Kamrem
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-04-15 13:14:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Kamrem
Har troligen fått haveri på remen.
Efter att ha kört 4-5mil utan problem stannade jag bil återkommer efter 10 min då startar den inte efter att ha kollat upptäcker jag att det inte fans någon gnista anledningen är att det står stilla i fördelaren remen hänger där men när jag kör på starten händer inget,remen lär vara bytt för max 3-3500 mil sedan.Kan det ha hänt något med ventilerna slår de i kolvarna?
Efter att ha kört 4-5mil utan problem stannade jag bil återkommer efter 10 min då startar den inte efter att ha kollat upptäcker jag att det inte fans någon gnista anledningen är att det står stilla i fördelaren remen hänger där men när jag kör på starten händer inget,remen lär vara bytt för max 3-3500 mil sedan.Kan det ha hänt något med ventilerna slår de i kolvarna?
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2004-03-29 19:33:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Hej,
precis samma sak hände mig förra sommaren. Körde en runda hem till en polare, ställde bilen, kom tillbaka efter en timme. Bilen startade inte. Jag greps av en lätt panik, pärlan är död. Bogserade hem den med hjälp av far, byter rotor, fördelarlock o stift, ingen skillnad. Av en slump vrider farsan på nyckel samtidigt som jag får av fördelarlocket. Jag märker att rotorn inte snurrar. Katastrofen var ett faktum, rev ner allt och klarade mig undan med en lätt krökt avgasventil på ettans cylinder. Så jag hoppas att du klarar dig lika bra. OBS min rem var inte av, den hade "tappat ett par tänder"... så den har nog kuggat över precis när du stängde av den. Lycka till i alla fall, jag beställde grejer av Sandén och bilen går återigen som en klocka. Dessutom har jag bra mycket mer koll på remmarna nuförtiden
mvh Nippe
precis samma sak hände mig förra sommaren. Körde en runda hem till en polare, ställde bilen, kom tillbaka efter en timme. Bilen startade inte. Jag greps av en lätt panik, pärlan är död. Bogserade hem den med hjälp av far, byter rotor, fördelarlock o stift, ingen skillnad. Av en slump vrider farsan på nyckel samtidigt som jag får av fördelarlocket. Jag märker att rotorn inte snurrar. Katastrofen var ett faktum, rev ner allt och klarade mig undan med en lätt krökt avgasventil på ettans cylinder. Så jag hoppas att du klarar dig lika bra. OBS min rem var inte av, den hade "tappat ett par tänder"... så den har nog kuggat över precis när du stängde av den. Lycka till i alla fall, jag beställde grejer av Sandén och bilen går återigen som en klocka. Dessutom har jag bra mycket mer koll på remmarna nuförtiden

mvh Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet hur farligt det är.patand wrote:Appropå kamrem... hur farligt blir det på en 924 2.0 om remmen skulle brista/kugga över? Lika illa som på 944an?
Hur svårt är det att byta kamrem själv på en 924? Kan väl inte vara så himla knepigt bara man har koll på att dreven står i rätt läge eller?
Vad jag dock vet är att NineToFour's kam stog fel i förhållande till hans
vevaxel. (inte konstigt att bilen gick skrot ... =)) Men den verkar ha
klarat sig. DOCK - som sagt, den stog lite fel, remmen gick ej av.
Att byta är hur lätt som helst.
1. Ta av kåpan.
2. Lossa spännaren (en skruv).
3. Ta av den gamla remmen, ställ dreven rätt och kolla så att rotorn
pekar mot 1:ans tändläge (märke brukar finnas i fördelaren). Enda
som kan bli fel här är att den pekar 180 gr fel.
4. Lägg på den nya remmen.
5. Spänn med en stor skriftnyckel eller liknande, tills remmen går att
vrida 45 grader (enligt haynes) på den "långa sidan".
6. Dra åt spännaren.
Bör ta max 15 min på valfri parkeringsplats i sverige.
Jag betalade för övrigt 149 kr för en ny rem. Det är vad jag kallar
billig försäkring!
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Ja, det finns en uppe på kamkåpan som ska
stämma med kamdrevet som oxå är märkt...
Sedan finns det en som sitter vid oljepumpen som
ska stämma med vevaxeldrevets märkning.
De på kamkåpan och oljepumpen är "gjutna" pilar
medans de på dreven är små körnslag eller ritsar.
/M
stämma med kamdrevet som oxå är märkt...
Sedan finns det en som sitter vid oljepumpen som
ska stämma med vevaxeldrevets märkning.
De på kamkåpan och oljepumpen är "gjutna" pilar
medans de på dreven är små körnslag eller ritsar.
/M
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Inga problem.
Dags tips: Kolla INNAN du tar av den gamla
efter märkena då dreven skiljer max ½ tand som
den är.
Orsaken till att det kanske inte matchar 100 är
av anledningen "det-bara är så", men det kanske
blir så när man sträcker ut remmen lite.
However... Det viktiga är att märkena stämmer
när du monterat remmen. Observera att den
"långa sidan" är den som skall vara sträckt när
du monterar. Den andra sidan är ok om den är
lite slak då du ändå spänner den med spännaren.
/xxx
Dags tips: Kolla INNAN du tar av den gamla
efter märkena då dreven skiljer max ½ tand som
den är.
Orsaken till att det kanske inte matchar 100 är
av anledningen "det-bara är så", men det kanske
blir så när man sträcker ut remmen lite.
However... Det viktiga är att märkena stämmer
när du monterat remmen. Observera att den
"långa sidan" är den som skall vara sträckt när
du monterar. Den andra sidan är ok om den är
lite slak då du ändå spänner den med spännaren.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Min rem small av på min 924 -82. Bara att hänga på en ny & köra
Snåla inte in på spännrullen! Jag bytte ihop med remmen men efter ihärdigt användande av remspray på en slirande generatorrem så skar troligtvis lagret i rullen=remmen "smälte" & gick av efter ett par hundra mil... Jag tror det går fritt med 1mm ventil-kolv... Tack för det porsch...eh, audi...

Snåla inte in på spännrullen! Jag bytte ihop med remmen men efter ihärdigt användande av remspray på en slirande generatorrem så skar troligtvis lagret i rullen=remmen "smälte" & gick av efter ett par hundra mil... Jag tror det går fritt med 1mm ventil-kolv... Tack för det porsch...eh, audi...

-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Rem plus rulle ja.Annat e rent av falsk ekonomi.
Appropå det för den hugade.
"våra" vagnar börjar ju nu komma till åren lite och iom det är det väl troligt att topplocket på respektive bil varit av ngn gång för att planas.
Det där med kamaxel fasning som puh e inne på kommer in i bilden då.
Lite halvdyrt att åtgärda,men kräver ett ställbart kamdrev.
Pipe cams säljer det fortfarande till 924 motorn,å jag använder ett av deras sedan en tid tillbaka.
Går till så att man justerar ner spelet på ventilen till 1mm a´la Porsche spec.
Monterar därefter gradskiva på veven(alt kamen om man e hugad med miniräknaren) samt en indikatorklocka mot ventiltryckaren.
Justerar därefter kamdrevet per Porsche spec.
Att "hoppa" en kugg framåt på ett standard drev blir "sådär" för den som nu känner sig manad kan jag meddela,utan ett ställbart e enda modellen.
På min visade det sig att OEM drevet vart inte riktigt så i par som man kunde önskat.
Fick flytta 10(!!!!!!) vev axel grader.
Appropå det för den hugade.
"våra" vagnar börjar ju nu komma till åren lite och iom det är det väl troligt att topplocket på respektive bil varit av ngn gång för att planas.
Det där med kamaxel fasning som puh e inne på kommer in i bilden då.
Lite halvdyrt att åtgärda,men kräver ett ställbart kamdrev.
Pipe cams säljer det fortfarande till 924 motorn,å jag använder ett av deras sedan en tid tillbaka.
Går till så att man justerar ner spelet på ventilen till 1mm a´la Porsche spec.
Monterar därefter gradskiva på veven(alt kamen om man e hugad med miniräknaren) samt en indikatorklocka mot ventiltryckaren.
Justerar därefter kamdrevet per Porsche spec.
Att "hoppa" en kugg framåt på ett standard drev blir "sådär" för den som nu känner sig manad kan jag meddela,utan ett ställbart e enda modellen.
På min visade det sig att OEM drevet vart inte riktigt så i par som man kunde önskat.
Fick flytta 10(!!!!!!) vev axel grader.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-04-15 13:14:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]