Generator i pensionsfas eller lustigt elfel? [924]

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Generator i pensionsfas eller lustigt elfel? [924]

#1 Post by Hultberg »

Hej.

Jag igen. Ni vet han som beklagar sig över att hans 924 är trasig hela tiden? :roll:

Iaf.. bilen har stått den senaste månaden till följd av ett lite halvlustigt problem.
I somras skulle koppling med mera bytas vilket ledde till att motorn lyftes ur. Bytet fortlöpte och metallklumpen stoppades tillbaka. Bilen startade direkt och de följande dagarna var det lite småsaker som hela tiden behövde fixas till på grund av slarvighet. Missade slangar osv, dock inget allvarligt.

På väg hem från en fotbollsträning går bilen jävligt lustigt - rycker och skakar. Kör i sakta mak hem på 1500 varv då den över det spottar och fräser. Kommer hem och ställer mig på gatan med motorn igång, pillar lite på den där luftbälgen som satt lite halvdant. Bilen börjar plötsligt gå väldigt trevligt på tomgång. Vajjert tänkte jag.

Tio sekunder senare tvärdör bilen - bara sådär. Sätter mig i bilen igen och vrider på nyckeln; den är stendöd. Jag står som ett enda stort frågetecken och far min hjälper mig att putta ner skräller i garaget.

Konstaterar under de kommande dagarna att laddningen till batteriet är undermålig. Någonstans runt 11V tror jag den låg. Laddar iaf upp batteriet ordentligt med hjälp av en batteriladdare och bilen startar som om ingenting hade hänt. Den går alldeles utmärkt rent utav.

Dock ett problem - när jag vrider på tändningen lyser varken varningslampan för låg oljenivå/tryck eller batteriindikatorn på instrumentpanelen. Alltså de lampor/dioder som ska lysa så fort jag vrider på nyckeln. Vrider jag på nyckeln ett snäpp är det helt mörkt på panelen och det enda man hör är att fläkten startar.

Bytte idag laddregulatorn till generatorn - dock ingen skillnad.
Bilen fungerar ju som sagt, den startar ju utan problem. Men jag gillar verkligen inte att de där lamporna inte fungerar..

Är det generatorn som har sagt upp sig?

Tar tacksamt emot tips!
Tack på förhand.

Blev kanske lite långt det här.. onödigt långt. Men jag hoppas någon orkar läsa det iaf. :)
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Vet inte om det är detta felet som du har men jag vet att själva tändlåset (eldelen) har krånglat på flera av våra bilar.
Kan va värt att kolla & om du behöver ett nytt så har vår sponsor Utzon sådana får en billig peng.

Mvh
Sven

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Hultberg »

Just ja.. har läst lite om problem med tändlåset ja. Kanske skulle kolla upp det.

Annars, kom jag på nu, så har jorden varit lite undermålig i bilen och lite kassa kablar här och var. Det visade sig när jag plockade ner det sist nu att några av dem i motorutrymmet bränts lite lätt. Dessa är nu bytta.. skulle gissa på att dessa kablar var orsaken till det första tvärstoppet.
Men iaf, finns det någon slags huvudsäkring eller säkring i någon elektrisk komponent i motorutrymmet som kan gå av en sådan sak? Kortslutning vill säga.. Säkringarna i boxen är ju hela och friska, men tanken slog mig om det finns säkringar någon annanstans.. Om ni förstår. :)

Skall iaf ta och kolla laddningen imorgon och se om den blivit bättre.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Har du kollat jordningen mellan generator, motor, batteri och chassie? Kan ju vara dåliga jordflätor som ställer till lite konstigheter kanske? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Laddningslampan måste lysa när man vrider på tändningen för att generatorn ska kunna börja ladda på många gamla bilar. Vill du veta varför så sök lite, det har tagits upp förr.

Fixa så att alla lampor i instrumentet lyser som de ska och mät sedan upp laddningen när motorn går på lite förhöjd tomgång. Mät direkt på batteriet med multimeter och se vad du får, du bör ha över 13,8V, gärna närmare 14,4V för att få bra laddning.

Elschema för 924:an hittar du bland annat på pelicanparts site under 924/944/968 om jag minns rätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Och verkstadshandbok för 924an hittar man nu mera under "dokument" på min site: www.patandracing.se :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

M:et
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-06-14 14:32:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#7 Post by M:et »

Hoppas att det har löst sig, men jag gör ett inlägg ändå. I mitt fall, efter att ha bytt det mesta, slutade det med att generatorremmen behövde spännas bättre (reserverar mig för att det kan ha varit något annat fel från början, så det inte blir alltför pinsamt). Läs denna tråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... neratorfel

OBS! I ditt fall skulle lampan i instrumentpanelen kunna vara boven. Fungerar inte den kan det leda till att generatorn inte laddar......men kolla remmen också :wink:

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Hultberg »

Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!

Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är. :D
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Hultberg wrote:Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!

Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är. :D
Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Hultberg »

Maxx wrote:
Hultberg wrote:Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!

Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är. :D
Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Ah.. najs! Och det verkar som att man hamnar över 2000 för en ny ja. Tack för infon!
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Hultberg wrote:
Maxx wrote: Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Ah.. najs! Och det verkar som att man hamnar över 2000 för en ny ja. Tack för infon!
Kanske finns renoverade att få tag på för en mindre summa?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Tord »

det går att få sin gamla renoverad för en billigare peng.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by headline »

Snubblade över en annons!

http://www.traderamotor.com/showObject. ... orsche_924_

Kanske kan vara nåt?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#14 Post by Bathory »

Antar att det är samma som på en turbo.
I så fall så har jag en liggandes utan kol dock.(finns på vilken bildelsaffär som helst t.o.m Feltema)
200:- + eventuell frakt vill jag ha för den.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Hultberg »

Tord wrote:det går att få sin gamla renoverad för en billigare peng.
Jo, förstått detta. Något allmänt förslag på var man skall vända sig?
headline wrote:Snubblade över en annons!

http://www.traderamotor.com/showObject. ... orsche_924_

Kanske kan vara nåt?

Mvh Gustav
Heyy Gustav!
Ska maila och kolla läget. Har även anmält lite intresse på lite audi-annonser på blocket, även om jag är sugen på en ny.. Den här bilen alltså! Käkar delar :D
Bathory wrote:Antar att det är samma som på en turbo.
I så fall så har jag en liggandes utan kol dock.(finns på vilken bildelsaffär som helst t.o.m Feltema)
200:- + eventuell frakt vill jag ha för den.

Mvh
Sven
Om vi säger så här; skulle du stoppa den i din egen bil om den nuvarande gick sönder? Hur länge har den legat? Testad?
Men, helt klart intressant! Ska kolla runt om någon i min bekantskapskrets är i närheten av Uppsala inom det närmaste.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]