till mek-garaget. Jag har lite oljeläckage att fixa och i samband
med det har jag några frågor som kanske någon här på forumet kan
ge svar på.
1. Byte av oljetrågspackningen:
A. Tråget skall dras med först 4 och sedan 8 Nm.
Hur löser man detta på bästa sätt?
En momentnyckel med den känsligheten kostar en förmögenhet.
Det flesta i vettigt prisläge börjar vid 20 Nm och jag misstänker
att Biltemas billiga (med nålen, 0-20 kg) blir alldeles för
grov, 4Nm är ju ca 0,4 kg.
B. Packningsmassan, lite tips om hur och mängd vore inte helt
fel för man vill ju inte få in den i motorn när man drar tråget.
2. Byte av packning Oljekylarhus?:
(vet ej vad det heter men det är packning mellan huset där
oljefiltret sitter och blocket)
Har försökt läsa mig till hur det skall göras men blir
inte riktigt klok på det. All kunskap mottages tacksamt.
Trodde det bara var att lossa 4 bultar, byta packning
och sätta dit igen.
Men,

"...It is imperative that the oil cooler housing and
the Oil pressure relief valve bore in the engine
block be perfectly aligned. If they are not the
Oil pressure relief valve can be improperly loaded
and may bind internally, causing excessively high
or low oil pressure...."
"...In case of leaks at the oil cooler the cooling
system needs to be flushed..."
och i värsta fall
"... the connecting rod bearings mus be replaced..."
hämtat ur Tech Bulletin #3
Subject - Oil Cooler and Oil pressure relief valve

Det skall vara specialverktyg till den här linjeringen.
På vilket sätt är kylarvätskan inblandad här,
måste den tömmas först?
Är det här något man inte skall ge sig på själ?
Hoppas någon orkar läsa det hela och kommentera.
/Göran