Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Donatorn tappar färgen
Många hål blev det. Typ 120.
Men till slut hade jag hittat alla svetspunkter och förarsidans yttertröskel dåsade i golvet med ett ljudligt skrammel. Det tog lite väl lång tid att få bort den måste jag säga. Hoppas att jag får upp farten och snitsen lite.
Det är många svetspunkter på en Jagga visar det sig...
Skicket på yttertröskeln hade jag redan klassat som B+, vilket innebär en del rost men inget som jag inte klarar av att laga. Det blev givetvis en hel del åverkan efter borrandet. Så tröskeln kommer få en del ny plåt innan den monteras på Coupén och den behöver även riktas på några ställen.
Det naturliga för mig vore nu att arbeta mig inåt mot mitten nu när innertröskeln är exponerad.
Men frågan är hur stor risken är att något vrider sig?
När jag börjar fundera i de banorna föds en del andra frågor som jag kanske bör ha svar på innan jag fortsätter.
Borde jag ta yttertröskeln på andra sidan först och sen ta plåt för plåt växelvis från vardera sida för att få jämnare belastning?
Borde jag kanske börja bakifrån istället för att få mindre vikt på överhänget?
I vilket läge måste jag stadga upp taket för att det inte ska vika sig?
Vad säger ni som vet?
vad är gängse standard när man plockar isär en bil i dess beståndsdelar?
Ta chansen att hjälpa till nu alla ni som läser och aldrig skriver något!
Bobo
Men till slut hade jag hittat alla svetspunkter och förarsidans yttertröskel dåsade i golvet med ett ljudligt skrammel. Det tog lite väl lång tid att få bort den måste jag säga. Hoppas att jag får upp farten och snitsen lite.
Det är många svetspunkter på en Jagga visar det sig...
Skicket på yttertröskeln hade jag redan klassat som B+, vilket innebär en del rost men inget som jag inte klarar av att laga. Det blev givetvis en hel del åverkan efter borrandet. Så tröskeln kommer få en del ny plåt innan den monteras på Coupén och den behöver även riktas på några ställen.
Det naturliga för mig vore nu att arbeta mig inåt mot mitten nu när innertröskeln är exponerad.
Men frågan är hur stor risken är att något vrider sig?
När jag börjar fundera i de banorna föds en del andra frågor som jag kanske bör ha svar på innan jag fortsätter.
Borde jag ta yttertröskeln på andra sidan först och sen ta plåt för plåt växelvis från vardera sida för att få jämnare belastning?
Borde jag kanske börja bakifrån istället för att få mindre vikt på överhänget?
I vilket läge måste jag stadga upp taket för att det inte ska vika sig?
Vad säger ni som vet?
vad är gängse standard när man plockar isär en bil i dess beståndsdelar?
Ta chansen att hjälpa till nu alla ni som läser och aldrig skriver något!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Rent logiskt borde belastningen minska om du tar för och akter före mitten. Har dock aldrig ens tänkt tanken att göra det du gör nu så det är bara en fundering.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Jag skulle nog "köra på och se"
Om jag skulle behöva byta innerplåtar på bottensvällaren (sparklådan) vilket jag alltså inte har gjort så kunde det vara intressant att se hur mycket karossen sviktar i det läget du har donatorn nu. Detta alltså bara för att man skall få en erfarenhet När Hur och Var det hela börjar ge sig.
/Janne
Det är ju en stor fördel att bara skära och svetsa på ett ställe itaget när man lagar en bil.
Även ett rostigt hörn på en plåt fungerar utmärkt som refferenspunkt när den nya plåten skall monteras dit.
Om jag skulle behöva byta innerplåtar på bottensvällaren (sparklådan) vilket jag alltså inte har gjort så kunde det vara intressant att se hur mycket karossen sviktar i det läget du har donatorn nu. Detta alltså bara för att man skall få en erfarenhet När Hur och Var det hela börjar ge sig.
/Janne
Det är ju en stor fördel att bara skära och svetsa på ett ställe itaget när man lagar en bil.
Även ett rostigt hörn på en plåt fungerar utmärkt som refferenspunkt när den nya plåten skall monteras dit.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Precis min tanke.patand wrote:Rent logiskt borde belastningen minska om du tar för och akter före mitten. Har dock aldrig ens tänkt tanken att göra det du gör nu så det är bara en fundering.
Risken är ju att det är ett feltänk och att vikten på överhängen gör att det inte vrider sig.
Problemet med att ha donatorn som referens för när det börjar ge sig är dels att donatorn har B-stolpar som Coupén saknar och dessutom är ju Coupén redan uppstagad invändigt.QV_ wrote:Jag skulle nog "köra på och se"
Om jag skulle behöva byta innerplåtar på bottensvällaren (sparklådan) vilket jag alltså inte har gjort så kunde det vara intressant att se hur mycket karossen sviktar i det läget du har donatorn nu. Detta alltså bara för att man skall få en erfarenhet När Hur och Var det hela börjar ge sig.
/Janne
Det är ju en stor fördel att bara skära och svetsa på ett ställe itaget när man lagar en bil.
Även ett rostigt hörn på en plåt fungerar utmärkt som refferenspunkt när den nya plåten skall monteras dit.
När jag ska laga kommer jag ta en plåt i taget och lämna allt runtomkring som referens.
Men det funkar inte riktigt när jag ska ta isär donatorn.
Den ska ju isär helt och hållet. Så tids nog kommer jag ju bli tvungen att lösa hållfastheten på något sätt.
Bockarna står under golvet, som ju ska bort tids nog. Så det kommer behövas någon kreativ lösning för att kunna få isär allt på ett säkert sätt.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Idag blev det en städ- och planeringsdag i garaget.
Kände att jag behövde lite svängrum och få lite överblick. Så halva dagen gick åt till städning och ommöblering av Jaguardelar...
Med lite mer plats att tänka började en plan utveckla sig så smått.
De längsgående balkarna visar sig inte vara så mycket till balkar mellan A- och C-stolpen. Det är trösklarna som ger den mesta stadgan helt enkelt. Balken rundas av utåt och i den sitter innertröskeln svetsad.
Planen är därför att svetsa fast två ordentliga balkar längs innertrösklarna på både förarsidan och passagerasidan. Om jag låter balken sticka ut någon halvmeter på vardera sida får jag dessutom fyra riktigt bra ställen att placera bockarna.
Med balkarna på plats kommer jag kunna kapa ur allt utom yttertrösklarna. Men det spelar ju ingen större roll iochmed att jag inte kommer börja arbeta på Coupén innan donatorn är slaktad.
Med planen klar ägnade jag några timmar åt att exponera svetspunkter med den roterande stålborsten. Förhoppningen är att jag ska kunna få bort innerskärmen i ett stycke. Den är egentligen uppbyggd av tre delar. Men det borde funka att ta hela paketet på en gång. Vore skönt att få några hundra svetspunketer mindre att forcera.
Eventuellt måste hela bakflygeln bort för att det ska gå att komma åt. Gärna för mig isåfall.
Bobo
Kände att jag behövde lite svängrum och få lite överblick. Så halva dagen gick åt till städning och ommöblering av Jaguardelar...
Med lite mer plats att tänka började en plan utveckla sig så smått.
De längsgående balkarna visar sig inte vara så mycket till balkar mellan A- och C-stolpen. Det är trösklarna som ger den mesta stadgan helt enkelt. Balken rundas av utåt och i den sitter innertröskeln svetsad.
Planen är därför att svetsa fast två ordentliga balkar längs innertrösklarna på både förarsidan och passagerasidan. Om jag låter balken sticka ut någon halvmeter på vardera sida får jag dessutom fyra riktigt bra ställen att placera bockarna.
Med balkarna på plats kommer jag kunna kapa ur allt utom yttertrösklarna. Men det spelar ju ingen större roll iochmed att jag inte kommer börja arbeta på Coupén innan donatorn är slaktad.
Med planen klar ägnade jag några timmar åt att exponera svetspunkter med den roterande stålborsten. Förhoppningen är att jag ska kunna få bort innerskärmen i ett stycke. Den är egentligen uppbyggd av tre delar. Men det borde funka att ta hela paketet på en gång. Vore skönt att få några hundra svetspunketer mindre att forcera.
Eventuellt måste hela bakflygeln bort för att det ska gå att komma åt. Gärna för mig isåfall.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Vilket jobb! Tur du är född med en Åsnas envishet!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Haha.
Jag vet inte riktigt när det är meningen att man ska tröttna. Men änsålänge är jag inte där.
Antar att de flesta låter bli helt och hållet. Det brukade ju vara även mitt modus operande fram till för några år sedan...
Det blir ju onekligen enklast så.
Sen handlar det ju till stor del om prioriteringar också.
De som avundas ett projekt som mitt skulle bergis inte byta sina barn eller sin fru mot ett flerårigt idiotprojekt i ett skitigt garage om möjligheten plötsligt skulle uppenbara sig. Eller sin villa för den delen... Tror att det skulle vara omöjligt att jonglera bådadera.
Jag har gjort ett antal val som innebär att jag både har tid och råd att ta mig an ett projekt av den här digniteten. Just för att jag valt bort t.ex familj och villa. Hund och garage räcker gott för mig.
Ångrar inte för en sekund att jag drog igång det här projektet.
Önskar bara att jag hade gjort det 10 år tidigare. Då hade den varit klar för länge sen!
Bobo
Jag vet inte riktigt när det är meningen att man ska tröttna. Men änsålänge är jag inte där.
Antar att de flesta låter bli helt och hållet. Det brukade ju vara även mitt modus operande fram till för några år sedan...
Det blir ju onekligen enklast så.
Sen handlar det ju till stor del om prioriteringar också.
De som avundas ett projekt som mitt skulle bergis inte byta sina barn eller sin fru mot ett flerårigt idiotprojekt i ett skitigt garage om möjligheten plötsligt skulle uppenbara sig. Eller sin villa för den delen... Tror att det skulle vara omöjligt att jonglera bådadera.
Jag har gjort ett antal val som innebär att jag både har tid och råd att ta mig an ett projekt av den här digniteten. Just för att jag valt bort t.ex familj och villa. Hund och garage räcker gott för mig.
Ångrar inte för en sekund att jag drog igång det här projektet.
Önskar bara att jag hade gjort det 10 år tidigare. Då hade den varit klar för länge sen!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Bobo, du är en inspiration Så jäkla schysst "inget är omöjligt" attityd! Har du läst boken The Martian? Du påminner mig om honom
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Tack så mycket.Sebastu wrote:Bobo, du är en inspiration Så jäkla schysst "inget är omöjligt" attityd! Har du läst boken The Martian? Du påminner mig om honom
Roligt att höra.
Nej, den har jag missat. Ska se om jag kan hitta den på ljudbok. Tack för tipset!
Idag fick jag garagebesök av Samuel. Han är den jag känner som har mest erfarenhet av att kapa i gamla bilar. Han konstaterade dock att han aldrig tagit sig an ett så här stort projekt...
Efter att ha konsulterat reservdelsboken som jag köpte förra året kom vi fram till att det egentligen inte finns något som hindrar mig från att plocka ut hela golvet, tunneln, baksätet och hatthyllan i ett paket.
Det skulle isåfall innebära att jag slipper i runda slängar 1500 svetspunkter.
Planen är alltså i nuläget att stadga upp bilen mellan A- och C-stolpen med en balk. Med den nya attackplanen kommer även två tvärgående balkar svetsas fast för att undvika att något glider av eller ändrar form. Jag valde att beställa material som motsvarar det som min karosserivagn är gjord av. Så när jag är klar med Jaguar-ramen kan jag bygga en likadan tänker jag.
Ramen kommer jag ju kunna använda när det är dags att börja kapa i Coupén också.
Återstår att se om jag lyckas plocka ut allt i ett stycke. Hoppas kan man ju!
Men för närvarande är tanken att separera golvet från innertrösklarna hela vägen från torpedväggen och bak till baksätet på båda sidor. Sen fortsätta upp längs ryggstödet och runt hatthyllan.
Började slipa rent för att exponera svetspunkterna i framkant mot torpedväggen. Kan ju inte börja borra innan ramen är byggd. Hämtar materialet imorgon, så det blev bara några varv med borsten innan jag packade ihop för idag.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Viken energi du har!
Ett annorlunda projekt där du går "all in ", hatten av för det
Ett annorlunda projekt där du går "all in ", hatten av för det
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Semester gör underverk för energin.Janne J wrote:Viken energi du har!
Ett annorlunda projekt där du går "all in ", hatten av för det
Är inne i ett bra stim just nu. Hoppas att det håller i sig.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Idag hämtade jag stålet till ramen.
Fick åka till Norrköping för att spara några spänn...
Det visade sig inte vara en särskilt bra idé då jag beställt 4x3m längder och således inte kunde stänga bakluckan riktigt.
Kände redan när jag svängde ut från parkeringsplatsen att det började lukta lite funky i coupén. När jag väl kom upp i lite fart började jag ångra min snålhet. Det var för sent för att göra om och göra rätt, så det var bara att ta små andetag i 6 mil tills jag kunde lasta av i garaget.
fattar inte hur det kan komma in så förbannat mycket avgaser, men det kan det...
Fick lite huvudvärk. Så det blir inget mer gjort idag.
Inte mitt bästa drag kanske. Men nu finns materialet hemma iallafall!
Bobo
Fick åka till Norrköping för att spara några spänn...
Det visade sig inte vara en särskilt bra idé då jag beställt 4x3m längder och således inte kunde stänga bakluckan riktigt.
Kände redan när jag svängde ut från parkeringsplatsen att det började lukta lite funky i coupén. När jag väl kom upp i lite fart började jag ångra min snålhet. Det var för sent för att göra om och göra rätt, så det var bara att ta små andetag i 6 mil tills jag kunde lasta av i garaget.
fattar inte hur det kan komma in så förbannat mycket avgaser, men det kan det...
Fick lite huvudvärk. Så det blir inget mer gjort idag.
Inte mitt bästa drag kanske. Men nu finns materialet hemma iallafall!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Jag har för mig att jag läst att man skall köra kupefläkten på max-läge om man kör med öppen bagagelucka. Detta för att övertryck i kupen förhindrar att lika mycket avgaser sugs in.[Bobo] wrote:Fick lite huvudvärk. Så det blir inget mer gjort idag.
m v h Henrik
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Jag testade alla kombinationer.henca wrote:Jag har för mig att jag läst att man skall köra kupefläkten på max-läge om man kör med öppen bagagelucka. Detta för att övertryck i kupen förhindrar att lika mycket avgaser sugs in.[Bobo] wrote:Fick lite huvudvärk. Så det blir inget mer gjort idag.
m v h Henrik
det som funkar bäst är båda rutorna nere, full fläkt och vänster hand utanför för att fungera som en vinge för att styra in mer luft. Runt 115km/h är det som mest gynnsamt. Snabbare och det börjar smyga sig över axeln och långsammare är det nästan så det dimmar igen. Fruktansvärt dålig idé var det.
Tidigare när jag transporterat långa grejer har det varit mycket korta sträckoroch dessutom har det varit skivmaterial som antagligen slagit sönder bubblan där bakom en aning.
Tur att jag lämnade jycken hemma iallafall.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Yttertröskel borta!
Fri från huvudvärk och lönearbetets bojor tillbringade jag några timmar i garaget.
Innan jag kan bygga ramen måste yttertröskeln bort på passagerarsidan, så det projektet står högst på dagordningen.
Kunde dock inte motstå att tvinga fast en balk för att testa... Innertröskeln är rundad i överkant in mot "hörnet". Så balken måste placeras en bit ut. Kommer antagligen svetsa fast den uppifrån. Men i och med att det blir en hel ram som bilen vilar på hoppas jag att den inte behöver sitta svetsad som berget i karossen för att det ska hålla ihop.
Återstår att se om jag har rätt.
Passagerarsidan har varit relativt orörd hittills.
Så det första jag fick göra var att hänga av framskärmen och dörrarna. Därefter var det bara att ge sig på svetspunkterna igen.
Forskade lite på tekniken och fick till snitsen lite bättre den här gången. Ambitionen är ju att bara borra igenom den ena plåten. senast gick det sådär...
Idag använde jag dels en körnare för att markera. Sen ett 3mm borr som bara gjorde en liten grop.
Därefter gick jag på med punktsvetsborren.
Har några olika varianter som jag har testat med.
Den jag använde idag ser ut som en lite hålsåg. Funkar hyfsat.
Fick inte bort alla punkter innan jag blev tvungen att avsluta för dagen. Men jämfört med andra sidan är jag ungefär 3000 gånger snabbare.
Kommer bli bra det här tror jag.
Bobo
Innan jag kan bygga ramen måste yttertröskeln bort på passagerarsidan, så det projektet står högst på dagordningen.
Kunde dock inte motstå att tvinga fast en balk för att testa... Innertröskeln är rundad i överkant in mot "hörnet". Så balken måste placeras en bit ut. Kommer antagligen svetsa fast den uppifrån. Men i och med att det blir en hel ram som bilen vilar på hoppas jag att den inte behöver sitta svetsad som berget i karossen för att det ska hålla ihop.
Återstår att se om jag har rätt.
Passagerarsidan har varit relativt orörd hittills.
Så det första jag fick göra var att hänga av framskärmen och dörrarna. Därefter var det bara att ge sig på svetspunkterna igen.
Forskade lite på tekniken och fick till snitsen lite bättre den här gången. Ambitionen är ju att bara borra igenom den ena plåten. senast gick det sådär...
Idag använde jag dels en körnare för att markera. Sen ett 3mm borr som bara gjorde en liten grop.
Därefter gick jag på med punktsvetsborren.
Har några olika varianter som jag har testat med.
Den jag använde idag ser ut som en lite hålsåg. Funkar hyfsat.
Fick inte bort alla punkter innan jag blev tvungen att avsluta för dagen. Men jämfört med andra sidan är jag ungefär 3000 gånger snabbare.
Kommer bli bra det här tror jag.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
Who is online
Users browsing this forum: No registered users