Hjälp vid köp av min 1:a porsche!
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-02-07 13:49:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Hjälp vid köp av min 1:a porsche!
Har hittat en fin 944:a. från -83 Den är importerad 1992 från belgien och har
sedan dess stått i varmgarage, den är inte ens inreggad. Har gått 16000 mil
och ser mycket fin ut utvändigt och kommer se bra ut invändigt med lite jobb.
Hittils låter det ju rikigt bra.
Problemet är bara att det inte följer med någon servicebok och ägaren som
bara haft den i sitt garage vet i princip inget om dess historia. Jag är ingen
duktig mekaniker och kan inte avgöra hur den mår mekaniskt. Prislappen är
billig men man vill ju inte råka ut för allt för kostsamma reparationer heller.
Kan man utifrån bilens fina yttre och relativt låga miltal göra en någorlunda bra
riskbedöming? Vilka vanliga fel finns det att passa sig för? Några tips i allmänhet?
/pete
sedan dess stått i varmgarage, den är inte ens inreggad. Har gått 16000 mil
och ser mycket fin ut utvändigt och kommer se bra ut invändigt med lite jobb.
Hittils låter det ju rikigt bra.
Problemet är bara att det inte följer med någon servicebok och ägaren som
bara haft den i sitt garage vet i princip inget om dess historia. Jag är ingen
duktig mekaniker och kan inte avgöra hur den mår mekaniskt. Prislappen är
billig men man vill ju inte råka ut för allt för kostsamma reparationer heller.
Kan man utifrån bilens fina yttre och relativt låga miltal göra en någorlunda bra
riskbedöming? Vilka vanliga fel finns det att passa sig för? Några tips i allmänhet?
/pete
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Börja med att skriva i din profil vart du bor så finns det säkert någon från forumet som bor i närheten som kan hjälpa dig.
Annars så kolla på inredning & glas hur slitet det är där & om det verkar stämma överens med miltalet.
Sven
Annars så kolla på inredning & glas hur slitet det är där & om det verkar stämma överens med miltalet.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
NU ska börja med o skrämma dig lite!
Är egentligen ingen stor deal att fixa men kan hjälpa dig att få ner priset rejält...
Bilen Har 16000 mil på mätaren det betyder att den har fått kamremmen och balansremmen bytta just innan den blev avställd om du har tur...
Så det är minst 14 år gammla remmar...
Skulle nu dessa gå av då du startar eller kör bilen så lär det bli dyrt att repaprera.. Så jag avråder dig att ens hantera bilen förren ägaren gjort detta byte till dig eller att du vågar köpa bilen okörd och fixa detta...
Detta är en känd faktor på alla 94X bilar som man ska tänka på vid köp.. speciellt då den stått så länge...
Sanden i GBG tar 2600Kr för denna service men om du inte bor i närheten så se till o kolla vad ditt lokala Porsche center tar för jobbet och slå av det på priset.. annars så får du räkna med en släp transport till GBG tex.
Normalt så byter man remmen var 8000mil eller 5 år.. efter spänner var 500mil
Annars så tror jag det är straight forward allt som du ser eller som ger sig är överkomligt att reparera i jämförelse med kamremms brott.
Bor du i skåne så kan jag tipsa dig om service ställen...
Lite 944 Faq att läsa igenom som ger dig det grunläggande kunskaperna.
http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq.html
Samt.. välkommen hit!
Du ska inte backa för det jag skriver, men var medveten om det....
/Claves
Är egentligen ingen stor deal att fixa men kan hjälpa dig att få ner priset rejält...
Bilen Har 16000 mil på mätaren det betyder att den har fått kamremmen och balansremmen bytta just innan den blev avställd om du har tur...
Så det är minst 14 år gammla remmar...
Skulle nu dessa gå av då du startar eller kör bilen så lär det bli dyrt att repaprera.. Så jag avråder dig att ens hantera bilen förren ägaren gjort detta byte till dig eller att du vågar köpa bilen okörd och fixa detta...
Detta är en känd faktor på alla 94X bilar som man ska tänka på vid köp.. speciellt då den stått så länge...
Sanden i GBG tar 2600Kr för denna service men om du inte bor i närheten så se till o kolla vad ditt lokala Porsche center tar för jobbet och slå av det på priset.. annars så får du räkna med en släp transport till GBG tex.
Normalt så byter man remmen var 8000mil eller 5 år.. efter spänner var 500mil
Annars så tror jag det är straight forward allt som du ser eller som ger sig är överkomligt att reparera i jämförelse med kamremms brott.
Bor du i skåne så kan jag tipsa dig om service ställen...
Lite 944 Faq att läsa igenom som ger dig det grunläggande kunskaperna.
http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq.html
Samt.. välkommen hit!
Du ska inte backa för det jag skriver, men var medveten om det....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Fordon som står länge behöver mycket service även de. Förutom som Claves skriver om kamremmen så får du räkna med att en riktig storservice behöver göras, byta alla vätskor, nya däck mm. Dessutom är risken stor att det uppstår en del läckage från motor, växellåda, stötdämpare mm. Om du inte gör jobbet själv så får du räkna med 20-30.000 i direkta servicekostnader. Kostnader som du måste ta innan du ens börjat köra bilen och då är det sedan stor risk att du upptäcker lite andra fel...
Om du är händig och gärna skruvar själv kan du kanske ge 10.000 för bilen om säljaren ordnar med inregistreringen (men då måste den väl registreringsbesiktigas och det lär väl knappast/förhoppningsvis inte gå i det skicket). Annars skulle jag satsa på en bättre bil.
Om du är händig och gärna skruvar själv kan du kanske ge 10.000 för bilen om säljaren ordnar med inregistreringen (men då måste den väl registreringsbesiktigas och det lär väl knappast/förhoppningsvis inte gå i det skicket). Annars skulle jag satsa på en bättre bil.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-02-07 13:49:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-02-07 13:49:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
För 27 papp kan du få en 83:a som är besiktat och körklar... så varför ge så mycket för en som inte ens är inregistrerad? Neråt 15 tusen så tycker jag att det kan vara värt att tänka på... annars inte.petrus sjövik wrote:Det känns lite som att ta grisen i säcken å chansa men för 27 papp kan det vara värt det eller?
Nån som har tips på verkstad i umeå?
Men det är ju bara du som vet hur skicket på bilen verkar vara. Men se till att kika på lite andra 944or innan du slår till iaf så att du vet hur de brukar se ut i samma prisklass!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-02-07 13:49:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Precis!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Kan du meka själv och har plats och utrustning för det så kommer du undan mycket billigare än 20-30k, blir det däremot verkstadsbesök kan det kosta vad som helst. Jag skulle nog räkna med upp till 10k vid hemmamek och pruta efter det.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-02-07 13:49:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users