Satt och klurade lite, och för er som kastat ut baksäte, kapat bort golvet i skuffen, bytt alla rutor (förutom fram) till plast mm.. Borde väll detta medföra att de flesta kilona man lättar ligger från förarsätet och bakåt? Eller väger byta av Huv och skärmar upp?
944:an är vad jag förstått lite framtung (alltså inte exakt 50/50) och blir den då sämre i viktfördelningen vid lättning, så att man tex får sätta grövre hämmare bak / mindre fram för att kompensera?
Inte direkt aktuellt för min del, men vetgirig som man är.....
Mvh Jon
.... jo jag vet, jag funderar förmycket ibland.
Medför lättning av bilen, ändring av krängningshämmare?
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Medför lättning av bilen, ändring av krängningshämmare?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Helt rätt.. jag som skrev inlägg lite för tidigt på dagen..Pär Hylander wrote:Om jag inte tänker krokigt så det väl tvärtom, flyttar du fram tyngdpunkten behöver du göra bilen styvare fram eller mjukare bak.

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Eftersom all lättning oftast betyder nya dämpare och fjädrar så blir det ju ett tillfälle att balansera om bilen. Men jag upplever det inte som om balansen har ändrats mer än någon % och med tanke på vilken löjligt låg nivå vi kör bil så tror jag inte att det öht går att känna balansskillnaden.Jon80 wrote:Helt rätt.. jag som skrev inlägg lite för tidigt på dagen..Pär Hylander wrote:Om jag inte tänker krokigt så det väl tvärtom, flyttar du fram tyngdpunkten behöver du göra bilen styvare fram eller mjukare bak.
Men tänk på att all lättning gör bilen högre.... ve och fasa.

[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Kollade en gammal vägning i setup-pärmen VF268kg HF260kg VB272,5kg HB257kg Fram: 528kg(49,93%) Bak: 529,5kg(50,07%) Vänster sida: 540,5(51,1%) Höger sida 517kg(48,9%) Totalt :1057,5kg.FSN wrote:Eftersom all lättning oftast betyder nya dämpare och fjädrar så blir det ju ett tillfälle att balansera om bilen. Men jag upplever det inte som om balansen har ändrats mer än någon % och med tanke på vilken löjligt låg nivå vi kör bil så tror jag inte att det öht går att känna balansskillnaden.Jon80 wrote: Helt rätt.. jag som skrev inlägg lite för tidigt på dagen..
Men tänk på att all lättning gör bilen högre.... ve och fasa.
Så trots att det är lättat både här och där så är inte balansen rubbad så värst mycket. Men det är surt att man inte kan få bilen jämn mellan höger och vänster sida.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
En lite dum fråga kanske
FSN wrote:Kollade en gammal vägning i setup-pärmen VF268kg HF260kg VB272,5kg HB257kg Fram: 528kg(49,93%) Bak: 529,5kg(50,07%) Vänster sida: 540,5(51,1%) Höger sida 517kg(48,9%) Totalt :1057,5kg.FSN wrote: Eftersom all lättning oftast betyder nya dämpare och fjädrar så blir det ju ett tillfälle att balansera om bilen. Men jag upplever det inte som om balansen har ändrats mer än någon % och med tanke på vilken löjligt låg nivå vi kör bil så tror jag inte att det öht går att känna balansskillnaden.
Men tänk på att all lättning gör bilen högre.... ve och fasa.
Så trots att det är lättat både här och där så är inte balansen rubbad så värst mycket. Men det är surt att man inte kan få bilen jämn mellan höger och vänster sida.
En liten dum fråga kanske, men hur gör man denna vägning?

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: En lite dum fråga kanske
Fyra vågar, en under varje hjul. Dyr historia att köpa in denna utrustning men går säkert att få hyra in sig hos någon som har.easec wrote:En liten dum fråga kanske, men hur gör man denna vägning?
/Mats

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: En lite dum fråga kanske
easec wrote:En liten dum fråga kanske, men hur gör man denna vägning?FSN wrote:[Kollade en gammal vägning i setup-pärmen VF268kg HF260kg VB272,5kg HB257kg Fram: 528kg(49,93%) Bak: 529,5kg(50,07%) Vänster sida: 540,5(51,1%) Höger sida 517kg(48,9%) Totalt :1057,5kg.
Så trots att det är lättat både här och där så är inte balansen rubbad så värst mycket. Men det är surt att man inte kan få bilen jämn mellan höger och vänster sida
/Mats
Det finns fina system med 4 vågar, alltså en under resp hjul. Fast egentligen klara man sig med en stor fordonsvåg om man kan komma till och köra upp på den med hjul i olika kombinationer. Tänker på den sortens vågar som väger lastbilar på avfallsanläggningen t.ex. Dock har dessa ofta rätt grov upplösning , typ 20 kg och man vet ju inte hur kalibrerade det är etc.
Tänker man sig att man dels:
- kör upp hela bilen
- kör upp framhjulen
- kör upp bakhjulen
- kör upp vänterhjulen
- kör upp högerhjulen
så kan man räkna fram sin viktfördelning. Det är dock viktigt att underlaget är jämnt så att kraftena inte fördelar sig annorlunda pga att hjulen fjädrar in ojämnt.
Ang det där med att tp är förskjuten till vänster så vetetusan om det är så stort problem på vår nivå, som du uttryckte det Fredrik. Om man nu behöver vikta upp bilen (för att nå sin klassgräns om man tävlar t.ex) så kan man placera den vikten på höger sida om bilen. Jag gjorde så, hängde upp 8 mm tjockt med stålplåt mellan transaxeltunnel och tröskel från torpedvägg bak till baksätet, det blev 48 kg har jag för mig.
I övrigt är det ju inte så lätt att flytta runt vikt åt höger, batteriet är ju redan på höger sida t.ex. I Fredriks fall så är det en specialtank som även den sitter endast på höger sida. Det enda raka är att sätta sig själv grensle över transaxeltunneln och köra

Sen när man resonerar om höger och vänster ska man nog ivf tänka att viktigast av allt är nog att placera vikt lågt. Många räser-9x4 har batteriet bakom passagerarstolen och det är nog en rätt bra placering.
Mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Re: En lite dum fråga kanske
Enda nackdelen, som iof till vis del redan infinnersig med orginalplaceringen, är att om man smäller, så är det rätt skönt att veta att man mosar batteriet, så att bilen blir strömlös.. gnistor är ju kanske inte så kul alltid :SPär Hylander wrote:Sen när man resonerar om höger och vänster ska man nog ivf tänka att viktigast av allt är nog att placera vikt lågt. Många räser-9x4 har batteriet bakom passagerarstolen och det är nog en rätt bra placering.
Mvh, Pär
Om Race 9x4 or, finns ingen som petat in ett motstånd istället för batteriet, och sen helt enkelt kör 'starthjälp' med ett batteri för att starta.. är ju en hel del kilon i batteriet menar jag.. och kärringstopp vid starten är ju inte att tänka på.. *pinsamt värre*

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]