Generator i pensionsfas eller lustigt elfel? [924]
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Generator i pensionsfas eller lustigt elfel? [924]
Hej.
Jag igen. Ni vet han som beklagar sig över att hans 924 är trasig hela tiden?
Iaf.. bilen har stått den senaste månaden till följd av ett lite halvlustigt problem.
I somras skulle koppling med mera bytas vilket ledde till att motorn lyftes ur. Bytet fortlöpte och metallklumpen stoppades tillbaka. Bilen startade direkt och de följande dagarna var det lite småsaker som hela tiden behövde fixas till på grund av slarvighet. Missade slangar osv, dock inget allvarligt.
På väg hem från en fotbollsträning går bilen jävligt lustigt - rycker och skakar. Kör i sakta mak hem på 1500 varv då den över det spottar och fräser. Kommer hem och ställer mig på gatan med motorn igång, pillar lite på den där luftbälgen som satt lite halvdant. Bilen börjar plötsligt gå väldigt trevligt på tomgång. Vajjert tänkte jag.
Tio sekunder senare tvärdör bilen - bara sådär. Sätter mig i bilen igen och vrider på nyckeln; den är stendöd. Jag står som ett enda stort frågetecken och far min hjälper mig att putta ner skräller i garaget.
Konstaterar under de kommande dagarna att laddningen till batteriet är undermålig. Någonstans runt 11V tror jag den låg. Laddar iaf upp batteriet ordentligt med hjälp av en batteriladdare och bilen startar som om ingenting hade hänt. Den går alldeles utmärkt rent utav.
Dock ett problem - när jag vrider på tändningen lyser varken varningslampan för låg oljenivå/tryck eller batteriindikatorn på instrumentpanelen. Alltså de lampor/dioder som ska lysa så fort jag vrider på nyckeln. Vrider jag på nyckeln ett snäpp är det helt mörkt på panelen och det enda man hör är att fläkten startar.
Bytte idag laddregulatorn till generatorn - dock ingen skillnad.
Bilen fungerar ju som sagt, den startar ju utan problem. Men jag gillar verkligen inte att de där lamporna inte fungerar..
Är det generatorn som har sagt upp sig?
Tar tacksamt emot tips!
Tack på förhand.
Blev kanske lite långt det här.. onödigt långt. Men jag hoppas någon orkar läsa det iaf.
Jag igen. Ni vet han som beklagar sig över att hans 924 är trasig hela tiden?
Iaf.. bilen har stått den senaste månaden till följd av ett lite halvlustigt problem.
I somras skulle koppling med mera bytas vilket ledde till att motorn lyftes ur. Bytet fortlöpte och metallklumpen stoppades tillbaka. Bilen startade direkt och de följande dagarna var det lite småsaker som hela tiden behövde fixas till på grund av slarvighet. Missade slangar osv, dock inget allvarligt.
På väg hem från en fotbollsträning går bilen jävligt lustigt - rycker och skakar. Kör i sakta mak hem på 1500 varv då den över det spottar och fräser. Kommer hem och ställer mig på gatan med motorn igång, pillar lite på den där luftbälgen som satt lite halvdant. Bilen börjar plötsligt gå väldigt trevligt på tomgång. Vajjert tänkte jag.
Tio sekunder senare tvärdör bilen - bara sådär. Sätter mig i bilen igen och vrider på nyckeln; den är stendöd. Jag står som ett enda stort frågetecken och far min hjälper mig att putta ner skräller i garaget.
Konstaterar under de kommande dagarna att laddningen till batteriet är undermålig. Någonstans runt 11V tror jag den låg. Laddar iaf upp batteriet ordentligt med hjälp av en batteriladdare och bilen startar som om ingenting hade hänt. Den går alldeles utmärkt rent utav.
Dock ett problem - när jag vrider på tändningen lyser varken varningslampan för låg oljenivå/tryck eller batteriindikatorn på instrumentpanelen. Alltså de lampor/dioder som ska lysa så fort jag vrider på nyckeln. Vrider jag på nyckeln ett snäpp är det helt mörkt på panelen och det enda man hör är att fläkten startar.
Bytte idag laddregulatorn till generatorn - dock ingen skillnad.
Bilen fungerar ju som sagt, den startar ju utan problem. Men jag gillar verkligen inte att de där lamporna inte fungerar..
Är det generatorn som har sagt upp sig?
Tar tacksamt emot tips!
Tack på förhand.
Blev kanske lite långt det här.. onödigt långt. Men jag hoppas någon orkar läsa det iaf.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Just ja.. har läst lite om problem med tändlåset ja. Kanske skulle kolla upp det.
Annars, kom jag på nu, så har jorden varit lite undermålig i bilen och lite kassa kablar här och var. Det visade sig när jag plockade ner det sist nu att några av dem i motorutrymmet bränts lite lätt. Dessa är nu bytta.. skulle gissa på att dessa kablar var orsaken till det första tvärstoppet.
Men iaf, finns det någon slags huvudsäkring eller säkring i någon elektrisk komponent i motorutrymmet som kan gå av en sådan sak? Kortslutning vill säga.. Säkringarna i boxen är ju hela och friska, men tanken slog mig om det finns säkringar någon annanstans.. Om ni förstår.
Skall iaf ta och kolla laddningen imorgon och se om den blivit bättre.
Annars, kom jag på nu, så har jorden varit lite undermålig i bilen och lite kassa kablar här och var. Det visade sig när jag plockade ner det sist nu att några av dem i motorutrymmet bränts lite lätt. Dessa är nu bytta.. skulle gissa på att dessa kablar var orsaken till det första tvärstoppet.
Men iaf, finns det någon slags huvudsäkring eller säkring i någon elektrisk komponent i motorutrymmet som kan gå av en sådan sak? Kortslutning vill säga.. Säkringarna i boxen är ju hela och friska, men tanken slog mig om det finns säkringar någon annanstans.. Om ni förstår.
Skall iaf ta och kolla laddningen imorgon och se om den blivit bättre.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Har du kollat jordningen mellan generator, motor, batteri och chassie? Kan ju vara dåliga jordflätor som ställer till lite konstigheter kanske?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Laddningslampan måste lysa när man vrider på tändningen för att generatorn ska kunna börja ladda på många gamla bilar. Vill du veta varför så sök lite, det har tagits upp förr.
Fixa så att alla lampor i instrumentet lyser som de ska och mät sedan upp laddningen när motorn går på lite förhöjd tomgång. Mät direkt på batteriet med multimeter och se vad du får, du bör ha över 13,8V, gärna närmare 14,4V för att få bra laddning.
Elschema för 924:an hittar du bland annat på pelicanparts site under 924/944/968 om jag minns rätt.
//Magnus
Fixa så att alla lampor i instrumentet lyser som de ska och mät sedan upp laddningen när motorn går på lite förhöjd tomgång. Mät direkt på batteriet med multimeter och se vad du får, du bör ha över 13,8V, gärna närmare 14,4V för att få bra laddning.
Elschema för 924:an hittar du bland annat på pelicanparts site under 924/944/968 om jag minns rätt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Och verkstadshandbok för 924an hittar man nu mera under "dokument" på min site: www.patandracing.se
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2006-06-14 14:32:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm
- Contact:
Hoppas att det har löst sig, men jag gör ett inlägg ändå. I mitt fall, efter att ha bytt det mesta, slutade det med att generatorremmen behövde spännas bättre (reserverar mig för att det kan ha varit något annat fel från början, så det inte blir alltför pinsamt). Läs denna tråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... neratorfel
OBS! I ditt fall skulle lampan i instrumentpanelen kunna vara boven. Fungerar inte den kan det leda till att generatorn inte laddar......men kolla remmen också
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... neratorfel
OBS! I ditt fall skulle lampan i instrumentpanelen kunna vara boven. Fungerar inte den kan det leda till att generatorn inte laddar......men kolla remmen också
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!
Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!
Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1Hultberg wrote:Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!
Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Ah.. najs! Och det verkar som att man hamnar över 2000 för en ny ja. Tack för infon!Maxx wrote:Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1Hultberg wrote:Tackar för alla tips, har dock spenderat den senaste månaden nergrävd i böcker med tvivelaktigt innehåll, hehe.
Har nu iaf testat generatorn enligt alla konstens regler - eller snarare enligt http://www.startmotor.se/page/generator som för övrigt är en riktigt trevlig sida.
Kort sammanfattning: den är kass!
Så.. jag har läst igenom en massa trådar här på forumet där det diskuteras att generatorn i en 924 är densamma som en i diverse Audi-modeller. Är det någon som på rak arm kan bekräfta att så är fallet?
Är inte så jäkla sugen på att punga ut en dryga 2 lax för en ny från Utzon eller Porsche, snål student som man är.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kanske finns renoverade att få tag på för en mindre summa?Hultberg wrote:Ah.. najs! Och det verkar som att man hamnar över 2000 för en ny ja. Tack för infon!Maxx wrote: Det är ju inte särskilt otroligt att samma generator används i någon Audi eller anna "vanlig" bil. Det är ju ändå standarddelar vi pratar om. Fast som ny del lär den vara lika dyr till en Audi som till 924. Kollade i Mecas onlinekatalog och där står det en hel del orginal reservdelsnummer till olika märken. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 792
- Joined: 2005-01-17 23:01:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Snubblade över en annons!
http://www.traderamotor.com/showObject. ... orsche_924_
Kanske kan vara nåt?
Mvh Gustav
http://www.traderamotor.com/showObject. ... orsche_924_
Kanske kan vara nåt?
Mvh Gustav
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Antar att det är samma som på en turbo.
I så fall så har jag en liggandes utan kol dock.(finns på vilken bildelsaffär som helst t.o.m Feltema)
200:- + eventuell frakt vill jag ha för den.
Mvh
Sven
I så fall så har jag en liggandes utan kol dock.(finns på vilken bildelsaffär som helst t.o.m Feltema)
200:- + eventuell frakt vill jag ha för den.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jo, förstått detta. Något allmänt förslag på var man skall vända sig?Tord wrote:det går att få sin gamla renoverad för en billigare peng.
Heyy Gustav!headline wrote:Snubblade över en annons!
http://www.traderamotor.com/showObject. ... orsche_924_
Kanske kan vara nåt?
Mvh Gustav
Ska maila och kolla läget. Har även anmält lite intresse på lite audi-annonser på blocket, även om jag är sugen på en ny.. Den här bilen alltså! Käkar delar
Om vi säger så här; skulle du stoppa den i din egen bil om den nuvarande gick sönder? Hur länge har den legat? Testad?Bathory wrote:Antar att det är samma som på en turbo.
I så fall så har jag en liggandes utan kol dock.(finns på vilken bildelsaffär som helst t.o.m Feltema)
200:- + eventuell frakt vill jag ha för den.
Mvh
Sven
Men, helt klart intressant! Ska kolla runt om någon i min bekantskapskrets är i närheten av Uppsala inom det närmaste.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]