Gumball Norway

Övriga diskussioner om annat än bilar.
GUMBALL-NORWAY
NA-Poster

Gumball Norway

#1 Post by GUMBALL-NORWAY »

-Grand Turismo Norway-

-Delta i Skandinavias mest CRAZY bilrace-

- Startkontigent/påmeldings avgift 20000.-

- Includes:

* 8 Parties inkl hotell
* Kick-off party
* 6 Checkpoint parties
* Avslutnings party med premiering og babe show

- Bane kjøring på de 2 beste banene i Norge.....

GRAN TURISMO is coming, ready or not!

................meld din interesse her..............

:!: Info-link kommer.

wide
S-Poster

#2 Post by wide »

Går ut ifra dette er en slags "markeds undersøkelse"?, jeg er hvertfall interessert!!
Dette kan jo fort være årets begivenhet, kjenner etpar som har vert med på gumball...verd hver krone!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#3 Post by Maxx »

20.000 NOK?

Spontat, med den lilla infon som givits, så känns det som det är riktat till yngre deltagare? "Babe show"? :roll: Vem arrangerar rallyt? Eller menar ni att det är ett race?

Edit: Byte ut smilyn eftersom jag kom på att den jag hade nog gjorde att min mening missuppfattades. Dessutom vill jag påpeka att min fråga om det är ett race är för att jag inte skulle uppskatta ett race, men däremot ett rally i definitionen att som en större grupp bilar färdas tillsammans, delta i roliga aktiviteter och middagar liknande Gumball 3000.
Last edited by Maxx on 2006-09-23 14:47:45, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Joakim
Forum founder
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Joakim »

Gumball eller Grand Turismo?
Hemsida?

Vinstpott?
Rally eller race?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Maxx
Addict

#5 Post by Maxx »

Så vitt jag vet finns det inga pengar att vinna i Gumball. Det vore ju mot hela idén. Så om det är ett race är det ju vilseledande att likna det vid Gumball. Tror många missuppfattat vad Gumball egentligen är.

Mogge
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by Mogge »

Var lite snack på radionyheterna i Lördags förmiddag.Dom gick ut med "streetrace i över 300km/h i södra Sverige".Just ordet streetrace har blivit väldigt populärt så fort det är lite sportigare bilar som kör för fort.Jag vet inte om det var det sk.Gumball eller om det var nåt liknande,men dom kör på allmänna vägar genom flera olika länder.Givetvis är det ingen som kan tvinga dom till att köra för fort,men är man med i en tävling så blir det ju lätt så.Så man kan väl nästan säga att det blir som illegalt race på allmän väg. Gumball 3000 gick igenom Sverige för några år sen och jävlar vad polisen hade rustat upp i Helsingborgstrakten.Trafikpoliser överallt på motorvägarna + massor av sportvagnar,allt från klassiska sportvagnar till dom vassaste Italienska fullblod.

Lite info kan läsas här.
http://www.gumball.se/
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

Maxx
Addict

#7 Post by Maxx »

Att inget av detta är streetrace kan vi väl vara överens om. Sen att tidningarna, rättare sagt journalisterna, inte vet vad streetrace är finner jag inte så märkvärdigt. Det låter bra om man vill sälja lösnummer.

Gumball 3000 är inget race. Ingen vinner något för att de är först, men naturligtvis så kommer det alltid att vara de som vill vara först om så bara för att kunna säga att de var först av alla.

Att någon som äger en snabb bil aldrig kör för fort har jag svårt att tro och om man deltar i t ex Gumball 3000 så blir det nog svårare att låta bli. Oavsett så är det inget som gör Gumball till ett illegalt race på allmän väg. Det går utmärkt att delta utan att bryta mot hastighetsbegränsningar eller på andra (mer grövre) sätt bryta mot lagen. Som jag skrev tidigare, många verkar ha missuppfattat vad Gumball 3000 egentligen är.

Sen ska det inte förnekas att många av deltagarna kör olagligt fort och även bryter mot en hel del andra lagar, men det är deras personliga ansvar. Andra åker limosine och dricker champagne hela vägen ... Killarna som körde en CV2 genom USA tror jag hade svårt att bryta mot några hastighetsgränser. Eller de som körde glassbilen förrförra Gumball 3000. :wink:

/m - som mer än gärna skulle delta i ett Gumball 3000

Millen
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987

#8 Post by Millen »

Sant. Gumball handlar mer om HUR man tar sig dit än hur snabbt om jag förstått det rätt. Handlar bara om stil.
Porsche 944 Turbo -87

Per Huzell
Turbo-Poster

#9 Post by Per Huzell »

Jag håller inte med.
Det har ju visats både på TV och hemsidor om Gumball. Enligt min mening är det mycket vansinneskörningar och skrotade Ferraris mm.

Om jag hade varit Moderator hade jag plockat bort den här tråden.

Jag ställer mig inte bakom vansinnesfärder på våra landsvägar bland vanligt folk. Kom med oss på en bana istället.
[i]Speed is Everything[/i]

Joakim
Forum founder

#10 Post by Joakim »

Jag ser ingen anledning att ta bort tråden än så länge.
Vi vet ju knappt vad det rör sig om, och att diskutera saken kan jag inte anse om skäl för att radera en hel tråd.

Maxx
Addict

#11 Post by Maxx »

Per Huzell wrote:Jag håller inte med.
Det har ju visats både på TV och hemsidor om Gumball. Enligt min mening är det mycket vansinneskörningar och skrotade Ferraris mm.

Om jag hade varit Moderator hade jag plockat bort den här tråden.

Jag ställer mig inte bakom vansinnesfärder på våra landsvägar bland vanligt folk. Kom med oss på en bana istället.
Det är "mycket vansinneskörningar och skrotade Ferraris" även utan Gumball 3000.

Eftersom det inte finns något tävlingsmoment i Gumball så finns det heller inget incitament i själva Gumball att köra som en idiot. Att ett antal av deltagarna sen tycker att det finns en viss prestige i att kunna säga att de var först är en helt annan sak. Tävlingsledningen uppmanar deltagarna till att köra lagligt, men de är naturligtvis medvetna om att det finns de som inte kommer att följa det rådet. Ingen blir ju heller utesluten ur Gumball för att de har kört för fort eller brutit mot någon annan trafikregel. Visst skulle man kunna tycka att de borde göra det kanske, men vuxna människor kan väl ta ansvar för sig själva?

Tror du IMHO tillhör de som inte förstått vad Gumball 3000 är för något.

Pär Hylander
Raceputte

#12 Post by Pär Hylander »

Maxx wrote:
Per Huzell wrote:Jag håller inte med.
Tror du IMHO tillhör de som inte förstått vad Gumball 3000 är för något.
Jag tror att Pers uppfattning är rätt vanlig bland folk i allmänhet, antagligen pga hur det framställts i media. Tycker inte vi ska promota ngt som uppfattas som olagligt.

Dessutom tycker jag det är rätt märkligt att inlägg nr 1 och 2 i denna tråd kommer från samma IP-nr.
Pär Hylander

Joakim
Forum founder

#13 Post by Joakim »

Pär Hylander wrote:
Maxx wrote: Tror du IMHO tillhör de som inte förstått vad Gumball 3000 är för något.
Jag tror att Pers uppfattning är rätt vanlig bland folk i allmänhet, antagligen pga hur det framställts i media. Tycker inte vi ska promota ngt som uppfattas som olagligt.

Dessutom tycker jag det är rätt märkligt att inlägg nr 1 och 2 i denna tråd kommer från samma IP-nr.
Dom KAN vara kompisar som använder samma dator. =)
Dessutom har ingen bekräftat att det är ett olagligt race man talar om, utan det är endast några spekulationer som lutar däråt.
Ett något oseriöst inlägg av trådskaparen kan tyckas, men jag är ändå nyfiken på vad det är för event som är på G. Åtta stycken partaj, med inkluderat boende etc. låter inte som en HELT fel semester innan bilen ställs av för vintern.

j.g
Turbo-Poster

#14 Post by j.g »

Pär Hylander wrote: Dessutom tycker jag det är rätt märkligt att inlägg nr 1 och 2 i denna tråd kommer från samma IP-nr.
äsch då, finns väl inte så många ip-nr i norge! hehe ;)
men vart ser du ip-nummer?

Mogge
Turbo-Poster

#15 Post by Mogge »

Moderator rättigheter = kan kolla IPnr :)

Gumball i sig själv är inte olagligt.Upp till var och en om man vill köra för fort och rejsa mot varann (blir då ett illegalt race personer sinsemellan).Det är inget som arrangörerna kan eller ska hängas ut för.Däremot så tycker jag inte att denna Sk Gumball träffen verkar vara en riktig gumball träff i den bemärkelsen eftersom det verkar som att körningen kommer äga rum på 2 olika banor (Ej körning från Land till Land).Lär nog inte bli så mycket rejsande på allmän väg i Norge,med tanke på deras straffsatser för fortkörning och alla fartkameror överallt :).Om trådskaparen nu verkligen är seriös med detta så verkar det vara ett trevligt arrangemang.Sökte på gumball Norge,Det ända jag hittade var en notis från Whigsnews 9/9 att en Porsche och en Lamborghini blivit stoppade i fartkontroll på motorvägen i Stockholmstraktern (höll ca 140-150km/h,,OJDÅ :) ).Dessa bilar var på väg mot Norge.I trådskaparens inlägg finns ingen info överhuvudtaget ang tider o platser.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

Post Reply