Hur får man bort gamalt lim?????

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

Hur får man bort gamalt lim?????

#1 Post by Daniel E »

Jag har lättat bilen 6kg genom att ta bort all asfaltmatta och isolering i motorrummet. Men hur får jag bort allt gammalt intorkat lim :?: Kolla det "gulbruna" på torpeden på bilden. Montörerna på Porsche hade säkert gjort en deal med leverantören av lim, för de har verkligen inte varit snåla.
Jag har tömt 1,5 burk Bräklean (funkar bra, men dyrt), provat "stripe off" (totalt värdelöst), lacknafta, bensin (funkar bra, men blir dimmig i huvet), bromsvätska :!: , varmluftpicka (funkar halvtaskigt), T-dojja och gummirondell. Vilket meddel jag än använder kräver det en ansenlig mängd med gnuggande i obekväma ställningar och på trånga utrymmen.
Är det nån av er som har ett hållbart tips? Fåfängan säger ju att man vill ha ett någotsånär snyggt motorrum.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Jag får för mig att lim är bland det värsta man kan ge sig på att försöka får bort. Har dock hört bra om biltemas Label off: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78092

Har dock inte provat den själv.

Förresten verkar vara en trend att förse frontmotorporschar med biobränslemotorer med låga halter av skadliga emmisioner i sthlmstrakten, hänger nog ihop med återinförande att vägtullar. :lol: Dock kanske de är lite mer orkeslösa än original:

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Roterande stålborste

Kolsyreis för att ta bort hela asfaltsmattor tillsammans med lim.

Annars är det väldigt mycket skrapande...
Håller på med samma operation på P.P.'s. När motorrummet är tomt är det lättare. Kan man sedan välta bilen 180 grader blir det ännu lättare! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#4 Post by Notch »

Biltemas förtunning på toulen-bas fungerar för att ta bort det mesta, inklusive klister från balansvikter och 10 års skit på insidan av fälgarna.

Nackdelen är att man blir mjuk i hjärnan av ångorna (man måste vara utomhus) samt att den kan i vissa fall skada lacken.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

patand wrote:Förresten verkar vara en trend att förse frontmotorporschar med biobränslemotorer med låga halter av skadliga emmisioner i sthlmstrakten, hänger nog ihop med återinförande att vägtullar. :lol: Dock kanske de är lite mer orkeslösa än original:

Image
Skojjar du Patrik? Ser ju ut som biogasproduktionen pågår för fullt, och är på väg att dumpas rakt ut i luften :shock: :shock: :lol:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

[OT]
Jon80 wrote:Skojjar du Patrik? Ser ju ut som biogasproduktionen pågår för fullt, och är på väg att dumpas rakt ut i luften :shock: :shock: :lol:
hehe... det är ju en 924 Turbo på bilden, dumpventilen öppnar ju när man efter högt effektuttag släpper gasen... :lol:

[/OT]
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#7 Post by Daniel E »

Tack för alla svar. :D
Köpte förtunning på vägen hem, och det bet ordentligt. Fast man blev lite mosig i huvet. Resultatet blev inte så dumt faktiskt. Lite färg på, så blir det som nytt sen.
Bild på hur det blev finns längst ner på: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=45
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users