Hallå.
Håller som bäst på att försöka byta tätninar runt vevaxeln, jag har fått av kuggkransarna och har äntligen kommit så nära att jag kan ta på packboxen, men där tar det stopp.
Det som strular är att jag inte får loss kilen som sitter på vevaxeln, jag förutsätter att den är av typ "Woodruff", altså med en halvmåneformad del som går ner i ett spår på axeln?? Dessa brukar inte vara några som helst problem att få loss, men denna sitter som f-n. Är den krympt på plats och kräver den värmning för att lossas? Finns det några bra knep för att få loss den utan att skada vevaxeln?
Tacksam för råd!
Kilen i vevaxeln borttagbar?
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Kilen i vevaxeln borttagbar?
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Ok, tack grabbar, då är det alltså bara mer kraft som behövs, jag tyckte jag fick ett hyfsat tag med en avbitare och tog i men icke. Den har ju inte blivit snyggare av mina försök heller...
På'n igen imorgon!
På'n igen imorgon!
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Hallå där!
Försökte med tång precis som du skriver (det gör haynes med förresten...) men det enda jag fick ut av det var fula märken i kilen så jag lade ner det.
Jag tog fram minsta vassa filen och filade ett spå på kortsidan av kilen precis i höjd med axeln. Sen var det bara att bända upp kilen med skruvmejsel, lätt som en plätt!
Lycka till!
Mvh Gustav
Försökte med tång precis som du skriver (det gör haynes med förresten...) men det enda jag fick ut av det var fula märken i kilen så jag lade ner det.
Jag tog fram minsta vassa filen och filade ett spå på kortsidan av kilen precis i höjd med axeln. Sen var det bara att bända upp kilen med skruvmejsel, lätt som en plätt!
Lycka till!
Mvh Gustav
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Kilen är ur, jag la mig ner under bilen med ett vasst stämjärn och en mindre hammare, tjongade på kilen ett par gånger snett nerifrån(kilen pekade uppåt) med resultat att den lugnt och fint lossnade.
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users