Någon som åker med platt underrede?
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Någon som åker med platt underrede?
Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?
Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)
Mvh Jon
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?
Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Har oxå funderat kring det där.. Men då är det väl bättre att boxa in underredet med
en skiva av Plexi med distanser mellan skiva o underrede.. Drar fram så
långt det går och monterar en läpp längst fram vinklad ett antal grader neråt och längst
bak några grader uppåt.. Då har du ju en diffusor/ spoiler som går hela vägen under bilen och
som blåser luft på avgassystemet hela vägen. Borde nog ge lite DF tycker man.
Man får nog montera värmeskyddande tejp dock längs efter hela systemet.
Annars lär det nog smälta..
en skiva av Plexi med distanser mellan skiva o underrede.. Drar fram så
långt det går och monterar en läpp längst fram vinklad ett antal grader neråt och längst
bak några grader uppåt.. Då har du ju en diffusor/ spoiler som går hela vägen under bilen och
som blåser luft på avgassystemet hela vägen. Borde nog ge lite DF tycker man.
Man får nog montera värmeskyddande tejp dock längs efter hela systemet.
Annars lär det nog smälta..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.anders44 wrote:ja. EGT mye høyere på en turbobil.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är väldigt sällan man ser en sugmotor med glödande grenrör/främrerörUtzon.se wrote:Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.anders44 wrote:ja. EGT mye høyere på en turbobil.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
(om inte tändningen står åt fanders) på turbomotorer är det dock väldigt
vanligt.. inget bevis men jag skulle åxå säga att turbons avgassystem är
mycket varmare!
/ Erol
Last edited by Erol on 2007-01-23 23:56:21, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag skulle snarare vilja påstå att turbons "ingaser" är varma, när sen gaserna har lämnat turbon så är ju energi utvunnet ur dom och dom har tappat signifikant i både tryck och temperatur vilket ju Peter U skrev.Erol wrote:Det är väldigt sällan man ser en sugmotor med glödande grenrör/främrerörUtzon.se wrote: Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
(om inte tändningen står åt fanders) på turbomotorer är det dock väldigt
vanligt.. inget bevis men jag skulle åxå säga att turbons avgaser är
mycket varmare!
/ Erol
Men ska vi vara petnoga så är väl kanske "EGT" från motorn högre, men det som var intressant här är temperaturen på avgassystemet under golvet på bilen, inte tempen på grenrrören.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Någon som åker med platt underrede?
Om du gör det så ska du nog veta vad du ger dig in på. Har för mig att man hade plana underreden på en en del racebilar på 80-talet. Det minskar visseligen luftmotståndet men risken är att du får in luft under bilen som lyfter den. Vid höga hastigheter och fel omständigheter får du helt enkelt ett segelflygplan.Jon80 wrote:Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?
Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)
Mvh Jon
Per Carlsson
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
De flesta seriösa racebilar har väl plana underreden om reglementet tillåter det, eller?
Är också inne på det Jon och har samma funderingar som kring värme och avgassstystemet. Vill dock kapsla öäven under motorn och är lite fundersam på vad som kommer hända med motorrumstemperaturen...
Tror man kan glömma att köra med katalysator om man ska stänga in den iaf.
Funderar på att köra med slät undersida på sidorna och lämna öppet under avgaset. Tänkte ha en lös plåt som täcker där som man kan skruva av/på så kan man ju testa och se hur varmt det blir.
Är också inne på det Jon och har samma funderingar som kring värme och avgassstystemet. Vill dock kapsla öäven under motorn och är lite fundersam på vad som kommer hända med motorrumstemperaturen...
Tror man kan glömma att köra med katalysator om man ska stänga in den iaf.
Funderar på att köra med slät undersida på sidorna och lämna öppet under avgaset. Tänkte ha en lös plåt som täcker där som man kan skruva av/på så kan man ju testa och se hur varmt det blir.
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....Pär Hylander wrote:
Jag skulle snarare vilja påstå att turbons "ingaser" är varma, när sen gaserna har lämnat turbon så är ju energi utvunnet ur dom och dom har tappat signifikant i både tryck och temperatur vilket ju Peter U skrev.
Men ska vi vara petnoga så är väl kanske "EGT" från motorn högre, men det som var intressant här är temperaturen på avgassystemet under golvet på bilen, inte tempen på grenrrören.
Och så vitt jag vet så är det turbons
Mvh Erol
Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Har du ngnsin sett delar av avgassystemet EFTER turbon glöda? Det är ju liksom det som är intressant i det här fallet med inbyggt system i golvet.Erol wrote:
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....
Och så vitt jag vet så är det turbons
Mvh Erol
Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
Läs det som Utzon och jag skrev om energiprincipen en gång till!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Någon som åker med platt underrede?
Tror du kan bortse från det. Det är redan lyftkrafter på dom flesta bilar och det blir inte värre av en plan undersida.Prillan wrote:Om du gör det så ska du nog veta vad du ger dig in på. Har för mig att man hade plana underreden på en en del racebilar på 80-talet. Det minskar visseligen luftmotståndet men risken är att du får in luft under bilen som lyfter den. Vid höga hastigheter och fel omständigheter får du helt enkelt ett segelflygplan.Jon80 wrote:Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?
Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)
Mvh Jon
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jo då, de flesta turbobilar brukar kunna ha en orangelysande downpipe,Pär Hylander wrote:Har du ngnsin sett delar av avgassystemet EFTER turbon glöda? Det är ju liksom det som är intressant i det här fallet med inbyggt system i golvet.Erol wrote:
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....
Och så vitt jag vet så är det turbons
Mvh Erol
Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
Läs det som Utzon och jag skrev om energiprincipen en gång till!
dock är jag osäker på om jag sett det på en 951:a då konstuktionen ser
lite annolunda ut med avgasrörsdragningarna...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Om man får planet (som man gör under bilen) att täta runt fronten, så luften måste gå UNDER planet, och inte kan snika upp på ovansidan mellan plan och golv, då borde väl bilens lyftkrafter minska, snarare än öka? Plant golv borde vara lika med bättre luftflöde, och ju fortare det flödare, ju mer vakum skapas.
Är inte inne på att fixa plant golv till bilen, men det är onekligen en kul tanke, och diskusion.
Är inte inne på att fixa plant golv till bilen, men det är onekligen en kul tanke, och diskusion.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jon80, har inte du Väghållningsboken? Finns lite om detta också!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users