Funderingar vid motorbyte 8v till 16v

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
m99
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2007-01-05 23:19:48
Contact:

Funderingar vid motorbyte 8v till 16v

#1 Post by m99 »

Tänkte bara fråga om det är någon som har erfarenhet av byte till s2 motor i en tidigare d.v.s en 86.:a. Vad ska man tänka på att få med förutom motorhärva och box. Måste ngt kopplas om i övrigt.
Är ny i 944 kretsar så jag skulle vara tacksam för svar!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Kolla i Fredrik "FSN" Svenssons biltråd under "Våra bilar"
Han kör en 924S -86 (osäker på årmodell) med en 944 S2 motor.

Välkommen! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#3 Post by FSN »

Gjorde först konvertering från 2,5 8v 924S till 2,5 16v 944S, körde med den i ett par år och bytte till 944S2 förra året. Från 944S till S2 var det inget problem alls, bara att byta kabelhärvan och svetsa fast ett fäste för oljekylaren.

Som jag minns det var det väldigt få problem när 944S motorn skulle i med. Varvräknaren var det var lite strul men när vi hittade rätt stift på boxen så fungerade den. Elschema för bägge motoralternativen är nödvändigt. Har du bytt motorer innan så klarar du detta med.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Att byta på en 944 -86 är troligen enklare än på en 924S då 944:an redan har rätt instrument och säkert ett elsystem som är mera likt en 944 S2. Utan att kolla några elschema skulle jag gissa på att det är nästan plug and play på elfronten bara man har motorhärvan från S2:an.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

944_Driver wrote:Att byta på en 944 -86 är troligen enklare än på en 924S då 944:an redan har rätt instrument och säkert ett elsystem som är mera likt en 944 S2. Utan att kolla några elschema skulle jag gissa på att det är nästan plug and play på elfronten bara man har motorhärvan från S2:an.

//Magnus
En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc. Jag har inte detaljstuderat någon 924S men jag vet att det är mycket som skiljer på elen mellan min 944 -83 och min 944 -86. Min 86:a är däremot rätt lik mitt 944S2 -90 vrak i elsystemet vad jag kan se.

Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

944_Driver wrote:
FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc.

Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.

//Magnus
Du har helt rätt i dina antaganden Magnus!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#8 Post by FSN »

944_Driver wrote:
FSN wrote: En 924S är en 944 med smala skärmar och gammal instrumentbräda så det är i princip nada skillnad
Dras inte en 924S med samma elsystem som en gammal 944 då? Dvs säkringsdosan under instrumentpanelen, databoxen på förarsidan, andra kontakter till nästan all el etc. Jag har inte detaljstuderat någon 924S men jag vet att det är mycket som skiljer på elen mellan min 944 -83 och min 944 -86. Min 86:a är däremot rätt lik mitt 944S2 -90 vrak i elsystemet vad jag kan se.

Men har nu 924S det nya elsystemet så faller mina teorier.

//Magnus
Ahhhh, du menar så.

Jepp så är det, helt rätt.

EDIT: Jag har flyttat min box till högersidan ovanför fotutrymmet passagerarsidan och dragit lite kabel dit.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users