Tänkte bara fråga om det är någon som har erfarenhet av byte till s2 motor i en tidigare d.v.s en 86.:a. Vad ska man tänka på att få med förutom motorhärva och box. Måste ngt kopplas om i övrigt.
Är ny i 944 kretsar så jag skulle vara tacksam för svar!
Funderingar vid motorbyte 8v till 16v
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2007-01-05 23:19:48
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kolla i Fredrik "FSN" Svenssons biltråd under "Våra bilar"
Han kör en 924S -86 (osäker på årmodell) med en 944 S2 motor.
Välkommen!
Han kör en 924S -86 (osäker på årmodell) med en 944 S2 motor.
Välkommen!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Gjorde först konvertering från 2,5 8v 924S till 2,5 16v 944S, körde med den i ett par år och bytte till 944S2 förra året. Från 944S till S2 var det inget problem alls, bara att byta kabelhärvan och svetsa fast ett fäste för oljekylaren.
Som jag minns det var det väldigt få problem när 944S motorn skulle i med. Varvräknaren var det var lite strul men när vi hittade rätt stift på boxen så fungerade den. Elschema för bägge motoralternativen är nödvändigt. Har du bytt motorer innan så klarar du detta med.
Som jag minns det var det väldigt få problem när 944S motorn skulle i med. Varvräknaren var det var lite strul men när vi hittade rätt stift på boxen så fungerade den. Elschema för bägge motoralternativen är nödvändigt. Har du bytt motorer innan så klarar du detta med.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Att byta på en 944 -86 är troligen enklare än på en 924S då 944:an redan har rätt instrument och säkert ett elsystem som är mera likt en 944 S2. Utan att kolla några elschema skulle jag gissa på att det är nästan plug and play på elfronten bara man har motorhärvan från S2:an.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad944_Driver wrote:Att byta på en 944 -86 är troligen enklare än på en 924S då 944:an redan har rätt instrument och säkert ett elsystem som är mera likt en 944 S2. Utan att kolla några elschema skulle jag gissa på att det är nästan plug and play på elfronten bara man har motorhärvan från S2:an.
//Magnus
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc. Jag har inte detaljstuderat någon 924S men jag vet att det är mycket som skiljer på elen mellan min 944 -83 och min 944 -86. Min 86:a är däremot rätt lik mitt 944S2 -90 vrak i elsystemet vad jag kan se.FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Du har helt rätt i dina antaganden Magnus!944_Driver wrote:Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc.FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.
//Magnus
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Ahhhh, du menar så.944_Driver wrote:Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc. Jag har inte detaljstuderat någon 924S men jag vet att det är mycket som skiljer på elen mellan min 944 -83 och min 944 -86. Min 86:a är däremot rätt lik mitt 944S2 -90 vrak i elsystemet vad jag kan se.FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.
//Magnus
Jepp så är det, helt rätt.
EDIT: Jag har flyttat min box till högersidan ovanför fotutrymmet passagerarsidan och dragit lite kabel dit.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]