PROBLEM vid kamremsbyte!!
- JDr
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo
PROBLEM vid kamremsbyte!!
Håller på att byta kamrem och har hittat markeringen som sitter på kamaxeln men hittar inte markeringen som jag tror ska sitta på oljepumpen.
När jag tog bort den gamla remmen så rörde sig hjulet vid pumpen sig någon centimeter.
Hur går jag nu tillväga för att hitta rätt ställe igen???
Har aldrig bytt någon tidigare så alla tips är som vanligt välkommna!!
När jag tog bort den gamla remmen så rörde sig hjulet vid pumpen sig någon centimeter.
Hur går jag nu tillväga för att hitta rätt ställe igen???
Har aldrig bytt någon tidigare så alla tips är som vanligt välkommna!!
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
Hej!
Utgår från att det är en 944:a? Det är ju bara på den jag vet hur det ser ut så det passar mig bäst...
EDIT: Nu såg jag i din avatar att du har en 924:a -79. Lär väl vara på den och då gäller knappast nedanst. /EDIT
I min gamla tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
Finns bilder på hur det ser ut när det står i ÖDP (och hur det INTE ska se ut på balnasaxlarna vid ÖDP
). Passmärket för veven sitter inte på oljepumpen utan på svänghjulet, d.v.s. i andra änden av motorn. Om du står på förarsidan av bilen och kikar ner bakom bromscylindern så hittar du inspektionshålet där.
Fler tips har jag nog egentlingen inte då jag själv bara lossat min rem än så länge...
Lycka till!
M.v.h. Ulf
Utgår från att det är en 944:a? Det är ju bara på den jag vet hur det ser ut så det passar mig bäst...

EDIT: Nu såg jag i din avatar att du har en 924:a -79. Lär väl vara på den och då gäller knappast nedanst. /EDIT
I min gamla tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
Finns bilder på hur det ser ut när det står i ÖDP (och hur det INTE ska se ut på balnasaxlarna vid ÖDP

Fler tips har jag nog egentlingen inte då jag själv bara lossat min rem än så länge...
Lycka till!
M.v.h. Ulf
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Tjena!
Att oljepumpens axel snurrat lite borde inte spela någon roll då denna inte behöver vara i fas med någon annan axel. Så länge inte vevaxelns läge relativt kamaxelns flyttat sig så är det bara att kränga på den nya remmen. Om dessa hamnat fel i förhållande till varandra så ska det gå att se ett märke på svänghjulet som man kan se genom ett litet hål i kopplingshuset bakom motorn på vänster sida.
Hoppas detta hjälper något iaf!
Lycka till /Calle
Att oljepumpens axel snurrat lite borde inte spela någon roll då denna inte behöver vara i fas med någon annan axel. Så länge inte vevaxelns läge relativt kamaxelns flyttat sig så är det bara att kränga på den nya remmen. Om dessa hamnat fel i förhållande till varandra så ska det gå att se ett märke på svänghjulet som man kan se genom ett litet hål i kopplingshuset bakom motorn på vänster sida.
Lycka till /Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
- JDr
- Addict
Jag trodde att olje pumpen satt längst ut på vevaxeln?RallyCalle wrote:Tjena!
Lycka till /Calle
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- JDr
- Addict