Ljungmans bensinpump - ESSO

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#46 Post by laakso »

Ville inte stressa dig, var bara nyfiken.

Gott och höra!
968 -93

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#47 Post by [Bobo] »

Idag fick jag ett infall och vek till en provlåda till pumpen. :D
Hade en plan på att göra lådan i ett stycke för att slippa svetsa så mycket.
Jag har inga ordentliga plåtböjarverktyg. Så jag valde en ganska tunn plåt som jag kunde böja med handkraft.
Till de riktiga lådorna kommer det krävas lite grövre plåt. Men efter dagens övningar tror jag att det går att göra likadant med tjockare plåt...

Började med att mäta och förbereda för att kapa plåten. Lådan blev 380x250mm. Höjden blev 100mm på den här lådan, men jag tror att de kommer bli lite lägre i slutändan.
IMG_5273.JPG
använde plåtsax för att kapa bort hörbitarna.
IMG_5274.JPG
Därefter påbörjade jag bändandet med min ghetto-bockare. :D
IMG_5275.JPG
IMG_5276.JPG
IMG_5277.JPG
IMG_5278.JPG
IMG_5279.JPG
Hörnen blir inte helt hundra med min bristfälliga utrustning. Men jag tror att jag kan utveckla tekniken en aning för att få ett bättre resultat...
Oavsett vilket å blev det en låda till slut. :D
IMG_5280.JPG
Jag lämnade 15mm i överlapp i bakkant för att slippa svetsa i hörnet...
IMG_5281.JPG
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2014-04-14 00:32:57, edited 1 time in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#48 Post by [Bobo] »

På sidostyckena lämnade jag också en kant på 15mm som jag vek utåt...
IMG_5282.JPG
Den vikta kanten är tänkt att den ska fylla ut mellanrummet mellan lådan och själva slåpet. Tänkte att det kanske blir lite stadigare också...
IMG_5283.JPG
Framsidan av lådan gjorde jag högre än de övriga sidorna. Detta för att kunna vika till ett handtag som inte bara ska vara funktionellt. Det ska även vara snyggt och följa pumpens stil i övrigt.

Böjade med att vika fronten i överkant 90 grader framåt. Därefter rundade jag hörnen.
IMG_5285.JPG
Med hjälp av ett kvastskaft och samma bit spontat virke som jag använde att bocka själva lådan med, rundade jag till ett handtag...
IMG_5286.JPG
Det färdiga (osvetsade) resultatet på sin plats i skåpet:
IMG_5287.JPG
Nästa version kommer som sagt bli lite lägre och jag ska försöka få handtaget att hamna lite mer flush i överkant på lådan... Det sticker upp ca 10mm efter att jag rundade till det. :?

Återstår att se när jag får tid att göra en "riktig" låda. Men så fort svetsen är hemma kommer jag ju behöva något att öva på. :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#49 Post by patand »

Snygg låda! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#50 Post by [Bobo] »

patand wrote:Snygg låda! :D
Tack! :D
För att vara det första projektet i den här stilen är jag riktigt nöjd med min låda.
Nästa version kommer jag använda lite exaktare metoder baserade på det jag lärde mig igår.

Jag kommer skruva ihop en solid kloss av mdf med lådans exakta innermått som jag kan forma plåten runt.
Tänkte dessutom göra om designen lite och låta mer plåt överlappa.
Lådorna blir nog ca 6cm höga och i botten på skåpet tänker jag bara ha hyllor...
Kommer bli kanon när det väl är klart! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump

#51 Post by [Bobo] »

Och så gick ett år utan minsta ansats... :roll:
Jag skrotade tanken på att göra egna lådor ganska tidigt när jag insåg hur många jag skulle behöva tillverka. Dessutom skulle jag behöva en massa dyra verktyg som jag skulle ha begränsad nytta av i framtiden. Eller, nytta skapar man ju, men annat kändes roligare att lägga pengarna på. Malpåsen knöts igen och pumpen fick en mer eller mindre permanent roll som pantflasksamlare i garaget. :oops:

Häromdagen fick jag dock en briljant idé. Och när jag får sådana brukar det vara bäst att smida medans järnet är varmt.
Så nu är projektet igång igen i allra högsta grad. :D
Inköp är gjorda och stål har svetsats. Det är inte riktigt klart än, men den övre "våningen" är klar.
Här kommer en lite smygtitt på vad det är jag svamlar om.
IMG_20150710_164001 - Copy.jpg
Mer bilder och mer info om projektet kommer. Var så säker! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#52 Post by [Bobo] »

Jag ser på reaktionerna att ni är riktigt nyfikna. :roll:
Jaja. Jag berättar väl ändå.
Det blir ett "rack" för smidig stapling av Sortimo-boxar som kommer användas till smådelsförvaring och till verktyg som inte används så ofta.
IMG_20150711_200540 - Copy.jpg
Själva racket är byggt i fyra delar av fyrkantsrör och vinkeljärn som svetsats i en jigg. Det blev nästan rakt. Fick en lätt hjärblödning när jag tvingade fast ett av "benen" och sen spred det sig som en gräsbrand. Så ett av "benen" i det nedre racket lutar inåt en aning. Skenorna är dock spikraka, så det är bara infästningen i nederkant som påverkas. Påverkar inte stadigheten och det kommer inte synas när allt är klart. Men jag vet ju om att det är snett, så det kanske blir så att jag svetsar om det innan jag lackar...

Lådorna är som jag skrev från Sortimo och är egentligen anpassade för arbetsfordon.
Det är vanliga sortimentslådor, fast ändå inte.
I lådan ligger lösa insatser i olika storlekar som kan flyttas fritt i lådan. När locket är stängt låser det fast insatslådan i sin position och hindrar innehållet från att spilla över i grannen.
Skilnaden mellan Sortimo-lådorna och motsvarande som man köper på Jula, Swedol eller Bauhaus för en bråkdel av priset är dels att man kan backa över sin Sortimo-låda med bilen utan att den går sönder och att insatslådorna är stabila och inte bågnar under innehållets vikt.

Lådorna är dessutom färgkodade efter storlek och det finns etikettfickor att sätta på insatslådorna för uppmärkning.
Kort sagt är lådorna byggda för att användas dagligen av yrkesmän.
Lite overkill för mig alltså. Men jag kommer iallafall inte få slut på smådelsförvaring den närmsta tiden. :D

Mitt skåp har plats för 11 lådor om jag vill ha dörren kvar. Annars 12.
Ingen åverkan görs på själva pumpskåpet. Racket byggs fristående inuti skåpet och det enda som kommer skilja rent visuellt med dörren stängd är att glipan mellan dörr och skåp blir ca 2cm bredare. Förhoppningen är att hitta en bredare gummilist än den som satt för att fylla ut, men annars för jag bocka en täckbit.

Är dock inte helt säker på om jag vill ha dörren kvar. Det blir ett moment extra varje gång jag ska in i skåpet. Vilket antagligen kommer leda till att det alltid står öppet. Jag har statistik att luta mig mot när det gäller sånt...
Å andra sidan kommer ju dörren hålla ute en hel del slipdamm. En kategori damm som det brukar finnas flödiga mängder av i mitt garage.
Dessutom innebär dörrlöshet att jag kommer behöva fylla ut en del tomrum i skåpet för att det ska se bra ut, så det blir lite mer jobb... :?

Lutar åt att behålla dörren känner jag nu.
Måste bara bestämma mig för var i garaget det ska stå, så dörren inte hamnar åt fel håll.

Baksidan kommer också få en större glipa och kommer även sakna mätartavala och glas. Ryggen kommer stå mot en vägg, så det kommer ändå inte synas.

Färgen på lådorna får diktera vilkoren för den visuella framtoningen och temat för projektet blir följaktligen Esso.
essopump1950.jpg
Dörrarna blir alltså vita (eller snarare mörkvita som Bengt Grive hade sagt :mrgreen: ) och allt annat blir blått.
Tar med mig en låda till färgnissen för scanning så utgår jag från Sortimos mörkvita och ljusblåa från lådorna och den röda från en av insatslådorna.
Köpte föresten en gammal Esso-dunk häromåret, så det passar perfekt med det temat på pumpen. :D

Idag fortsätter arbetet med att fästa racken i själva skåpet.
Det finns hål längs innerväggarna i skåpet redan, så det kommer bara behövas lite påsvetsade muttrar, spacers och bultar för att få det mesta av det på plats.
Några av benen kommer behöva lite mer fantasifyllda lösningar, men ambitionen är att inte svetsa, borra eller kapa i själva skåpet utan arbeta mig runt eventuella hinder.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2015-07-14 22:00:29, edited 1 time in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#53 Post by Bathory »

Snyggt jobbat
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#54 Post by Natanael »

Den här tråden hade jag missat :) vilket kul projekt! Diggar såna här äkta vintageprylar. Och äkta är viktigt! Ser ut som du hittat en både nyttig och smart användning av det stora utrymmet som pumpen ändå ger. Ser fram emot att se när lacken kommer dit men vintage looken från att den har använts (ja innan du började med förarbetet då iof) har också sin charm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#55 Post by patand »

Tycker fortfarande att detta är ett läckert projekt! Smart idé att investera i bra färdigbyggda lådor för att komma vidare! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#56 Post by [Bobo] »

Kul att ni vaknade till killar! :D
Ja, visst blir det bra!

Arbetet fortsätter idag.
Själva infästningen för det övre racket blev nästan klart igår.
Bilder kommer ikväll!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#57 Post by [Bobo] »

Skåpet är svetsat, bultat och "torrmonterat". :D
Dagens övningar har i stort gått ut på att fästa racken i skåpet på båda sidor och täcka över några glipor.

Racken placerades i skåpet med lådorna installerade. Därefter mätte jag upp hur mycket som saknades på vänstersidan (hela racket är högerställt för att dörrupphängningen ska få plats), kapade några bitar och tvingade fast racken i skåpet med utfyllnadesbitarna på plats.
Det föll sig så väl att det var exakta mm som behövdes. Så jag kunde använda fyrkantsrör och en bit plywood för att få det perfekt. Om jag tvingats kapa exakta tjocklekar hade det gått åt helfvete i 180...
Med racken fasttvingade i rätt position plockade jag ur lådorna och svetsade fast några plattjärn för att dels hålla ihop konstruktionen men även för att fylla en glipa som uppstod mellan rack och skåp.

Hoppas bilden förklarar det jag inte är hundra på att jag lyckats beskriva ovan... :?
IMG_20150712_191108 - Copy.jpg
När alla ben nu på ett eller annat sätt nådde ut till ramen på skåpet kunde jag påbörja erbetet med att fästa dom i skåpet.
Som planerat använde jag befintliga hål i själva pumpskåpet som jag borrade igenom in i benen på racken. Sen gängade jag hålet, petade in några brickor och skruvade ihop allt. :D
IMG_20150713_121727 - Copy.jpg
IMG_20150713_121909 - Copy.jpg
IMG_20150713_123559 - Copy.jpg
På två ställen blev jag tvungen att borra nya hål. 2x5mm kan jag leva med på det hela taget. :D

Efter att ha plockat ur racken för att lägga några lite mer permanenta svetsar monterades allt tillbaka i skåpet. För första gången utan tvingar, upp-pallning, tejp eller magi. Till min stora förvåning har det bara blivit snett på ett ställe. Tror att jag kommer lyckas dölja det med en täckbit...

Lådorna passade som väl var fortfarande och det enda som nu kunde sabba allting var om jag missat något som har med dörrupphängningen att göra. Inte då! För en gångs skull gick allt enligt (de mycket bristfälliga) planerna! :D
Det är inte varje dag!
Dörrarna hängdes på för första gången på hur länge som helst och nu fick jag för första gången bekräftat att det kommer fungera. :D
IMG_20150713_191957 - Copy.jpg
Med dörrarna stängda blir det som jag tidigare nämnt en lite större glipa än original. Exakt hur mycket det kommer bli beror på hur mycket glaset och mätartavlan bygger på djupet. Ambitionen är att det ska se så original ut som möjligt framifrån. Så om det blir större glipa någonstans så blir det på baksidan.
Tanken är att skaffa en något bredare gummilist än den som satt från början för att fylla ut glipan i framdörrren. Bakdörren kommer nog behöva en täckbit tids nog.
IMG_20150713_192011 - Copy.jpg
Det var aldrig meningen att dörren skulle öppnas regelbundet. Så det finns inget handtag. Det kommer ställa till det för mig tror jag. Får fundera ut någon lösning innan jag börjar lacka.
IMG_20150713_192025 - Copy.jpg
Skevheten som jag nämnde tidigare synd på bilden ovan. Det är det lodräta plattjärnet som sitter mellan skåpet och benet i det nedre racket som hamnade några mm för långt in.
tror inte att någon kommer tänka på det, men det retar mig lite så det kommer nog döljas på något sätt.

Nu när jag vet att allt passar och sitter där det ska är det dags att riva ner allt i beståndsdelar igen och förbereda för lack.
Några delar ska få lite mer svets nu när jag vet att allt är korrekt och några delar behöver slipas och snyggas till lite.
Några av skenora ska även trimmas lite i framkant.
När skenorna är kapade kommer jag påbörja det ganska trista jobbet med att på något sätt kapa 22 raka stavar från en plastskärbräda. Stavarna kommer monteras på skenorna för att få lådorna att glida lite lättare.

Det börjar likna något det här! :D
Har bestämt mig för att fokusera på det här projektet till 100% just nu och hoppas att jag hinner klart innan jag tröttnar.
Det svåra är ju gjort. Så förhoppningsvis klarar jag upploppet också. Lacka är ju kul. :D

Imorgon fortsätter arbetet.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#58 Post by patand »

Ser väldigt bra ut Bobo! :D När du ändock är igång kan du göra ett skåp åt mig också! ;)

Kommer du inte på något annat bra sätt så kom förbi med plastskärbrädan så kapar jag upp den åt dig med bordssågen som jag har, bör funka utmärkt då jag kapat bort 2-3 mm från 3-4 m långa lister på längden med den utan problem. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#59 Post by [Bobo] »

Haha! :D
Det bygger gärna ett åt dig!
Bara komma och lämna materialet. :wink:

Köpte en tunnare variant av skärbräda idag. Så eventuellt går det att skära. Återkommer i ärendet.

Skenorna är nu trimmade och just nu håller jag på och runda av lite vassa kanter.

Mer info och bilder kommer ikväll.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ljungmans bensinpump - En ny lysande idé!

#60 Post by patand »

[Bobo] wrote:Bara komma och lämna materialet. :wink:
Någon gång ska jag väl få ordning på nuvarande garage och/eller bygga ett till och då vore det snyggt med lite stilig inredning också! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users