STEREO TIPS
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2006-06-28 22:02:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
STEREO TIPS
Hej, har precis fått hem min röda skönhet.
märkte härom dagen att bilstereon försvann totalt när det börjar gå fort utan targan på plats.
satt och tittade lite på MDS hemsida(det finns lite att välja på)
är det nån på detta eminenta forum som kan tipsa om några bra komponenter typ framsystem, bas, slutsteg.
märkte härom dagen att bilstereon försvann totalt när det börjar gå fort utan targan på plats.
satt och tittade lite på MDS hemsida(det finns lite att välja på)
är det nån på detta eminenta forum som kan tipsa om några bra komponenter typ framsystem, bas, slutsteg.
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Orginalsystem säger inte så mycket. Det kan ju vara allt från två stackars 4"x6" i dörrarna fram till klangpaketet med diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Finns ju bilar med den tidiga inredningen som bara har en högtalare i mitten av instrumentbrädan.A944T wrote:Jag kör med en baslåda med 2 12:or plus originalsystem. Låter ganska ok.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 618
- Joined: 2006-05-29 01:16:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: sthlm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?j.g wrote:är "klangpaketet" på något vis specat? jag har ett "klangpaket" (står så på ett gammalt kvitto) i min bil som jag tänkte sälja då jag inte använder det.
Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 618
- Joined: 2006-05-29 01:16:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: sthlm
- Contact:
oki, jag tror jag har någon sneakvariant då. framdörrarna är som du beskriver, men bak har jag nog inget, tror det bara är lite hål, och tror inte det sitter något under (inte kollat dock)... ska kolla och ta en bild senare. dörrsidorna är för övrigt grått skinn med svarta galler.Maxx wrote:Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?j.g wrote:är "klangpaketet" på något vis specat? jag har ett "klangpaket" (står så på ett gammalt kvitto) i min bil som jag tänkte sälja då jag inte använder det.
Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Dörrsidor i grått skinn är inte så aktuellt i min bil med med svart vinylinredning (konstläder som det så vackert kallas) och stolklädsel i svart/vit pinstripe. Jag letar vidare.j.g wrote:oki, jag tror jag har någon sneakvariant då. framdörrarna är som du beskriver, men bak har jag nog inget, tror det bara är lite hål, och tror inte det sitter något under (inte kollat dock)... ska kolla och ta en bild senare. dörrsidorna är för övrigt grått skinn med svarta galler.Maxx wrote: Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?
Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
Det kan ju ha varit en tidigare ägare som har bytt dina dörrsidor för att få bättre ljud, men inte bytt sidorna bak.
Att få bra ljud med targaluckan avplockad "när det börjar gå fort" är omöjligt. Du kan bara överrösta vindbruset, inte ta bort det. Resultatet kommer bara att bli att det låter lika dåligt men högre och att du blir av med din hörsel. För den delen så är det ju inte bortkastat att försöka få bättre ljud när targataket är på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Hård bas!
Jag är precis som du ute efter ett bra ljudsystem.
Mina krav är BRA ljud, utan en massa överflöd. Vill ha en HÅRD bas, inte "blöt" dunka, dunka!
Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
Ljudet är rent, hårt och hörs även med cabben nere.
(Tydligen så försvinner allt ljud bakom huvudet i nerfällt läge, spelar ingen roll hur mycket bas man har där bak!)
Men är du ute efter att skallra rutor och borra hål i bilen finns ju massa slutsteg och basar att lägga pengaran på..
/Kirurgen
Mina krav är BRA ljud, utan en massa överflöd. Vill ha en HÅRD bas, inte "blöt" dunka, dunka!
Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
Ljudet är rent, hårt och hörs även med cabben nere.
(Tydligen så försvinner allt ljud bakom huvudet i nerfällt läge, spelar ingen roll hur mycket bas man har där bak!)
Men är du ute efter att skallra rutor och borra hål i bilen finns ju massa slutsteg och basar att lägga pengaran på..
/Kirurgen
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Hård bas!
Vad är det för ett aktivtbasrör du använder?kirurgen wrote: Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
/Kirurgen
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Re: Hård bas!
Det är en Pioneer TS-WX105A http://www.pioneer.se/se/product_detail ... _id=25-130Mårten wrote:Vad är det för ett aktivtbasrör du använder?kirurgen wrote: Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
/Kirurgen
/Mårten
Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!
I alla fall är den fenomenal enligt mina öron. Den är billig, lätta att installera och flytta till annan bil. Läggs under säte eller under handsfacket. Inga slutsteg behövs.
Som jag beskrev ger den en jäkla bra bas som är hård och rapp! Inte sladdrig som stora basmembran ger. Jag fattar inte hur folk kan lägga ut massa pengar och göra sin bil ful med massa basar och slutsteg. Spelar man musiken för sin egen skull i bilen, (och inte för folk på utsidan) har rimligt höga krav på kvalité så behöver inte bra billjud kosta, eller synas
REKOMMENDERAS!
/Kirurgen
-
- Turbo-Poster
- Posts: 618
- Joined: 2006-05-29 01:16:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: sthlm
- Contact:
Re: Hård bas!
svar: ja!kirurgen wrote: Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!
men element på 10cm och volym på 4 liter?!? jag har lite svårt att tro att det ska bli något basljud att tala om...
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Re: Hård bas!
Precis vad jag tänkte!
Last edited by kirurgen on 2006-07-03 00:42:27, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Re: Hård bas!
Precis vad jag tänkte!j.g wrote:svar: ja!kirurgen wrote: Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!
men element på 10cm och volym på 4 liter?!? jag har lite svårt att tro att det ska bli något basljud att tala om...
När det gäller billjud gäller det att LYSSNA sig till vad man gillar. System kan ju låta helt olika i olika bilar.
Just när det gäller basar tror folk att stort membran = bra bas!! Så är det inte!
En liten kupé som i Porsche, behövs inte stora membran.
Ok, om du vill ha vansinnigt hög volym , utan nyans eller skärpa - då behövs det! Men den kategorin av billjud kan inte jag stå för!
Last edited by kirurgen on 2006-07-03 00:43:46, edited 1 time in total.
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users