Kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
orust
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-04-15 13:14:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Kamrem

#1 Post by orust »

Har troligen fått haveri på remen.
Efter att ha kört 4-5mil utan problem stannade jag bil återkommer efter 10 min då startar den inte efter att ha kollat upptäcker jag att det inte fans någon gnista anledningen är att det står stilla i fördelaren remen hänger där men när jag kör på starten händer inget,remen lär vara bytt för max 3-3500 mil sedan.Kan det ha hänt något med ventilerna slår de i kolvarna?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Jepp, det blir ras på 944:an tyvärr. Du åker nog på att byta några ventiler, förhoppningsvis räcker det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by nippe »

Hej,
precis samma sak hände mig förra sommaren. Körde en runda hem till en polare, ställde bilen, kom tillbaka efter en timme. Bilen startade inte. Jag greps av en lätt panik, pärlan är död. Bogserade hem den med hjälp av far, byter rotor, fördelarlock o stift, ingen skillnad. Av en slump vrider farsan på nyckel samtidigt som jag får av fördelarlocket. Jag märker att rotorn inte snurrar. Katastrofen var ett faktum, rev ner allt och klarade mig undan med en lätt krökt avgasventil på ettans cylinder. Så jag hoppas att du klarar dig lika bra. OBS min rem var inte av, den hade "tappat ett par tänder"... så den har nog kuggat över precis när du stängde av den. Lycka till i alla fall, jag beställde grejer av Sandén och bilen går återigen som en klocka. Dessutom har jag bra mycket mer koll på remmarna nuförtiden ;-)
mvh Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Appropå kamrem... hur farligt blir det på en 924 2.0 om remmen skulle brista/kugga över? Lika illa som på 944an?

Hur svårt är det att byta kamrem själv på en 924? Kan väl inte vara så himla knepigt bara man har koll på att dreven står i rätt läge eller?

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Porrsche »

Har hört att det inte skall vara någon större fara på 924án. Går remmen så byt och prova att starta. Ventilerna skall gå fritt från kolvarna.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

patand wrote:Appropå kamrem... hur farligt blir det på en 924 2.0 om remmen skulle brista/kugga över? Lika illa som på 944an?

Hur svårt är det att byta kamrem själv på en 924? Kan väl inte vara så himla knepigt bara man har koll på att dreven står i rätt läge eller?
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet hur farligt det är.
Vad jag dock vet är att NineToFour's kam stog fel i förhållande till hans
vevaxel. (inte konstigt att bilen gick skrot ... =)) Men den verkar ha
klarat sig. DOCK - som sagt, den stog lite fel, remmen gick ej av.

Att byta är hur lätt som helst.
1. Ta av kåpan.
2. Lossa spännaren (en skruv).
3. Ta av den gamla remmen, ställ dreven rätt och kolla så att rotorn
pekar mot 1:ans tändläge (märke brukar finnas i fördelaren). Enda
som kan bli fel här är att den pekar 180 gr fel.
4. Lägg på den nya remmen.
5. Spänn med en stor skriftnyckel eller liknande, tills remmen går att
vrida 45 grader (enligt haynes) på den "långa sidan".
6. Dra åt spännaren.

Bör ta max 15 min på valfri parkeringsplats i sverige.
Jag betalade för övrigt 149 kr för en ny rem. Det är vad jag kallar
billig försäkring!

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Jisses! 149 pix och så pass enkelt! Vad väntar jag på! ;-) Klart man ska byta remmen då... ingen anledning att chansa. Hur ser man att dreven står rätt? Märkningar?

PS. Såg remmen kostar 142 kronor på mekonomen... DS.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#8 Post by notetoself »

Ja, det finns en uppe på kamkåpan som ska
stämma med kamdrevet som oxå är märkt...
Sedan finns det en som sitter vid oljepumpen som
ska stämma med vevaxeldrevets märkning.

De på kamkåpan och oljepumpen är "gjutna" pilar
medans de på dreven är små körnslag eller ritsar.

/M
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Kanon! Tack!

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#10 Post by notetoself »

Inga problem.

Dags tips: Kolla INNAN du tar av den gamla
efter märkena då dreven skiljer max ½ tand som
den är.

Orsaken till att det kanske inte matchar 100 är
av anledningen "det-bara är så", men det kanske
blir så när man sträcker ut remmen lite.

However... Det viktiga är att märkena stämmer
när du monterat remmen. Observera att den
"långa sidan" är den som skall vara sträckt när
du monterar. Den andra sidan är ok om den är
lite slak då du ändå spänner den med spännaren.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#11 Post by Sahlle_9xx »

Min rem small av på min 924 -82. Bara att hänga på en ny & köra :D
Snåla inte in på spännrullen! Jag bytte ihop med remmen men efter ihärdigt användande av remspray på en slirande generatorrem så skar troligtvis lagret i rullen=remmen "smälte" & gick av efter ett par hundra mil... Jag tror det går fritt med 1mm ventil-kolv... Tack för det porsch...eh, audi... :wink:

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#12 Post by Racing »

Rem plus rulle ja.Annat e rent av falsk ekonomi.

Appropå det för den hugade.
"våra" vagnar börjar ju nu komma till åren lite och iom det är det väl troligt att topplocket på respektive bil varit av ngn gång för att planas.
Det där med kamaxel fasning som puh e inne på kommer in i bilden då.
Lite halvdyrt att åtgärda,men kräver ett ställbart kamdrev.
Pipe cams säljer det fortfarande till 924 motorn,å jag använder ett av deras sedan en tid tillbaka.

Går till så att man justerar ner spelet på ventilen till 1mm a´la Porsche spec.
Monterar därefter gradskiva på veven(alt kamen om man e hugad med miniräknaren) samt en indikatorklocka mot ventiltryckaren.
Justerar därefter kamdrevet per Porsche spec.

Att "hoppa" en kugg framåt på ett standard drev blir "sådär" för den som nu känner sig manad kan jag meddela,utan ett ställbart e enda modellen.
På min visade det sig att OEM drevet vart inte riktigt så i par som man kunde önskat.
Fick flytta 10(!!!!!!) vev axel grader.

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#13 Post by Sahlle_9xx »

Hm, intressant.. 10 grader... Hur märks det i motorgången? Eller är det mer att det finns stor risk för brända ventiler osv när det felar?

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#14 Post by Racing »

Iom att min e en 931 märkte jag det framför allt i att man kunde ladda MYCKET mer utan spik tendenser.
I en NA...
Inte en susning vad effekten blir rent praktiskt.

orust
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-04-15 13:14:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by orust »

Det var inte kamremen som gått av det var kamkedjan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users