på effekten eller körupplevelsen, utan mest de intryck jag fick av bilen. Svårt att förklara.
För mig är 911 de gamla luftkylda 80-talarna. Kupéljud med bölande boxer med kass ljudisolering och vinade från fläkten. De ska vara lite svårkörda, man ska liksom ha hjärtat i halsgropen och hela tiden vara på spänn för att inte göra misstag - för då kommer bakvagnen!!
Inget att detta fanns i 997!!! Den var snäll och lättkörd, visst den gick riktigt bra - men som sagt det kändes inte riktigt som det skulle.
Kanske PASM hjälper upp det hela. Får hålla den knappen i minnet till nästa tillfälle ges att köra 997.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
PASM gör det till en helt annan bil...
Om du jämför med en gammal elva, så får du pressa en nyare mer för att släppa (för släpper gör den...) men skillnaden är att det går betydligt fortare, du vet det här med teknik... som går framåt
Om du jämför med en gammal elva, så får du pressa en nyare mer för att släppa (för släpper gör den...) men skillnaden är att det går betydligt fortare, du vet det här med teknik... som går framåt
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Hur är det att köra 993 Turbo?!
Du har väl knappast antisladd på din 931patand wrote:Tack! Känns som att vinna på lotteri! Ägaren står ju för allt utom mat och dryck! T.om flygresa och boende nere vid ringen! Jag har lovat mig själv dyrt och heligt att vara rädd om allt!emm wrote:Bingo Patand, du kommer ha enormt roligt, kör försiktigt bara och var rädd om dig själv och ditt körkort!
Det ät kul utan byxhängsler, men det är du van från efter din 931!
Vad menar du utan byxhängsler? Var är det som saknas på 993an och som jag är van vid från 931an? Är det jag som är trögfattad nu igen...
Alltså inga hängslen som du är van vid, sedan tidigare, det finns nämnligen inte mycket hängslen iheller på en 993, skillnaden är att du har mycket mer kräm i 993!
Kom igen nu Karl B, lämna nu någon kommentar om varför man inte ska ha turbo.
993 turbo
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Turbo-Poster
- Posts: 792
- Joined: 2005-01-17 23:01:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Jag som då inte kört någon värstingbil eg. (trans am -88, Saab 9-3 280hk, impreza, fiesta st...) tycker att 944 imponerar & 924 berör. 944 känns kompetent och effektiv, men jag föredrar att sitta genomsvettig & slänga in bilen i kurvorna & känna som att bilen vill säga mig: "öh, kallar du detta att köra fort?" ända tills bakänden viftar tillpatand wrote:Oj! Är det så illa med 997orna... hmmm kanske inte så konstigt, många har ju sagt att 924 har mer känsla än 944 t.om. Lite mer att köra bil istället för att åka bil.
Samma tror jag det är med 997 kontra 80-talarna. Så skulle någon ge mig en väska med pengar så skulle det bli en 997 GT3 RS, där har man nog tillräckligt med oväsen & svettframkallande orolighet på vägen mixat med kompetens tillräckligt för att bilen alltid ska vara snabbare än en själv. Men kompetensen lär ju smälla högre än känslan & "charmen".
En "vanlig" 997 eller för den delen en turbo skulle jag bara ha för loggan på rattens skull, men hellre t.ex en Audi RS6. Mer duglig året runt & till vardags. Och så en 930 eller 924 Carrera GT att bli nostalgisk i
Last edited by Sahlle_9xx on 2007-08-24 16:13:23, edited 1 time in total.
Porschelös :-(
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kom hem igår efter en otroligt helg nere vid ringen! Kommer skriva en liten reseskildring med bilder på min hemsida. Men tills vidare kan jag angående bilen säga: F-n vad den går! 285-290 (mätarfart) gick det som mest på Autobahn och då fanns det mer att ge. Efter några timmar med fullgas/broms/fullgas, vartefter det var fritt eller någon bil i vägen framför, så var man riktigt mör i nackmusklerna pga den nästan våldsamma accelerationen i alla hastigheter!
Bilen är helt klart något jag kan tänka mig att ha som gaträser och ta ut på bana ibland. Dock känns min 931a mer som en räser när det gäller chassiet trots att det satt Bilstein PSS9 chassie på 993an så var den inte lika stum och satt som min 931a tyckte jag. Även ägaren tyckte att den inte var riktigt så hård som han ville ha den. Men självklart är 993an snabb som attans även i kurvorna! De vana chaffisarna i team Schwedenkreuz körde 993an på runt 8.05 BTG på ringen, på gatdäck (inte R-däck således)! Kanske gick det ännu fortare senare på dagen när de kört in sig på bilen lite mer, detta var bilens första resa till ringen. Jag är imponerad...
Bilen är helt klart något jag kan tänka mig att ha som gaträser och ta ut på bana ibland. Dock känns min 931a mer som en räser när det gäller chassiet trots att det satt Bilstein PSS9 chassie på 993an så var den inte lika stum och satt som min 931a tyckte jag. Även ägaren tyckte att den inte var riktigt så hård som han ville ha den. Men självklart är 993an snabb som attans även i kurvorna! De vana chaffisarna i team Schwedenkreuz körde 993an på runt 8.05 BTG på ringen, på gatdäck (inte R-däck således)! Kanske gick det ännu fortare senare på dagen när de kört in sig på bilen lite mer, detta var bilens första resa till ringen. Jag är imponerad...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users