Någon som åker med platt underrede?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Någon som åker med platt underrede?

#1 Post by Jon80 »

Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?

Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#2 Post by anders44 »

ja. EGT mye høyere på en turbobil.

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Har oxå funderat kring det där.. Men då är det väl bättre att boxa in underredet med
en skiva av Plexi med distanser mellan skiva o underrede.. Drar fram så
långt det går och monterar en läpp längst fram vinklad ett antal grader neråt och längst
bak några grader uppåt.. Då har du ju en diffusor/ spoiler som går hela vägen under bilen och
som blåser luft på avgassystemet hela vägen. Borde nog ge lite DF tycker man.

Man får nog montera värmeskyddande tejp dock längs efter hela systemet.
Annars lär det nog smälta.. :lol:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#4 Post by Utzon.se »

anders44 wrote:ja. EGT mye høyere på en turbobil.
Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Utzon.se wrote:
anders44 wrote:ja. EGT mye høyere på en turbobil.
Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
Det är väldigt sällan man ser en sugmotor med glödande grenrör/främrerör
(om inte tändningen står åt fanders) på turbomotorer är det dock väldigt
vanligt.. inget bevis men jag skulle åxå säga att turbons avgassystem är
mycket varmare!


/ Erol
Last edited by Erol on 2007-01-23 23:56:21, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Erol wrote:
Utzon.se wrote: Det där skulle jag vilja att du utvecklar och kanske bevisar.
Är det inte så att sugmotorer lämnar ifrån sig varmare avgaser?
På en turbo utvinner men ju energin i avgaserna för att driva aggregatet och då borde ju avgaserna vara lite kallare efter turbon?
Å andra sidan är insugsluften varmare på en turbo så det kanske blir som du säger?
Det är väldigt sällan man ser en sugmotor med glödande grenrör/främrerör
(om inte tändningen står åt fanders) på turbomotorer är det dock väldigt
vanligt.. inget bevis men jag skulle åxå säga att turbons avgaser är
mycket varmare!


/ Erol
Jag skulle snarare vilja påstå att turbons "ingaser" är varma, när sen gaserna har lämnat turbon så är ju energi utvunnet ur dom och dom har tappat signifikant i både tryck och temperatur vilket ju Peter U skrev.

Men ska vi vara petnoga så är väl kanske "EGT" från motorn högre, men det som var intressant här är temperaturen på avgassystemet under golvet på bilen, inte tempen på grenrrören.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Någon som åker med platt underrede?

#7 Post by Prillan »

Jon80 wrote:Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?

Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)

Mvh Jon
Om du gör det så ska du nog veta vad du ger dig in på. Har för mig att man hade plana underreden på en en del racebilar på 80-talet. Det minskar visseligen luftmotståndet men risken är att du får in luft under bilen som lyfter den. Vid höga hastigheter och fel omständigheter får du helt enkelt ett segelflygplan.
Per Carlsson

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by Björn »

De flesta seriösa racebilar har väl plana underreden om reglementet tillåter det, eller?

Är också inne på det Jon och har samma funderingar som kring värme och avgassstystemet. Vill dock kapsla öäven under motorn och är lite fundersam på vad som kommer hända med motorrumstemperaturen...

Tror man kan glömma att köra med katalysator om man ska stänga in den iaf.
Funderar på att köra med slät undersida på sidorna och lämna öppet under avgaset. Tänkte ha en lös plåt som täcker där som man kan skruva av/på så kan man ju testa och se hur varmt det blir.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

Pär Hylander wrote:
Jag skulle snarare vilja påstå att turbons "ingaser" är varma, när sen gaserna har lämnat turbon så är ju energi utvunnet ur dom och dom har tappat signifikant i både tryck och temperatur vilket ju Peter U skrev.

Men ska vi vara petnoga så är väl kanske "EGT" från motorn högre, men det som var intressant här är temperaturen på avgassystemet under golvet på bilen, inte tempen på grenrrören.
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....

Och så vitt jag vet så är det turbons :wink:

Mvh Erol


Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Erol wrote:
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....

Och så vitt jag vet så är det turbons :wink:

Mvh Erol


Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
Har du ngnsin sett delar av avgassystemet EFTER turbon glöda? Det är ju liksom det som är intressant i det här fallet med inbyggt system i golvet.

Läs det som Utzon och jag skrev om energiprincipen en gång till!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Någon som åker med platt underrede?

#11 Post by FSN »

Prillan wrote:
Jon80 wrote:Tänkte höra om någon av våra rejsputtar (eller någon annan)
provat att boxa in hela underredet, så golvet blir helt plant?

Misstänker man kan få problem med värme kring avgasröret? (blir en turbo bils avgasrör mycket varmare än en sugis?)

Mvh Jon
Om du gör det så ska du nog veta vad du ger dig in på. Har för mig att man hade plana underreden på en en del racebilar på 80-talet. Det minskar visseligen luftmotståndet men risken är att du får in luft under bilen som lyfter den. Vid höga hastigheter och fel omständigheter får du helt enkelt ett segelflygplan.
Tror du kan bortse från det. Det är redan lyftkrafter på dom flesta bilar och det blir inte värre av en plan undersida.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Pär Hylander wrote:
Erol wrote:
Som sagt, frågan var vilket avgassystem som blir varmast....

Och så vitt jag vet så är det turbons :wink:

Mvh Erol


Ps. ändrade lite i mitt förra inlägg då jag blandade ihop avgaser med avgasrör
Har du ngnsin sett delar av avgassystemet EFTER turbon glöda? Det är ju liksom det som är intressant i det här fallet med inbyggt system i golvet.

Läs det som Utzon och jag skrev om energiprincipen en gång till!
Jo då, de flesta turbobilar brukar kunna ha en orangelysande downpipe,
dock är jag osäker på om jag sett det på en 951:a då konstuktionen ser
lite annolunda ut med avgasrörsdragningarna...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#13 Post by anders44 »

varmen fra turboen blir ikke borte selv om godset gløder. prøver å finne flowcharts på eksos på samme bil/motor med turbo/na med egt readings for å bevise nu.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#14 Post by Jon80 »

Om man får planet (som man gör under bilen) att täta runt fronten, så luften måste gå UNDER planet, och inte kan snika upp på ovansidan mellan plan och golv, då borde väl bilens lyftkrafter minska, snarare än öka? Plant golv borde vara lika med bättre luftflöde, och ju fortare det flödare, ju mer vakum skapas.

Är inte inne på att fixa plant golv till bilen, men det är onekligen en kul tanke, och diskusion.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#15 Post by Karl Birgander »

Jon80, har inte du Väghållningsboken? Finns lite om detta också! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users