Bensintanksbyte 924NA med Audi 4-vx låda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Magnus K
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Bensintanksbyte 924NA med Audi 4-vx låda

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Som förberedelse till ev. 2:a på besiktning tänkte jag kolla lite inför byte av bensintank...

Eftersomjag har en Audi-låda så säger ryktet att jag måste få bort växellådan innan tanken kan plockas ut. Är detta korrekt? Ser otäckt trångt ut iaf... Går det i så fall att lossa vx-lådan från transaxeln och bara plocka ner/ut vx-lådan? Nåt jag ska tänka på förutom att lådan väger runt 50kg?

Tanken sen, passar vilken 924-tank som helst på min -79a eller måste jag leta efter nån speciell årsmodell? 944-tankar passar visst inte, skillnad i avstånd mellan rambalkar bak, var jag har hört?

Tacksam för svar! :)
Mangan

boxsterpontus
Raceputte

#2 Post by boxsterpontus »

pre 85B 944orna har samma tank. De senare '44orna har som du misstänker bredare mellan balkarna så den tanken passar tyvärr inte.

Den gamla plåttanken har en tendens att rosta under fästbanden, min hade gjort det.

Och låden måste defintivt tas ur för att byta tanken. Eller så sågar du ur bagagegolvet med en vinkeslip ;)
Lådan går att lossa utan att ta ur transaxeln, sitter med 4 skruvar mot den stora alukåpan. Det är en del pill med att få loss splinesen och adapterröret som kopplar lådan mot transaxeln. Och glöm inte att lossa växellänkaget. Och sladden till back-lampan. Och ta helt ur skruvarna som håller adapterröret över splinesen. Och ... något har jag säkert glömt... :)

Clarks Garage har säkert en beskrivning.
Pontus Borg

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by 944_Driver »

Lådan fick jag bort på runt 2 timmar på mina 944:a så jag gissar att jobbet inte är större på 924:an. Lådan är inte blytung men väger en del, 40kg?, så domkraft är nog nödvändigt om man inte är flera starka killar. Bilen måste också stå uppallad en bit så man får plats under med lådan och domkraft under när man ska dra ut den.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Magnus K
Turbo-Poster

#4 Post by Magnus K »

Min 924 har bott på pallbockar under vintern så den delen är nog OK.

Jag kan ju testa att skruva lite får jag se, det jag oroar mig lite för (förutom att tappa lådan i skallen! :D) är att få loss splineskopplinarna till länkage och transaxeln. Ska nog börja med att lossa drivaxlarna... :)

Tack för tipsen iaf!
Mangan

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#5 Post by patand »

*undrar när magnus ska få rull på sin 924* :roll: Hoppas du löst alla problem snart! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#6 Post by FSN »

Lossa växellänkaget framme vid växelspaken och dela bak vid växellådan och skut fram hela paketet så är det lite lättare att få ner lådan om du har reservhjulsbaljan kvar.

Det första du skall göra är att ta bort gummiskydden till sprängkåpan mellan växellådan och transaxeln och lossa splines-kopplingen mellan transaxeln och växellådan (insex-skruv) och skjuta den framåt eller bakåt. Det är inget vidare att ha glömt den i slutet.

BoxterPontus förslag att såga bort bagagrumsgolvet tycker jag var en bra idé, undrar var han har fått den ifrån :wink: .

Du kan kolla min Bilbyggartråd på Rejsa ang. bortplockat bagagegolv (Porsche 924S -86).
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply