Råd vid fix av oljeläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Råd vid fix av oljeläckage

#1 Post by Göran »

Nu är det snart dags att flytta bilen från vinterförvaringen
till mek-garaget. Jag har lite oljeläckage att fixa och i samband
med det har jag några frågor som kanske någon här på forumet kan
ge svar på.

1. Byte av oljetrågspackningen:

A. Tråget skall dras med först 4 och sedan 8 Nm.
Hur löser man detta på bästa sätt?
En momentnyckel med den känsligheten kostar en förmögenhet.
Det flesta i vettigt prisläge börjar vid 20 Nm och jag misstänker
att Biltemas billiga (med nålen, 0-20 kg) blir alldeles för
grov, 4Nm är ju ca 0,4 kg.

B. Packningsmassan, lite tips om hur och mängd vore inte helt
fel för man vill ju inte få in den i motorn när man drar tråget.

2. Byte av packning Oljekylarhus?:
(vet ej vad det heter men det är packning mellan huset där
oljefiltret sitter och blocket)

Har försökt läsa mig till hur det skall göras men blir
inte riktigt klok på det. All kunskap mottages tacksamt.

Trodde det bara var att lossa 4 bultar, byta packning
och sätta dit igen.

Men, :?:

"...It is imperative that the oil cooler housing and
the Oil pressure relief valve bore in the engine
block be perfectly aligned. If they are not the
Oil pressure relief valve can be improperly loaded
and may bind internally, causing excessively high
or low oil pressure...."

"...In case of leaks at the oil cooler the cooling
system needs to be flushed..."

och i värsta fall

"... the connecting rod bearings mus be replaced..."

hämtat ur Tech Bulletin #3
Subject - Oil Cooler and Oil pressure relief valve

:?

Det skall vara specialverktyg till den här linjeringen.

På vilket sätt är kylarvätskan inblandad här,
måste den tömmas först?

Är det här något man inte skall ge sig på själ?

Hoppas någon orkar läsa det hela och kommentera.

/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Göran »

Tack för ALLA uppmuntrande svar :roll: :wink: :cry:

/G
Körde röd 944 S -87

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Råd vid fix av oljeläckage

#3 Post by Pär Hylander »

Göran wrote:Nu

A. Tråget skall dras med först 4 och sedan 8 Nm.

B. Packningsmassan, lite tips om hur och mängd vore inte helt
fel för man vill ju inte få in den i motorn när man drar tråget.

2. Byte av packning Oljekylarhus?:
(vet ej vad det heter men det är packning mellan huset där
oljefiltret sitter och blocket)
hämtat ur Tech Bulletin #3
Subject - Oil Cooler and Oil pressure relief valve

Det skall vara specialverktyg till den här linjeringen.

På vilket sätt är kylarvätskan inblandad här,
måste den tömmas först?

Är det här något man inte skall ge sig på själ?

Hoppas någon orkar läsa det hela och kommentera.

/Göran
A) Jag hade använt kalibrerad FSG (fingerspitzgefuhle) Det är liksom inget kritisk skruvförband direkt. Helt klart så är det väldigt lite moment, hejda dig innan du tror att det är bra...

B) Jag vet inte....

2) Det lär ju vara en olja/vattenvärmeväxlare, alltså oljan kyls av vattnet. Så tömmer du inte ur kylvätska så lär det bli en blöt upplevelse! På många ställen ska man ju har specialverktyg enligt verkstadshandboken. Påfallande ofta går bra med erfanenhet och sunt förnuft istället. Just detta vet jag inte men jag hade nog inte tvekat att att skruva med det ivf.

Bristen på svar beror nog inte så mycket på att man inte orkar svara utan mer på att det är nog inte så många som mekat med just dessa grejor
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Den där oljekylaren (värmeväxlaren) har jag bytt packningen i på min 83:a, det gick bra utan några specialverktyg. Det svåra var att reda ut vilka små distansbrickor man skulle köpa och använda. Alltså köpte jag några extra brickor för att täcka upp alla möjligheter.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by headline »

Nu blir jag lite osäker vad gäller att plocka ner oljetråget.

Troligtvis måste du lyfta motorn eller plocka bort tvärbalken för att kunna få ut tråget.

För att få bort tvärbalken måste man riva stora delar av framvagnen. Kolla i Haynes!

Du tänkte återanvända packningen + lite packning på tub eller liknande?

Gör kontaktytorna helt rena och stryk ut ett tunnt heltäckande lager med fingret. Det har funkat för mig finfint. Har till och med återanvänt et topp-packning på en gammal motorcykel med gott resultat på detta vis... :shock:

När det kommer till åtdragning så ta det med en så liten spårrnyckel du har och dra åt tills du fortfarande tycker det känns lurigt löst som Pär skriver, känsla räcker långt! Jag lärde mig vad låga moment innebär när jag drog av en skruv till ett överfall till kamaxeln på en CRX. Det sa "knäpp" den gick av långt nere i toppen... :d=:

Du måste tömma kylsystemet för att byta packningen till oljekylaren och det där med olika distanser har jag inte koll på. Var sitter dom? Hittade inga distanser när jag plockade ned min!!

Det står i Haynes att det komm en senare variant som det rekomenderas att man byter till när man har isär det. Det tar jag med en nypa salt!

Jag är också intresserad av mer info om detta!

Lycka till!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Skulle vara kanon om operationen utförs, att med bilder och text dokumentera hur man gjorde, och låta någon Admin slänga in den i FAQ:n :)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Fixat Jon80,

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/lube-06.htm

Här har du jobbet..

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Göran »

Såja nu börjar det likna nåt, tack alla! :lol:

Jag har tänkt att plocka ner framvagnen för att byta trågpackningen
och enligt den dokumentation jag har ska man använda en
Silastic 730 RTV som packningsmassa.

Så den biten har jag nu ganska klar hur det ska gå till.

Men det är det här med oljekylaren, det ser ut som det läcker olja mellan
hus och block.
Men hur fungerar det där bakom egentligen.?
Vad händer när man lossar huset.?
Är huset fyllt med olja?
Är det så att "radiatorn" i huset har någon koppling till kylkanalerna i
blocket.?
Är det där som brickorna skall se till att den kopplingen blir tät och med
lagom pressning?

:?:

Lovar attl försöka dokumentera jobbet med bilder

/Göran
Körde röd 944 S -87

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Ring och snacka lite skit om oljekylaren om du har lust, nått vettigt kanske jag minns ;) 0736-386623.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Göran »

944_Driver wrote:Ring och snacka lite skit om oljekylaren om du har lust, nått vettigt kanske jag minns ;) 0736-386623.
Det låter bra, men jag noterar numret och hör av mig i slutet av mars
då skall jag ha hämtat hem bilen till mek garaget.

Det är lättar att prata när man har det man pratar om framför sig.

(Om erbjudandet gäller då, förstås)

/Göran
Körde röd 944 S -87

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#11 Post by Fimpan »

Göran wrote:Såja nu börjar det likna nåt, tack alla! :lol:

Jag har tänkt att plocka ner framvagnen för att byta trågpackningen
och enligt den dokumentation jag har ska man använda en
Silastic 730 RTV som packningsmassa.

Så den biten har jag nu ganska klar hur det ska gå till.

Men det är det här med oljekylaren, det ser ut som det läcker olja mellan
hus och block.
Men hur fungerar det där bakom egentligen.?
Vad händer när man lossar huset.?
Är huset fyllt med olja?
Är det så att "radiatorn" i huset har någon koppling till kylkanalerna i
blocket.?
Är det där som brickorna skall se till att den kopplingen blir tät och med
lagom pressning?

:?:

Lovar attl försöka dokumentera jobbet med bilder

/Göran
Försöker mig på en förklaring, då vi gjorde detta på jobbet idag...

Själva huset är bara att lossa.
Du bör tömma kylsystemet först & ta bort oljefiltret.
Samt ta bort oljereduceringsventilen & kablarna till oljetryckskontakten.

Innanför detta hus sitter det en liten kylare.
I denna går det olja, det är där problemen brukar ligga när 9X4 brukar få olja i vattnet.
Nämligen att o-ringarna är kass.
BYT dessa!
Själva huset är avtätat med en stål/gummipackning.
Specialverktyg behövs knappt, man fixar det utan.
Det verktyget är till för att centrera huset mot motorn, för att oljereduceringsventilen ska löpa lätt & rätt.
Detta märker du efter att du har meka dit allt igen.
Då ska ventilen löpa utan problem i dess hål.
Ibland kan man få slipa med fiiint sandpapper för att få upp ytan igen.
Reduceringsventilen är ibland shimsad, kolla så att du lägger dessa rätt & rätt antal!
Annars får du knepigt oljetryck.

Lycka till!
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by headline »

Tack för bra beskrivning!

Kan nog underlätta lite när grejerna åker ihop nästa gång!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Göran »

Fimpan wrote:
Försöker mig på en förklaring, då vi gjorde detta på jobbet idag...

Själva huset är bara att lossa.
Du bör tömma kylsystemet först & ta bort oljefiltret.
Samt ta bort oljereduceringsventilen & kablarna till oljetryckskontakten.

Innanför detta hus sitter det en liten kylare.
I denna går det olja, det är där problemen brukar ligga när 9X4 brukar få olja i vattnet.
Nämligen att o-ringarna är kass.
BYT dessa!
Själva huset är avtätat med en stål/gummipackning.
Specialverktyg behövs knappt, man fixar det utan.
Det verktyget är till för att centrera huset mot motorn, för att oljereduceringsventilen ska löpa lätt & rätt.
Detta märker du efter att du har meka dit allt igen.
Då ska ventilen löpa utan problem i dess hål.
Ibland kan man få slipa med fiiint sandpapper för att få upp ytan igen.
Reduceringsventilen är ibland shimsad, kolla så att du lägger dessa rätt & rätt antal!
Annars får du knepigt oljetryck.

Lycka till!
Tack för ett mycket bra klarläggande.

Men, jag tjatar vidare. :wink:

Anledningen till att jag tänkte byta packningen mellan hus och block
är för att jag med ögat tycker mig se att det läcker olja där.

Men enligt din fina förklaring borde det inte vara möjligt för då
skulle jag ha olja i vattnet / vatten i oljan och det har jag inte.
(och förlora kylarvätska?)

Kanske skall jag till att börja med bara byta trågpackning,
där jag är säker på att det läcker, och teoretiskt skulle det
andra kunna vara stänk från trågläckan. Där det läcker mest
är faktiskt precis under oljekylarhuset. :roll:

Vad tror du?

Tack på förhand

/Göran
Körde röd 944 S -87

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#14 Post by Fimpan »

Göran wrote: Tack för ett mycket bra klarläggande.

Men, jag tjatar vidare. :wink:

Anledningen till att jag tänkte byta packningen mellan hus och block
är för att jag med ögat tycker mig se att det läcker olja där.

Men enligt din fina förklaring borde det inte vara möjligt för då
skulle jag ha olja i vattnet / vatten i oljan och det har jag inte.
(och förlora kylarvätska?)

Kanske skall jag till att börja med bara byta trågpackning,
där jag är säker på att det läcker, och teoretiskt skulle det
andra kunna vara stänk från trågläckan. Där det läcker mest
är faktiskt precis under oljekylarhuset. :roll:

Vad tror du?

Tack på förhand

/Göran
Jorå, du kan få oljeläckage där ändå utan att oljan blandar sig med vattnet.
Men ofta är det från oljefiltret eller oljetryckskontakten.
Rengör & varmkör först & sen kontrollera...
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Göran wrote:[Men, jag tjatar vidare. :wink:

Anledningen till att jag tänkte byta packningen mellan hus och block
är för att jag med ögat tycker mig se att det läcker olja där.

Men enligt din fina förklaring borde det inte vara möjligt för då
skulle jag ha olja i vattnet / vatten i oljan och det har jag inte.
(och förlora kylarvätska?)

/Göran
På en värmeväxlare skiljer man på internet och externt läckage, internt så blandar sig vätskorna och externt så läcker det ut. Det är vanligare att man har det ena eller det andra, att har både samtidigt är nog snarare ovanligt. M a o så krävs det inte alls vatten i oljan eller tvärtom för att det ska kunna läcka olja.

F ö håller jag med fimpan, det kan vara andra saker som t.ex oljetrycksgivaren (kass mojäng, läcker ofta enligt min erfarenhet).

Som sagt, rengör och kolla sen. Min metod är rikligt med avfettning och avspolning med varmt högtrycksvatten, alltså matar jag varmt vatten in i högtryckstvätten. Alternativt kan man nog spruta på avfettning på en ljummen motor (varm motor som svalnat i kanske en halvtimme) och sen spola av med avfettning. Jag använder ett munstycke jag kan skjuta under motorn som är vinklat snett uppåt. Det blir attans vackert när det är rent!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]