fortfarande död 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

fortfarande död 944

#1 Post by nikanor »

hej min 944 är fortfarande död!! :evil:

har nu bytt dme reläet rotor fördelare stift och kablar men den har inte en tillstymmelse till att vill tända :evil:

såg att det hade erjat lite på en del kontakter har smort upp dem.. osv nån som har nån annan ide??

mvh joel

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#2 Post by GLind »

Går startmotorn igång men den inte startar? Vad händer när du vrider om nyckeln? Går suppapumpen igång (den ska väl göra det direkt tändningen är på)?

Det finns en rätt bra guide på Clarks garage
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ts-01.htm
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by nikanor »

GLind wrote:Går startmotorn igång men den inte startar? Vad händer när du vrider om nyckeln? Går suppapumpen igång (den ska väl göra det direkt tändningen är på)?

Det finns en rätt bra guide på Clarks garage
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ts-01.htm
jupp startmotorn går rundt men ingen gnista.

har aldrig hört såppapumpan gå.. man brukar göra det men har aldrig hör den på den här..

ok ska kolla den länken å se.. :) tackar

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#4 Post by Fimpan »

Du kan testa & brygga dom stora kontakterna, på anslutningarna till DME relät.
Då ska du höra om pumpen går, samt att du ska ha gnista.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

nikanor wrote:jupp startmotorn går rundt men ingen gnista
Kan vara hall givaran till vevaxeln eller tändningsboxen som gett upp!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#6 Post by Sjöberg »

Kollat om ngn av givarna i svänghjulet gett upp? Det gjorde min. Det sitter 2 st givare där, en för svänghjulets placering och en för varvtalet. Koppla in dig med multimeter i databoxen och se vad som händer när du kör den på startmotorn. Allt finns tydligt beskrivet på "clarks garage".

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Adde_k »

man ska höra soppapumpen bara man vrider på nyckeln.. kontrollerat så att du får nån bränsle fram? eller har du konstaterat att du inte har någon gnista?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#8 Post by CBlue »

Hade likande fel, ingen gnista bytte spole, kablar och fördelare. Kablar och fördelare behövdes byta hursomhelst. Fortfarande inget. Testa hallgivarna enligt clarks garage instruktioner. Visade sig att en av dem var paj. Köpte två nya från en skrot (villebara sälja dem i par) och det hjälpte. Så nu har jag en till övers om du skulle behöva en så säg till kan du få köpa den jag har extra. Annars kan jag tipsa att kolla upp boschnummret och korsrefferara för att hitta andra bilar som har samma givare. Någon som vet länken där man kan göra det har glämt bort det. Nånstans på bosch.de iaf. Det är samma på volvo 240 har jag för mig kommer dock inte ihåg vilken årsmodell.

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#9 Post by CBlue »

Sökte lite på forumet länken är http://ecat-online.bosch.de/toc/
och bochnummret 0 261 210 003
Volvon var inte 240 utan 760 turbo 82-84

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by nikanor »

CBlue wrote:Hade likande fel, ingen gnista bytte spole, kablar och fördelare. Kablar och fördelare behövdes byta hursomhelst. Fortfarande inget. Testa hallgivarna enligt clarks garage instruktioner. Visade sig att en av dem var paj. Köpte två nya från en skrot (villebara sälja dem i par) och det hjälpte. Så nu har jag en till övers om du skulle behöva en så säg till kan du få köpa den jag har extra. Annars kan jag tipsa att kolla upp boschnummret och korsrefferara för att hitta andra bilar som har samma givare. Någon som vet länken där man kan göra det har glämt bort det. Nånstans på bosch.de iaf. Det är samma på volvo 240 har jag för mig kommer dock inte ihåg vilken årsmodell.
okej ska kolla de.. är inte riktigt hemma på det där.. var riktigt sitter hall givarna och är dom lätta att komma åt? :oops:

fins det mätreferensar på bosch sidan?

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#11 Post by CBlue »

Dem sitter längstbak på motorn ovanför svänghjulet. På http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-02.htm står det hur man testar dem och installerar nya. Konsollen som man mäter på sitter ganska nära ovanför givarna om jag inte kommer ihåg helt fel men det är ju bara att följa kablarna så hittar du den. Tänk bara på att hålla reda på vilken som ska sitta vart om du skulle ta lös båda samtidigt av någon anledning. Några mätvärden tror jag inte det finns på bosch's sida men däremot på sidan ovan.

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by nikanor »

okej jag har läst nu på clarks sidan.. ska se om jag hinner kolla dom idag.. och se om dom eller nån av dom är trasig

944_Driver
Addict
Posts: 2294
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Bara för att besserwissra lite efter en två veckors semester från forumet så tänkte jag påpeka att det inte är hall-givare utan VR-givare, dvs en liten magnet med en spole runt. Typ 1000 ohms resistans är det i de, har man ett oscilloskop mäter man på signalen från de när man kör på startmotorn och jämför med verkstadsmanualen. Helst mätar man i databoxens kontakt för att vara säker på att kablaget dit också är ok. Allt står nog också som tidigare påpekats på clarks garage.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#14 Post by CBlue »

944_Driver wrote:Bara för att besserwissra lite efter en två veckors semester från forumet så tänkte jag påpeka att det inte är hall-givare utan VR-givare, dvs en liten magnet med en spole runt. Typ 1000 ohms resistans är det i de, har man ett oscilloskop mäter man på signalen från de när man kör på startmotorn och jämför med verkstadsmanualen. Helst mätar man i databoxens kontakt för att vara säker på att kablaget dit också är ok. Allt står nog också som tidigare påpekats på clarks garage.

//Magnus
Sant. En hallgivare kräver ju ett externt magnetfällt medens en magnetoresetive sensor oftast inkopererar detta i form av en permanent magnet så som du säger. Vore kanske lite overkill och sätta fast en magnet på svänghjulets alla kugg. :oops:

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by nikanor »

kollade lite i dag på clarks garage.. och hittade den är bilden.

tåtarna A och B hittar jag in kompisar åt..? ska dom ha kompisar??

fast på min är det ett koppel med 2 kablar den en svart me gul rand.

jag håller på bli galen.. ska nu gå ut å se om jag hittar "hallgivarna"

grr* :evil:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users