944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-
Efter en del tjat ger jag med mig och lägger upp en tråd om min bil.
Bilen är en grafitgrå turbo -86:a, svensksåld och jag är 3:e ägaren. Jag köpte bilen 2003 och tanken med bilen var att främst ha den som bana och busbil.
Bilen var i stort sett i originalskick när jag köpte den förutom chipp, K26/8 turbo och Bilstein sprint stötdämpare. efter att ha provat på banåkning med den så började planer för modifieringar ta fart och den har nu byggts om ganska omfattande under de 4 säsonger jag kört med bilen.
Så här är bilen idag:
Chassi:
Framvagn:
30 mm. krängningshämmare
Bussningar från JE Racing dynamix
Fjäderbenslagringar från Sandén
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Bilstein club-sport dämpare
H&R 50 N/mm
Bussningar från JE Racing dynamix
19 mm. ställbar krängare
Bromsar:
Fram:
Gt3 skivor och ok
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Bak:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Kaross:
"Gemballa" frontläpp från Sandén
Nospanel från "Plastis"
GT2 bakvinge från "Plastis"
Motor och drivlina:
Motor:
N/A kamaxel
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Siemens 630 cc spridare
Portad topp av High-Speed Racing
Modifierad intercooler från Area 951
Civinco "stand-alone" sprut
växellåda:
Diffad från en turbo-91:a från Hirschberg
Koppling:
Sachs sportlamell från Sandén
Övrigt:
Växelspak från JE Racing dynamix
Inredning:
Bur från Wiechers
Sparco evo2 förarstol från Forsmans motor
Sparco 4-punktsbälte från Forsmans motor
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva auto
Övrigt:
I princip allt är bytt eller renoverat de senaste 6 åren. Motor, AC, generator, vattenpump, servostyrning, fördelare, tändkablar, koppling, växellåda, turbo, spridare,sprut, bromsar......listan är hur lång som helst.
Ett stort tack till alla som hjälpt till de senaste åren, särskilt Peter Sandén som gjort det mesta på bilen. Tack även till mina sponsorer: Henrik Fries på Civinco och Jon Eriksson på JE Racing Dynamix.
Bifogar en bild tagen på Kinnekulle under PCS banmöte i juni -06. Fotot är taget av mästerfotografen Tobias H. För mer info och bilder se:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4208" onclick="window.open(this.href);return false;
Rikard
Bilen är en grafitgrå turbo -86:a, svensksåld och jag är 3:e ägaren. Jag köpte bilen 2003 och tanken med bilen var att främst ha den som bana och busbil.
Bilen var i stort sett i originalskick när jag köpte den förutom chipp, K26/8 turbo och Bilstein sprint stötdämpare. efter att ha provat på banåkning med den så började planer för modifieringar ta fart och den har nu byggts om ganska omfattande under de 4 säsonger jag kört med bilen.
Så här är bilen idag:
Chassi:
Framvagn:
30 mm. krängningshämmare
Bussningar från JE Racing dynamix
Fjäderbenslagringar från Sandén
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Bilstein club-sport dämpare
H&R 50 N/mm
Bussningar från JE Racing dynamix
19 mm. ställbar krängare
Bromsar:
Fram:
Gt3 skivor och ok
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Bak:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Kaross:
"Gemballa" frontläpp från Sandén
Nospanel från "Plastis"
GT2 bakvinge från "Plastis"
Motor och drivlina:
Motor:
N/A kamaxel
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Siemens 630 cc spridare
Portad topp av High-Speed Racing
Modifierad intercooler från Area 951
Civinco "stand-alone" sprut
växellåda:
Diffad från en turbo-91:a från Hirschberg
Koppling:
Sachs sportlamell från Sandén
Övrigt:
Växelspak från JE Racing dynamix
Inredning:
Bur från Wiechers
Sparco evo2 förarstol från Forsmans motor
Sparco 4-punktsbälte från Forsmans motor
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva auto
Övrigt:
I princip allt är bytt eller renoverat de senaste 6 åren. Motor, AC, generator, vattenpump, servostyrning, fördelare, tändkablar, koppling, växellåda, turbo, spridare,sprut, bromsar......listan är hur lång som helst.
Ett stort tack till alla som hjälpt till de senaste åren, särskilt Peter Sandén som gjort det mesta på bilen. Tack även till mina sponsorer: Henrik Fries på Civinco och Jon Eriksson på JE Racing Dynamix.
Bifogar en bild tagen på Kinnekulle under PCS banmöte i juni -06. Fotot är taget av mästerfotografen Tobias H. För mer info och bilder se:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4208" onclick="window.open(this.href);return false;
Rikard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Rikard on 2016-10-29 12:06:13, edited 4 times in total.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Läcker bil!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Ja, verkligen en fin bil, och väldigt fin att åka och köra!!
Lade tillbaka lite verktyg i garaget idag, och bara stod och njöt av bara närvaron av din bil Rikard.
(Rikards bil är för närvarande undanstoppad i mitt kallgarage)
Edit: Du har PM angående bakvagnsbussningarna.
Lade tillbaka lite verktyg i garaget idag, och bara stod och njöt av bara närvaron av din bil Rikard.
(Rikards bil är för närvarande undanstoppad i mitt kallgarage)
Edit: Du har PM angående bakvagnsbussningarna.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3328
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Hej Johanjohan944 wrote:Snygg bil
Kan man få lite bilder på hur du har fäst din vinge i bakrutan??
Mvh Johan
Har inga bättre bilder än de som finns i min biltråd på rejsa.nu.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Jag tar mig friheten att uppdatera Rikard biltråd lite. Om du misstycker Rikard får du skicka mig ett argt PM, så plockar jag bort
Vi börjar med en bild som jag tycker är rätt trevlig, och som triggar igång mina jante-grannar... Hääärligt
Här är en bild på Rikards vinge, syns kanske lite bättre hur den sitter:
Och efter tre till fyra timmar i garaget så har Rikards bil blivit stympad. Bakvagnen är loss, och snart är det dags för nya prylar att plockas på plats:
Vill tillägga att det är jädrans kul att meka med en bil där alla bultar är riktigt fräsha, kunde nästan tro bilen är en -05a
Mvh Jon
Vi börjar med en bild som jag tycker är rätt trevlig, och som triggar igång mina jante-grannar... Hääärligt
Här är en bild på Rikards vinge, syns kanske lite bättre hur den sitter:
Och efter tre till fyra timmar i garaget så har Rikards bil blivit stympad. Bakvagnen är loss, och snart är det dags för nya prylar att plockas på plats:
Vill tillägga att det är jädrans kul att meka med en bil där alla bultar är riktigt fräsha, kunde nästan tro bilen är en -05a
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Shit, såg jag först nu. Bilen ser betydligt mindre skitig ut i verkligheten.Rikard wrote:Hej Jon
Du får nog ta bort bilderna, bilen är ju alldeles för smutsig!!!
Det verkar gå bra för dig - roligt!!!
V hörs!
Rikard
Med andra ord står jag inför ett svårt val, antingen Photoshoppa bort smutsen, eller ta fram hink och svamp
Måste fråga, då jag själv står som du vet inför en modifikation på bakvagnen. Jag köpte begagnade bakvagnsdämpare med fjäder på, som kommer från Forzas kit. Tror det ska vara 50N/mm fjädrar på. Då borde jag få modifiera min bakvagn precis lika som du gjort med din. Inte sant?
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Ah, just det. Tyckte det var något som inte riktigt stämde .Rikard wrote:Tror att fjädrarna på dina dämpare är 30N men det har ingen betydelse. du kan modifiera din bakvagn precis som Sandén gjort med min.
Vi hörs!
Rikard
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Uppdaterade min biltråd på rejsa, kopierar samma inlägg även här.
Först en kort säsongssammanfattning:
Det blev en hel del körning, både på gata, bana och diverse slalomtävlingar.
Det mesta av slalomkörningen gjordes med PCS i deras slalomcup. Jag har kört 2 säsonger tidigare men då på standarddäck. Denna säsong valde jag att kliva upp ett snäpp och köra i klass R. Trots vissa problem med dåligt bottendrag och turbo-lag så lyckades jag vinna den regionala cupen. Men det var oerhört jämnt - säsongen avgjordes i sista heatet i sista tävlingen för säsongen och inför sista åket skiljde det 0.05 sekunder på en bana som tog nästan 2 minuter att köra!!!
Jag körde även med SSJ (Sportvagssällskapet i Jönköping) och vann vårslalomen samt blev 3:a på höstslalomen - betydligt bättre resultat än vad jag väntat mig så det är jag oerhört nöjd med.
När det gäller bankörning så körde jag med PCS, PCSR, Ring Runners, SSJ och TPC på banor som Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp. Hade målsättningen att köra någon bana jag inte kört på tidigare som t.ex. Knutstorp men det gick inte i lås. Får trösta mig med att jag för första gången fick det att stämma någorlunda på Gelleråsen som jag inte kommit överrens med alls tidigare. Lyckades även kapa en del tid på Kinnekulle. Mantorp kördes tyvärr bara en gång under säsongen och det regnade kraftigt hela dagen.
Bilen har funkat till 100% hela säsongen, skönt att slippa det trassel och strul jag haft under tidigare säsonger.
Den mesta av bankörnningen har blivit tillsammans med betydligt motorstarkare bilar och trots att jag hänger med bra när det gäller varvtider så känns det lite tråkigt att ständigt bli ifrånåkt på rakorna. Jag bestämde mig därför att försöka öka effekten med 10%, d.v.s. ungefär 330 hk. Blev rekommenderad ett "piggy-backsystem" från en firma i Göteborg som heter Civinco. Det monterades i september tillsammans med större spridare. Efter en del strul med mappning så bromsades bilen till 347 hästar och 499,5 Nm i vrid. Detta var med 1,2 Bar i laddtryck och bromsningen gjordes vid 4 graders temp. Målet är att få 330 hästar vid något lägre laddtryck och sommartemp. Till våren skall luftmängmätaren monteras bort, ett nytt insug tillverkas och sedan skall motorn styras med luftflödessimulering, något som gjorts med gott resultat på andra 944:or. Detta kräver ny mappning, något som ändå behövdes då brister visade sig vid bromsningen.
Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision. För mer info om bussningarna - besök: http://www.jerd.se/
Jag var så nöjd med resultatet att bilen nu också fått nya bussningar i bakvagnen från samma ställe.
Just nu står bilen på en firma för montering av bur. Valet blev en Wiechersbur som lockade med bra pris och snabb leverans.
Att-göralista:
Köpa nya bromsskivor fram. (Blir Porsche original)
Montera nya bromsklossar fram. (Ferodo DS 3000 endurance)
Byta olja, filter och bromsvätska.
Sänka bilen lite till bak.
Hjulinställning
Montera nytt insug
Mappning
Byte av batteri till ett mindre
Säsongen 2007 ser lite osäker ut just nu för vi väntar barn lagom till säsongsstarten men målet är att försvara min slalomseger i regionen. Försöka åka på Mantorp, Kinnekulle, Gelleråsen och Knutstorp. Skall naturligtvis också försöka öka tempot på samtliga banor
Vi ses nästa säsong!!!
Rikard
Först en kort säsongssammanfattning:
Det blev en hel del körning, både på gata, bana och diverse slalomtävlingar.
Det mesta av slalomkörningen gjordes med PCS i deras slalomcup. Jag har kört 2 säsonger tidigare men då på standarddäck. Denna säsong valde jag att kliva upp ett snäpp och köra i klass R. Trots vissa problem med dåligt bottendrag och turbo-lag så lyckades jag vinna den regionala cupen. Men det var oerhört jämnt - säsongen avgjordes i sista heatet i sista tävlingen för säsongen och inför sista åket skiljde det 0.05 sekunder på en bana som tog nästan 2 minuter att köra!!!
Jag körde även med SSJ (Sportvagssällskapet i Jönköping) och vann vårslalomen samt blev 3:a på höstslalomen - betydligt bättre resultat än vad jag väntat mig så det är jag oerhört nöjd med.
När det gäller bankörning så körde jag med PCS, PCSR, Ring Runners, SSJ och TPC på banor som Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp. Hade målsättningen att köra någon bana jag inte kört på tidigare som t.ex. Knutstorp men det gick inte i lås. Får trösta mig med att jag för första gången fick det att stämma någorlunda på Gelleråsen som jag inte kommit överrens med alls tidigare. Lyckades även kapa en del tid på Kinnekulle. Mantorp kördes tyvärr bara en gång under säsongen och det regnade kraftigt hela dagen.
Bilen har funkat till 100% hela säsongen, skönt att slippa det trassel och strul jag haft under tidigare säsonger.
Den mesta av bankörnningen har blivit tillsammans med betydligt motorstarkare bilar och trots att jag hänger med bra när det gäller varvtider så känns det lite tråkigt att ständigt bli ifrånåkt på rakorna. Jag bestämde mig därför att försöka öka effekten med 10%, d.v.s. ungefär 330 hk. Blev rekommenderad ett "piggy-backsystem" från en firma i Göteborg som heter Civinco. Det monterades i september tillsammans med större spridare. Efter en del strul med mappning så bromsades bilen till 347 hästar och 499,5 Nm i vrid. Detta var med 1,2 Bar i laddtryck och bromsningen gjordes vid 4 graders temp. Målet är att få 330 hästar vid något lägre laddtryck och sommartemp. Till våren skall luftmängmätaren monteras bort, ett nytt insug tillverkas och sedan skall motorn styras med luftflödessimulering, något som gjorts med gott resultat på andra 944:or. Detta kräver ny mappning, något som ändå behövdes då brister visade sig vid bromsningen.
Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision. För mer info om bussningarna - besök: http://www.jerd.se/
Jag var så nöjd med resultatet att bilen nu också fått nya bussningar i bakvagnen från samma ställe.
Just nu står bilen på en firma för montering av bur. Valet blev en Wiechersbur som lockade med bra pris och snabb leverans.
Att-göralista:
Köpa nya bromsskivor fram. (Blir Porsche original)
Montera nya bromsklossar fram. (Ferodo DS 3000 endurance)
Byta olja, filter och bromsvätska.
Sänka bilen lite till bak.
Hjulinställning
Montera nytt insug
Mappning
Byte av batteri till ett mindre
Säsongen 2007 ser lite osäker ut just nu för vi väntar barn lagom till säsongsstarten men målet är att försvara min slalomseger i regionen. Försöka åka på Mantorp, Kinnekulle, Gelleråsen och Knutstorp. Skall naturligtvis också försöka öka tempot på samtliga banor
Vi ses nästa säsong!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users