STEREO TIPS

924/928/944/968
Message
Author
snickarn
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2006-06-28 22:02:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

STEREO TIPS

#1 Post by snickarn »

Hej, har precis fått hem min röda skönhet.
märkte härom dagen att bilstereon försvann totalt när det börjar gå fort utan targan på plats. :)
satt och tittade lite på MDS hemsida(det finns lite att välja på)
är det nån på detta eminenta forum som kan tipsa om några bra komponenter typ framsystem, bas, slutsteg.

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by A944T »

Jag kör med en baslåda med 2 12:or plus originalsystem. Låter ganska ok.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

A944T wrote:Jag kör med en baslåda med 2 12:or plus originalsystem. Låter ganska ok.
Orginalsystem säger inte så mycket. Det kan ju vara allt från två stackars 4"x6" i dörrarna fram till klangpaketet med diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Finns ju bilar med den tidiga inredningen som bara har en högtalare i mitten av instrumentbrädan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

#4 Post by j.g »

är "klangpaketet" på något vis specat? jag har ett "klangpaket" (står så på ett gammalt kvitto) i min bil som jag tänkte sälja då jag inte använder det.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

j.g wrote:är "klangpaketet" på något vis specat? jag har ett "klangpaket" (står så på ett gammalt kvitto) i min bil som jag tänkte sälja då jag inte använder det.
Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?

Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

#6 Post by j.g »

Maxx wrote:
j.g wrote:är "klangpaketet" på något vis specat? jag har ett "klangpaket" (står så på ett gammalt kvitto) i min bil som jag tänkte sälja då jag inte använder det.
Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?

Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
oki, jag tror jag har någon sneakvariant då. framdörrarna är som du beskriver, men bak har jag nog inget, tror det bara är lite hål, och tror inte det sitter något under (inte kollat dock)... ska kolla och ta en bild senare. dörrsidorna är för övrigt grått skinn med svarta galler.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

j.g wrote:
Maxx wrote: Det är diskant + 4" + 5,25" fram och diskant + 6,5" bak. Dörrsidorna har ett galler för diskanten "listen" längst upp, längst fram och dörrfickan har ersatts av en högtalarlåda med galler. Bak så har sidorna ett extra utanpåliggande galler under sidofönstret där diskanten sitter monterad. Tror att även hela sidoklädseln under är modifierad. I systemet ingick även en equalizer, men den är väl kanske inte så intressant längre?

Jag är intresserad av att köpa om du ska sälja. Vilken färg är det på dörrsidorna?
oki, jag tror jag har någon sneakvariant då. framdörrarna är som du beskriver, men bak har jag nog inget, tror det bara är lite hål, och tror inte det sitter något under (inte kollat dock)... ska kolla och ta en bild senare. dörrsidorna är för övrigt grått skinn med svarta galler.
Dörrsidor i grått skinn är inte så aktuellt i min bil med med svart vinylinredning (konstläder som det så vackert kallas) och stolklädsel i svart/vit pinstripe. Jag letar vidare. :wink:

Det kan ju ha varit en tidigare ägare som har bytt dina dörrsidor för att få bättre ljud, men inte bytt sidorna bak.

Att få bra ljud med targaluckan avplockad "när det börjar gå fort" är omöjligt. Du kan bara överrösta vindbruset, inte ta bort det. Resultatet kommer bara att bli att det låter lika dåligt men högre och att du blir av med din hörsel. För den delen så är det ju inte bortkastat att försöka få bättre ljud när targataket är på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

kirurgen
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2006-03-12 20:00:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Åland
Contact:

Hård bas!

#8 Post by kirurgen »

Jag är precis som du ute efter ett bra ljudsystem.

Mina krav är BRA ljud, utan en massa överflöd. Vill ha en HÅRD bas, inte "blöt" dunka, dunka!

Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.

Ljudet är rent, hårt och hörs även med cabben nere.
(Tydligen så försvinner allt ljud bakom huvudet i nerfällt läge, spelar ingen roll hur mycket bas man har där bak!)

Men är du ute efter att skallra rutor och borra hål i bilen finns ju massa slutsteg och basar att lägga pengaran på.. ;)

/Kirurgen

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Hård bas!

#9 Post by Mårten »

kirurgen wrote: Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
/Kirurgen
Vad är det för ett aktivtbasrör du använder?
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

kirurgen
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2006-03-12 20:00:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Åland
Contact:

Re: Hård bas!

#10 Post by kirurgen »

Mårten wrote:
kirurgen wrote: Lösningen: Ett aktivt basrör under handsfacket på passagerar sidan. Sedan ett par bra (JL audio) högtalare i standradhålet i dörren.
/Kirurgen
Vad är det för ett aktivtbasrör du använder?
/Mårten
Det är en Pioneer TS-WX105A http://www.pioneer.se/se/product_detail ... _id=25-130

Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!

I alla fall är den fenomenal enligt mina öron. Den är billig, lätta att installera och flytta till annan bil. Läggs under säte eller under handsfacket. Inga slutsteg behövs.
Som jag beskrev ger den en jäkla bra bas som är hård och rapp! Inte sladdrig som stora basmembran ger. Jag fattar inte hur folk kan lägga ut massa pengar och göra sin bil ful med massa basar och slutsteg. Spelar man musiken för sin egen skull i bilen, (och inte för folk på utsidan) har rimligt höga krav på kvalité så behöver inte bra billjud kosta, eller synas ;)

REKOMMENDERAS!

/Kirurgen

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

Re: Hård bas!

#11 Post by j.g »

kirurgen wrote: Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!
svar: ja!
men element på 10cm och volym på 4 liter?!? jag har lite svårt att tro att det ska bli något basljud att tala om... :roll:

kirurgen
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2006-03-12 20:00:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Åland
Contact:

Re: Hård bas!

#12 Post by kirurgen »

Precis vad jag tänkte!
Last edited by kirurgen on 2006-07-03 00:42:27, edited 1 time in total.

kirurgen
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2006-03-12 20:00:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Åland
Contact:

Re: Hård bas!

#13 Post by kirurgen »

j.g wrote:
kirurgen wrote: Nu är jag osäker om den är aktiv i rätta bemärkelsen, den har i alla fall ett inbyggd slutsteg, det är väl det som kallas aktivt?!
svar: ja!
men element på 10cm och volym på 4 liter?!? jag har lite svårt att tro att det ska bli något basljud att tala om... :roll:
Precis vad jag tänkte!

När det gäller billjud gäller det att LYSSNA sig till vad man gillar. System kan ju låta helt olika i olika bilar.
Just när det gäller basar tror folk att stort membran = bra bas!! Så är det inte!

En liten kupé som i Porsche, behövs inte stora membran.
Ok, om du vill ha vansinnigt hög volym , utan nyans eller skärpa - då behövs det! Men den kategorin av billjud kan inte jag stå för!
Last edited by kirurgen on 2006-07-03 00:43:46, edited 1 time in total.

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#14 Post by Adde_k »

vad kostar en sånhär "billig" rackare?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

kirurgen
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2006-03-12 20:00:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Åland
Contact:

#15 Post by kirurgen »

Adde_k wrote:vad kostar en sånhär "billig" rackare?
I Sverige runt 1500kr lågt räknat.

USA mycket billigare..

/Kirurgen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users