startproblem 924-78
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2005-08-22 20:44:36
- Contact:
startproblem 924-78
köpte mej en gammal 924 i höstas som funka bra när vi provkörde men när vi kom hem efter ett par timmar med 924an på släp så kände den inte riktigt för att starta och senare i höstas så va den rätt seg att få igång och jag tyckte det verka som han fick för mycket bensin. Nu när våren börjar närma sej så tänkte jag fixa iordning bilen men nu vill den inte alls (fick igång den för ett par veckor sen med hjälp av massa startgas och startkablar och upptäckte att den drog tjuvluft vid 2 spridare så jag bytte oring på dom), det finns gnista på stiften men stiften blir blöta av bensin (alla 4), jag kolla hur spridarna sprutade när jag hade ute dom och det såg bra ut med ögat (inget uppmätt). Förra ägaren hade inte en aning hur ett elsystem funka så det kan mycket väl va ett elfel. är det någon som vet vad felet kan va om bilen får för mycket soppa?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Troligare än för mycket soppa är väl att den inte tänder, t.ex att gnistan är för kass på stiften. Om den får för mycket soppa så kan det t.ex vara kallstartsventilen som pumpar på för mycket (för länge) kanske, eller så är det in i bränslevågen och mecka runt för att ställa ner soppa mängden (inte så lätt tror jag).
Om förra ägaren hade nollkoll på tändsystem så tycker jag du börjar med att byta alla stift, tändkablar, rotor, fördelarlock (om de inte ser väldigt fräscha ut eller garanterat är nybytta) och kanske tändspolen också.
(snart kommer det nog fler svar som kanske säger emot mig...
)
Om förra ägaren hade nollkoll på tändsystem så tycker jag du börjar med att byta alla stift, tändkablar, rotor, fördelarlock (om de inte ser väldigt fräscha ut eller garanterat är nybytta) och kanske tändspolen också.
(snart kommer det nog fler svar som kanske säger emot mig...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Glömde säga att du bör kolla tändinställningen också, om den halkat iväg så försöker ju stiften tända vid fel tillfälle och då kanske det inte tänder alls... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Möjligt fel, men är inte risken stor att man eldar upp toppen då? Om tändstiften tänder när någon av ventilerna är i upplyft läge?patand wrote:Glömde säga att du bör kolla tändinställningen också, om den halkat iväg så försöker ju stiften tända vid fel tillfälle och då kanske det inte tänder alls...
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Ska nog inte vara någon fara med skador pga konstig tändning i det här fallet. Däremot så ska man inte ta för lättvindigt på bränslesystemet och det är väldigt lätt att man gör bort sig, smutskänsligt osv. Kolla över tändsystemet att det är bra och att gnista kommer på rätt ställe (tändlampa kanske du kan låna nånstans). Pilla inte och skruva isär bränslehuvudet osv innan man vet att man har där att göra
Mvh Gustav
Mvh Gustav
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2005-08-22 20:44:36
- Contact:
tändsystemet verkar vara schysst och gnistan är inte dålig (när man kollar utanför motorn iallafall). Jag försökte kolla hur tändningen stod i går men hitta ingen markering på remskivan (mycket röd färg på den). Kallstartsventilen brukar jag koppla bort och då har den oftast lite lättare att starta. som jag såg igår så fattas det kablar till någon liten grej på bränslehuvet (ser ut som en tändspole i skala 1/5 typ) om det har med att den får för mycket soppa. är det någon som vet hur grund inställningen är på co skruven och vad det är för skruv?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Markeringarna sitter inte på remskivan utan på svänghjulet, man får använda en stroboskoplampa och kika ner i hålet i svänghjulskåpan för att förhoppningsvis se markeringen.
Co skruven sitter mellan toppen på bränslevågen och gummibälgen till luftfiltret. Antingen är det ett långt rör som du får sticka ner en lång skruvmejsel i (så är det på vår -85:a) eller så är det en liten skruv som du först får skruva bort helt och sen sticka ner en 3mm insex i det hålet och vrida på CO skruven med (så är det på min turbo).
Om det är den senare varianten så måste den lösa skruven skruvas tillbaka innan den ändring man gjort visar sig på rätt sätt, dvs du kan inte prova hur motorn går medan du har insexan sittandes kvar på CO skruven.
Var försiktig med hur mycket du ändrar på CO skruvens läge så du inte skruvar bort dig helt! Det behövs väldigt små ändringar på skruven för att ändra CO mycket. Prova med kanske ett kvartsvarv först bara och för att minska soppamängden vrider du skruven motsols (left for lean, right for rich är en bra regel att ha i huvudet...)
Lycka till!
Co skruven sitter mellan toppen på bränslevågen och gummibälgen till luftfiltret. Antingen är det ett långt rör som du får sticka ner en lång skruvmejsel i (så är det på vår -85:a) eller så är det en liten skruv som du först får skruva bort helt och sen sticka ner en 3mm insex i det hålet och vrida på CO skruven med (så är det på min turbo).
Om det är den senare varianten så måste den lösa skruven skruvas tillbaka innan den ändring man gjort visar sig på rätt sätt, dvs du kan inte prova hur motorn går medan du har insexan sittandes kvar på CO skruven.
Var försiktig med hur mycket du ändrar på CO skruvens läge så du inte skruvar bort dig helt! Det behövs väldigt små ändringar på skruven för att ändra CO mycket. Prova med kanske ett kvartsvarv först bara och för att minska soppamängden vrider du skruven motsols (left for lean, right for rich är en bra regel att ha i huvudet...)
Lycka till!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users