Kilen i vevaxeln borttagbar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

Kilen i vevaxeln borttagbar?

#1 Post by Jerre »

Hallå.

Håller som bäst på att försöka byta tätninar runt vevaxeln, jag har fått av kuggkransarna och har äntligen kommit så nära att jag kan ta på packboxen, men där tar det stopp.

Det som strular är att jag inte får loss kilen som sitter på vevaxeln, jag förutsätter att den är av typ "Woodruff", altså med en halvmåneformad del som går ner i ett spår på axeln?? Dessa brukar inte vara några som helst problem att få loss, men denna sitter som f-n. Är den krympt på plats och kräver den värmning för att lossas? Finns det några bra knep för att få loss den utan att skada vevaxeln?

Tacksam för råd!
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det är en rak kil, man får banka rätt rejält är min erfarenhet. Sen lossnar den och far iväg så att man inte hittar den....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Bengt »

Enklast är att greppa kilen med en avbitare och sen bända upp den.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

#4 Post by Jerre »

Ok, tack grabbar, då är det alltså bara mer kraft som behövs, jag tyckte jag fick ett hyfsat tag med en avbitare och tog i men icke. Den har ju inte blivit snyggare av mina försök heller...

På'n igen imorgon!
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by headline »

Hallå där!

Försökte med tång precis som du skriver (det gör haynes med förresten...) men det enda jag fick ut av det var fula märken i kilen så jag lade ner det.

Jag tog fram minsta vassa filen och filade ett spå på kortsidan av kilen precis i höjd med axeln. Sen var det bara att bända upp kilen med skruvmejsel, lätt som en plätt!

Lycka till!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Avbitaren har funkat fint för mig, men jag hade kanske bara tur med min.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

#7 Post by Jerre »

Kilen är ur, jag la mig ner under bilen med ett vasst stämjärn och en mindre hammare, tjongade på kilen ett par gånger snett nerifrån(kilen pekade uppåt) med resultat att den lugnt och fint lossnade.
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]