PROBLEM vid kamremsbyte!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

PROBLEM vid kamremsbyte!!

#1 Post by JDr »

Håller på att byta kamrem och har hittat markeringen som sitter på kamaxeln men hittar inte markeringen som jag tror ska sitta på oljepumpen.
När jag tog bort den gamla remmen så rörde sig hjulet vid pumpen sig någon centimeter.
Hur går jag nu tillväga för att hitta rätt ställe igen???

Har aldrig bytt någon tidigare så alla tips är som vanligt välkommna!!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Uffe L »

Hej!

Utgår från att det är en 944:a? Det är ju bara på den jag vet hur det ser ut så det passar mig bäst... :roll:

EDIT: Nu såg jag i din avatar att du har en 924:a -79. Lär väl vara på den och då gäller knappast nedanst. /EDIT

I min gamla tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
Finns bilder på hur det ser ut när det står i ÖDP (och hur det INTE ska se ut på balnasaxlarna vid ÖDP :) ). Passmärket för veven sitter inte på oljepumpen utan på svänghjulet, d.v.s. i andra änden av motorn. Om du står på förarsidan av bilen och kikar ner bakom bromscylindern så hittar du inspektionshålet där.

Fler tips har jag nog egentlingen inte då jag själv bara lossat min rem än så länge...

Lycka till!

M.v.h. Ulf

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by RallyCalle »

Tjena!

Att oljepumpens axel snurrat lite borde inte spela någon roll då denna inte behöver vara i fas med någon annan axel. Så länge inte vevaxelns läge relativt kamaxelns flyttat sig så är det bara att kränga på den nya remmen. Om dessa hamnat fel i förhållande till varandra så ska det gå att se ett märke på svänghjulet som man kan se genom ett litet hål i kopplingshuset bakom motorn på vänster sida.

Hoppas detta hjälper något iaf!
Lycka till /Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#4 Post by JDr »

RallyCalle wrote:Tjena!

Att oljepumpens axel snurrat lite borde inte spela någon roll då denna inte behöver vara i fas med någon annan axel. Så länge inte vevaxelns läge relativt kamaxelns flyttat sig så är det bara att kränga på den nya remmen. Om dessa hamnat fel i förhållande till varandra så ska det gå att se ett märke på svänghjulet som man kan se genom ett litet hål i kopplingshuset bakom motorn på vänster sida.

Hoppas detta hjälper något iaf!
Lycka till /Calle
Jag trodde att olje pumpen satt längst ut på vevaxeln?
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#5 Post by JDr »

Läste ett stycke i Haynes:

If you have just rebuilt the engine, turn the engine via the center bolt of the oil pump so that the notch on the V-belt pulley aligns with the pointer on the pump.

?? Det är detta jag inte hittar!!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by RallyCalle »

Hej!

Jag måste minnas tokigt från när jag gjorde det, jag ska ut till garaget nu ändå, återkommer när jag tagit en titt!

/Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Där är märkning på svängshjulet, lys med lampa ner på kopplingskåpan från vänster sida av bilen så ser du ett fyrkantigt hål
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#8 Post by JDr »

Eftersom jag ine hittat något på oljepumpen så ska jag leta vid svänghjulet.

Hur vet jag hur det ska vara???
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Det står typ 20-10-Z eller nått sånt, jag tror Z är övre dödpunkt.

Nu pratar jag iofs om 924 turbo, men det vore ju kontsigt om det det var annolrunda på 924 /N/A
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Jag hade också stora problem med att hitta märket, det ska finnas där!

Jag kände med nageln och hittad det. Skåran sitter i periferin på remhjulet.
Sen kan du kolla på svänghjulet som Pär säger. på min stod det 10 - 0 - 10. Den ska stå på 0.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users