Värdet ökar..

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#31 Post by [Bobo] »

Mr Dezent wrote:Vad gäller 996 C4 så får någon nu rätta mig om jag har fel.
Men är det inte så att de driver nästan helt på bakhjulen, fyrhjulsdriften till trots?
Vill minnas uppgiften 10-20% av drivningen på framhjulen, resten till bakhjulen.

Så jag undrar om den är så optimal som man kan tro som vinterpulka, när snöeländet sätter in.
Fast jag körde 991 Carrera4 S föregående vinter, i riktigt vinterlandsskap.
Det fungerade, men den bär ju också på betydligt nyare teknik.
Gissa om folk stirrade!
:mrgreen:
p1.jpg
Tekniken är nyare i 991:an, men principen är den samma!
Själva systemet har inte ändrats så mycket från 959:an...
Porsches fyrhjulsdrift har alltid varit försiktig med att skicka för mycket kraft framåt, men när det väl behövs skickar den precis så mycket som behövs för att rädda upp situationen.
Första årsmodellen (årsmodellerna?) hade inte antisladd/antispinn som standard, så det får man se upp lite med...
Svansmotor och fyrhjulsdrift torde vara den optimala kombinationen i svårt väglag. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Värdet ökar..

#32 Post by mijo »

[Bobo] wrote:Tekniken är nyare i 991:an, men principen är den samma!
Själva systemet har inte ändrats så mycket från 959:an...
Porsches fyrhjulsdrift har alltid varit försiktig med att skicka för mycket kraft framåt, men när det väl behövs skickar den precis så mycket som behövs för att rädda upp situationen.
Första årsmodellen (årsmodellerna?) hade inte antisladd/antispinn som standard, så det får man se upp lite med...
Svansmotor och fyrhjulsdrift torde vara den optimala kombinationen i svårt väglag. :D

Bobo
996 (och 993?) har väl supertrött visco som tar minuter att reagera när den är kall?
Var ju en tråd på porshce.nu förra vintern med 996 som tog evigheter innan framhjulen började driva.

964 har väl lammeller (ställbara?), den kanske är mer lik 959?

991 hoppas jag har något betydligt modernare än den 996 man såg på forumet i alla fall.
Ska det vara någon nytta ska den ju reagera blixtsnabbt alt vara konstant som jag misstänker
det blir med lameller. I alla fall tror jag att det där med precist skicka fram så mycket som behövs
för att rädda situation mest gäller 991 i så fall. Fast ställer du den mot riktig 4-hjulsdrift (WRX?, EVO?)
och smala dubbdäck är jag rädd den får storstryk i svårt väglag.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Värdet ökar..

#33 Post by Jinnarp »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Det går väl redan nu att skaffa programvara för att läsa av koderna?!
]

Japp:

http://www.durametric.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

5-6000kr så har du ett kit som klarar "alla" Porschemodeller.

996 är nog så modern dessutom så för att bara läsa koderna kan man köpa en OBD2 läsare från biltema.
Har för mig att 996:an inte har OBD2
Iaf inte dom tidiga modellerna som -99 och -00
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

Re: Värdet ökar..

#34 Post by joly »

OBD2 finns från första årsmodellen -98 på 996

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Värdet ökar..

#35 Post by Jinnarp »

Tyckte brorsan sa att där inte var på hans -99 Gt3 men jag är inte säker. Eller så är det så att alla funktioner inte går att köra genom obd. Vilken tur man slipper all databry i 944:an
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Värdet ökar..

#36 Post by patand »

Wikipedia wrote:1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
Så troligen har alla europeiska bilmodeller som såldes på USA marknaden OBD2 från samma årsmodell.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Värdet ökar..

#37 Post by Malte »

mijo wrote:991 hoppas jag har något betydligt modernare än den 996 man såg på forumet i alla fall.
Ska det vara någon nytta ska den ju reagera blixtsnabbt alt vara konstant som jag misstänker
det blir med lameller. I alla fall tror jag att det där med precist skicka fram så mycket som behövs
för att rädda situation mest gäller 991 i så fall. Fast ställer du den mot riktig 4-hjulsdrift (WRX?, EVO?)
och smala dubbdäck är jag rädd den får storstryk i svårt väglag.
Testade dom inte det på något motorprogram i fjor typ "MOTOR" eller vad det heter?? Blev inte så hemskt mycket bakom har jag för mig

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: Värdet ökar..

#38 Post by 911C4 »

mijo wrote:
996 (och 993?) har väl supertrött visco som tar minuter att reagera när den är kall?
Var ju en tråd på porshce.nu förra vintern med 996 som tog evigheter innan framhjulen började driva.

964 har väl lammeller (ställbara?), den kanske är mer lik 959?
Det är permanent fyrhjulsdrift på 996 som fungerar extremt bra. Ingen responstid i huvudtaget som på t.ex. Haldex. Däremot sker överföringen via visko varvid det är moment och inte varvtal som överförs. Om du kombinerar det med att stänga av anitspin (PSM) har du endast 5% av momentet på framhjulen...

Om man kör med PSM på och det är halt omfördelas upp till 40% av momentet till framhjulen och ingen reponstid alls att tala om. Dvs det är fyrhjulsdriften är alltid i, så inget som ska kopplas in.
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Värdet ökar..

#39 Post by mijo »

911C4 wrote:
mijo wrote:
996 (och 993?) har väl supertrött visco som tar minuter att reagera när den är kall?
Var ju en tråd på porshce.nu förra vintern med 996 som tog evigheter innan framhjulen började driva.

964 har väl lammeller (ställbara?), den kanske är mer lik 959?
Det är permanent fyrhjulsdrift på 996 som fungerar extremt bra. Ingen responstid i huvudtaget som på t.ex. Haldex. Däremot sker överföringen via visko varvid det är moment och inte varvtal som överförs. Om du kombinerar det med att stänga av anitspin (PSM) har du endast 5% av momentet på framhjulen...

Om man kör med PSM på och det är halt omfördelas upp till 40% av momentet till framhjulen och ingen reponstid alls att tala om. Dvs det är fyrhjulsdriften är alltid i, så inget som ska kopplas in.
Visco är väl slöare än haldex p g a trögheten att värma upp vätskan i den.
När viscon blir tillräckligt varm stelnar ju vätskan och den "låser", eller?
Då måste det ju bli 50/50 oavsett PSM. För en visco är väl passiv, inte
kan PSM kontrollera den?

XC70 hade ju visco i början men bytte till haldex just för att åtgärda trögheten med visco.
Samma borde väl då gälla även på en Porsche? Fast du sätter den inte lika ofta i en snödriva
och på sommaren märks kanske inte ev. avsaknad av drift fram lika väl? Så Porscheägaren
är nöjd trots visco :D

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: Värdet ökar..

#40 Post by 911C4 »

Kört bilen på vintern också...

Hur som helst är visko i detta fall samma sak som momentomvandlaren i en automatlåda. Temperaturen spelar ingen roll. Alla Carrera 4 har PSM och denna kontrollerar fyrhjulsdriften på samma vis som kraftöverföringen i en automatlåda.

Hur som helst är det normala 95/5 vilket kan fördelas om till 60/40. Däremot om man stänger av PSM har man som sagt 95/5.

Jag vet inte varför man valt att byta systemet på nyare Porschar, men gissar på att visko ger lite väl mycket drivlineförluster. Elektrisk styrservo är ju en annan sak som kommit t.ex.

Har kört ned en del "haldex" bilar och vad det gäller balans och förutsägbarhet är 996ans system klart bättre. Med haldex och ofta initialt framhjulsdrift understyr bilen för att sedan ganska abrupt övergå i överstyrning när bakhjulen börjar driva. Detta finns inte på 996an.

Vad det gäller systemen och fastkörning har jag ingen uppfattning om vilken som funkar bäst däremot, kan mycket väl vara haldex typen av lösningar.
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Värdet ökar..

#41 Post by Anton N »

Jag tycker att det är rätt komiskt hur 944:ägare på blocket värderar sina bilar på vitt skilda sätt. Det är inte ovanligt att hitta standard 85B i ett prisspann som sträcker sig mellan 25- och 55 000 kronor. Får de som annonserar i det högre prissegmentet sålt sina bilar till i närheten av de priser som de begär? Personligen gillar jag helt klart modellen (har haft ett par stycken) men jag hade aldrig fått för mig att betala de priser som vissa begär. Det verkar som att somliga tror att de kan ta ut höga priser av den huvudsakliga anledningen att det är en Porsche de säljer.

Tänker ofta på det här när jag använder min nuvarande busbil, Mazda Mx-5, som ligger i ett lägre prisspann men som enligt min högst personliga åsikt erbjuder mycket mer körglädje än mina gamla Porschar. Får jag tillfälle att låna min pappas Boxster växer dock suget efter en tysk vagn igen. :)
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Värdet ökar..

#42 Post by JonasK »

Anton N wrote:Jag tycker att det är rätt komiskt hur 944:ägare på blocket värderar sina bilar på vitt skilda sätt. Det är inte ovanligt att hitta standard 85B i ett prisspann som sträcker sig mellan 25- och 55 000 kronor. Får de som annonserar i det högre prissegmentet sålt sina bilar till i närheten av de priser som de begär? Personligen gillar jag helt klart modellen (har haft ett par stycken) men jag hade aldrig fått för mig att betala de priser som vissa begär. Det verkar som att somliga tror att de kan ta ut höga priser av den huvudsakliga anledningen att det är en Porsche de säljer.
Det finns säkert de som försöker "göra klipp", men känns som att det oftast är bilhandlare som står för de högsta priserna. Man ofta får vad man betalar för, skick/utrustning/mil på mätaren etcetera. En 944 i dåligt skick kan gå för strax över 20, men jag tycker inte att det är orimligt att betala uppåt 40-45 för en väl omhändertagen sådan av senare modell, med ok milantal.
Tänker ofta på det här när jag använder min nuvarande busbil, Mazda Mx-5, som ligger i ett lägre prisspann men som enligt min högst personliga åsikt erbjuder mycket mer körglädje än mina gamla Porschar. Får jag tillfälle att låna min pappas Boxster växer dock suget efter en tysk vagn igen. :)
Well, på Blocket kostar den billigaste Miatan utan uttalade fel (en -91:a) just nu 29 500, och den dyraste 91:an ligger ute för 58 000... :P

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Värdet ökar..

#43 Post by Anton N »

Well, på Blocket kostar den billigaste Miatan utan uttalade fel (en -91:a) just nu 29 500, och den dyraste 91:an ligger ute för 58 000... :P
Tji fick jag. :) Samma tendens där alltså.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#44 Post by [Bobo] »

Anton N wrote:Jag tycker att det är rätt komiskt hur 944:ägare på blocket värderar sina bilar på vitt skilda sätt. Det är inte ovanligt att hitta standard 85B i ett prisspann som sträcker sig mellan 25- och 55 000 kronor. Får de som annonserar i det högre prissegmentet sålt sina bilar till i närheten av de priser som de begär? Personligen gillar jag helt klart modellen (har haft ett par stycken) men jag hade aldrig fått för mig att betala de priser som vissa begär. Det verkar som att somliga tror att de kan ta ut höga priser av den huvudsakliga anledningen att det är en Porsche de säljer.

Tänker ofta på det här när jag använder min nuvarande busbil, Mazda Mx-5, som ligger i ett lägre prisspann men som enligt min högst personliga åsikt erbjuder mycket mer körglädje än mina gamla Porschar. Får jag tillfälle att låna min pappas Boxster växer dock suget efter en tysk vagn igen. :)
Vissa vill ju ha specifikt en Porsche. Och vill man då ha ett exemplar med frisk inredning och bra servicehistorik kanske man är beredd att betala lite mer än t.ex för en fuktskadad bil som stått still i 10 år.
Att priserna skiljer så pass beror väl på att skicket på bilarna skiljer en hel del?!
Jag gav 30 för min första 944. Sålde den för 27.
Men det var ett vrak i jämförelse med vad som låg ute för 50 då. Det gäller ju alla bilar. Speciellt när de börjar få uppåt 30 år på nacken...
Jämför högsta och lägsta priset på en Amazon... 4500-149000. Skulle tro att det är ganska stor skilnad på vad man får för pengarna... :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Värdet ökar..

#45 Post by Anton N »

[Bobo] wrote:
Anton N wrote:Jag tycker att det är rätt komiskt hur 944:ägare på blocket värderar sina bilar på vitt skilda sätt. Det är inte ovanligt att hitta standard 85B i ett prisspann som sträcker sig mellan 25- och 55 000 kronor. Får de som annonserar i det högre prissegmentet sålt sina bilar till i närheten av de priser som de begär? Personligen gillar jag helt klart modellen (har haft ett par stycken) men jag hade aldrig fått för mig att betala de priser som vissa begär. Det verkar som att somliga tror att de kan ta ut höga priser av den huvudsakliga anledningen att det är en Porsche de säljer.

Tänker ofta på det här när jag använder min nuvarande busbil, Mazda Mx-5, som ligger i ett lägre prisspann men som enligt min högst personliga åsikt erbjuder mycket mer körglädje än mina gamla Porschar. Får jag tillfälle att låna min pappas Boxster växer dock suget efter en tysk vagn igen. :)
Vissa vill ju ha specifikt en Porsche. Och vill man då ha ett exemplar med frisk inredning och bra servicehistorik kanske man är beredd att betala lite mer än t.ex för en fuktskadad bil som stått still i 10 år.
Att priserna skiljer så pass beror väl på att skicket på bilarna skiljer en hel del?!
Jag gav 30 för min första 944. Sålde den för 27.
Men det var ett vrak i jämförelse med vad som låg ute för 50 då. Det gäller ju alla bilar. Speciellt när de börjar få uppåt 30 år på nacken...
Jämför högsta och lägsta priset på en Amazon... 4500-149000. Skulle tro att det är ganska stor skilnad på vad man får för pengarna... :wink:

Bobo
Det är klart att skicket styr priserna en del, men jag ser bara till mina egna erfarenheter. Min första 944:a köpte jag för 29, min andra för 35 och båda var i fint skick maskinellt såväl som exteriört. Min senaste 944:a köpte jag för 22 500 om jag inte minns fel med en del småfix, men i ett skick som de allra flesta skulle klassa som gott för en bil ifrån 1986. Jag kanske bara har haft turen eller förmågan att veta när det varit läge att slå till, men jag inbillar mig ändå att det har sålts fler 9x4:or till liknande priser och i liknande skick.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]