Vid köpet konstaterades också att motorn inte gick som den skulle. Tänding/insprutning var de misstankar vi hade. Efter lite mekande där b.la tändstift byttes, konstaterades att bränslevågen inte rörde sig alls så mycket som den skulle när man trycker till på gasen. Far tog och gjorde rent en av de bränslevågar som följde med bilen och sen startade den och gick utan problem. Dock lät den lite konstigt och därför gjorde vi ett leakdowntest.
Leakdowntestet visade att cylinder 3 och 4 läckte friskt, cylinder 2 var diffus och cylinder 1 mådde utmärkt. Alltså, toppen måste av. Sagt och gjort, efter lite skruvande då och då så var det igår kväll dags för lyftet. Detta konstaterades (lite dålig bildkvalitet pga mobilkamera användes):
Topplockspackningen trasig mellan 2ans och 3:ans cylindrar samt mellan 3:ans och 4:ans cylindrar, inte undra på att det var dålig täthet

:
Cylinderloppen är blanka och fina t.om så man fortfarande ser heningsmönstret i dem

:
I kolvarna fanns inte ett enda spikningsmärke (de små märken som är i sotet på framförall 3:ans cylinder är efter att vi använde oljestickan för att kolla att kolven var uppe under leakdowntestningen),
1:ans kolv:
2:ans kolv:
3:ans kolv:
4:ans kolv:
Ventilerna i toppen ser också som nya ut, inte något märke på dessa öht (lite sot finns det såklart, men bara en jämn fin tunn sotning), här syns 1:ans och 2:ans ventiler:
Alltså verkar det så långt bara vara topplockspackningen som var problemet. Far konstaterade när han lossade topplocksbultarna att dessa var väldigt hårt dragna. Kanske har någon tidigare lossat toppen och dragit den för hårt... kan det vara orsaken till åverkan på topplockspackningen?
Hursomhelst så skall toppen mätas upp för att konstatera om den är plan eller inte, är den inte plan så ska den planas och sen dit med lite nya packningar osv.
Något som också konstaterades var att turbons turbinblad på avgassidan såg väldigt fräscha ut, kunde inte se något märke där öht. Detta skall dock undersökas närmare när turbon demonterats och rengjorts.
Ett enkelt test för att se om vevlagren verkar skapliga gjordes också, men det är kanske tveksamt om vi kunde känna mindre skador på lagrena med den metoden. Dock verkar det inte vara några större skador och med de fina cylinderloppen som vi såg kan det knappast vara några skador på kolvringarna, speciellt som inte ett enda spikmärke kunde konstateras i kolvarna!
På det hela taget ser det alltså väldigt positivt ut!

Nu ska det bara beställas en sotningssats, allmänt putsa upp topp och block samt turbo och lite andra småsaker (utöver att kolla toppens planhet och ventil tätningar osv) sen är det bara plocka ihop och starta igen!
