Inför eventuellt Porsche 944 köp.

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Ricaro
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2006-10-18 11:26:09
Contact:

Inför eventuellt Porsche 944 köp.

#1 Post by Ricaro »

Hejsan!
Ny här på forumet då jag blivit lite intresserad av att införskaffa mig en Porsche 944. Letat runt lite på forumet och hittat en del av vad jag undrar, men finns fortfarande lite frågetecken ang. bilen. Från början tänkt att ha som en sommarbil, men om de fungerar bra så kanske de blir att man säljer den nuvarande för att lägga lite mer pengar på att underhålla porschen, då det verkar fungera bra att använda året om.

1. Är de något mer som skiljer mellan exempelvis en -84 och en -85b bortsett från att de är en nyare inredning?

2. Lite om standardutrustningen på bilen? Abs? elhissar? eluppvärmda speglar eller rutor? mm.

3. Ställs de krav på avgasvärden mm på en porsche från runt 84 -85? Antar att de inte är utrustade med katalysator mm?

(Som andrabil så är de ju skönt med så lite saker som möjligt som kan krångla vid besiktning. Även att saker kan gå sönder i övrigt och medföra dyra och onödiga reparationer.)

4. Några speciella saker som är bra att undersöka när man letar en sådan porsche? Hört att man ska kolla att alla remmarna är bytta, att vattenpumpen inte läcker, att de inte är några leckage från motorn samt att spindellederna inte är dåliga. Har jag förstått de rätt, eller finns de fler bra punkter man bör kolla? (Föurtom rost och vanlig service och sådant som bör vara skött.)

5. Någor bra tipps på hur man kan undersöka skicket på spindellederna?

Tacksam för all info och hoppas på att någon har lust att ge mig lite svar på mina funderingar. All infor om dessa bilar är välkomna.

Stort tack på förhand! MVH Richard

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Välkommen Richard! :)

Svarar på de punkter jag vet något om:

1. Så vitt jag vet skiljer inredningen och bärarmarna. Har också för mig att det skiljer lite i var säkringsboxen sitter i bilen t.ex.

3. Alla bilar har krav på avgasvärden om de är av årsmodell -76 eller nyare. Kraven är dock lägre ju äldre bilen är. Ingen katalysator bör finnas på 84-85 års modell av 944 som är såld i Europa och inte har någon eftermonterad katalysator.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#3 Post by maverick »

Välkommen!

Många av dina frågor kan besvaras genom att läsa lite på denna sida: http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq.html


Angående kat så är det lite delade meningar. Men runt 87-88 började dem utrustas med kat. 89 (?) blev det lag i Sverige.
MVH//Per

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Ricaro skrev:
4. Några speciella saker som är bra att undersöka när man letar en sådan porsche? Hört att man ska kolla att alla remmarna är bytta, att vattenpumpen inte läcker, att de inte är några leckage från motorn samt att spindellederna inte är dåliga. Har jag förstått de rätt, eller finns de fler bra punkter man bör kolla? (Föurtom rost och vanlig service och sådant som bör vara skött.)
Man kan säga så här.. Det är ju ingen nackdel om bilen gått låt oss säga
16.000 mil och att remmarna är bytta.. Om inte. Pruta.
Man bör även byta vart tredje år har jag för mig.. Rätta mig om jag har fel.
(även fast bilen inte gått sina 8000mil efter rembytet).

Ang spindellederna så kunde detta förut bli en ganska dyr historia då dessa
från 85b och framåt inte gick att byta. Men numera finns det två sätt att
fixa detta för en överkomlig slant.. Dock så finns det bara ett sätt i min
värld..

Om spindlarna är kass så kan du höra med www.jotec.se
Dom har utbytesdelar (satser) både för bana och gata...

http://www.rennbay.com/ball-joint-rebui ... -c-30.html?
Tex ett track-kit kostar 2060:- och är för båda bärarmarna. :D

En aningens billigare än 2 bärarmar á 7000:-/ st... :wink:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users