milmätare har stannat

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
nordstedt
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

milmätare har stannat

#1 Post by nordstedt »

Hej
min milmätare har stannat ibland startar den om man nollställer trippmätaren men stannar igen efter en stund hastighetsmätaren och alla övriga mätare fungerar som dom ska. Nån som har nån fundering om vad som kan vara fel.

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#2 Post by claves »

Får man gissa? :)

Om ett kugg på mätaren är trasigt så kanske nollställer du punkten med resetknappen och så räknar den tills den når den trasiga taggen...

Har sett dessa så det kan vara ett vanligt fel.

http://www.rennbay.com/odometer-gears-c ... f1c27f4122

Image

Någon som kan bekräfta?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by FekZen »

Kan vara så innan hastighetsvajjern går av, så var det på min en stund sen gick den av plötsligt och då slutade även hast mätare funka.

Mvh Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Millen
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987

#4 Post by Millen »

Hmmm jag behöver fixa min milmätare med! Svårt att göra själv eller finns det något ställe som kan göra detta?
Porsche 944 Turbo -87

skillz
Turbo-Poster

#5 Post by skillz »

nollställ inte trippmätaren medans ni kör! :) så undviker man att skada kugg.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Magnus K
Turbo-Poster

#6 Post by Magnus K »

Vanligaste två problemen på 924an är väl att:
1. Vajern till hastighetsmätaren går av. Då slutar både hastighetsmätaren och km-räknaren att funka.
2. Litet fult plastdrev i km-räknaren spricker, då stannar km- och trippräknaren helt. Går att vålda isär km-räknaren och sätta en droppe snabblim på drevet för att låsa det igen. Kan dock vara klurigt att få km-räknaren att se helt 100% fin ut då man måste bryta lite på den synliga svarta ramen för att få isär huset...

Mvh
Magnus

Erppa
S-Poster

#7 Post by Erppa »

Kan nog vara värt att försöka fixa kugghjulet då en ny mätare knappast är billig och en gammal kan gå sönder ganska fort. Men som redan tidigare påpekats nolla inte trippelmätaren då ni kör.

H. En som har en bytt km-mätare :roll:

nordstedt
Turbo-Poster

#8 Post by nordstedt »

ok e de mycket jobb o byta hastighetsvajer nåt man kan fixa själv ?
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

skillz
Turbo-Poster

#9 Post by skillz »

nordstedt wrote:ok e de mycket jobb o byta hastighetsvajer nåt man kan fixa själv ?
Inte så jobbigt om man är van att pilla lite. Du måste ur med instrumentpanelen och vänster framhjul (för att underlätta lite).

Tog mig en 1h att byta förut och då tog jag det väldigt lugnt.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Magnus K
Turbo-Poster

#10 Post by Magnus K »

nordstedt wrote:ok e de mycket jobb o byta hastighetsvajer nåt man kan fixa själv ?
Men jag sätter 50 öre på att din hastighetsmätarvajer är okej, eftersom du skriver att hastighetsmätaren funkar...

/M

Plus2
NA-Poster

#11 Post by Plus2 »

Hej

Jag håller med tidigare inlägg om att det är ett kugghjul till kilometerräknaren som har spruckit. Jag försökte limma kugghjulet i min mätare, men plasten var för "fet" för att superlimmet skulle bita.

Istället så köpte jag ett nytt kugghjul från http://www.odometergears.com/subpages/cable.html Killen är väldigt hjälpsam och det tog bara ett bara dagar att få kugghjulet.

Lycka till,
P-O

Millen
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987

#12 Post by Millen »

FÅå pilla isär och kolla då. Vart sitter kugghjulet? Precis vid mätaren?
Porsche 944 Turbo -87

Magnus K
Turbo-Poster

#13 Post by Magnus K »

Lättast att se det trasiga kugghjulet är nog att pilla isär mätarhuset och sen snurra lite på kabelanslutningen så hastighetsmätaren rör sig. Då borde du kunna se var det står stilla.

Beskrivning på proceduren (utan bilder tyvärr) finns här:
http://members.tripod.com/darrin_smith/porsche/odo.html

Mvh
Magnus

nordstedt
Turbo-Poster

#14 Post by nordstedt »

kanon ja tackar för alla eminenta svar
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

#15 Post by Uffe L »

Tjena!

På min kärra stod den still ibland (EDIT 1: en 83:a med gamla instrumenteringen), mätaren (f.ö. Fekzens f.d. bil som nämns tidigare i tråden så det var nog inte vajern utan ett olyckligt sammaträffande att vajern började ge upp samtidigt som kugghjulet) och det var just det lilla kugghjulet som gått sönder. Den funkade ibland men gav upp efter en stund. Plockade isär mätaren (Det är inte så skoj att försöka pilla loss den svarta ringen som hållerihop mätaren och glaset f.ö..).

Visade sig att kugghjulet satt vid markeringen på nedre bilden (logiskt nog är det borttaget på bilden... :) ). och att det såg ut som på övre bilden, d.v.s. sprucket. Gissar att det är när km-mätaren stannar av någon anledning (t.ex. vid nollställning) så låses kugghjulet men skruven som driver kugghjulet snurrar vidare. Den skruven är väldigt lågt växlad och blir alltså väldigt "stark" och kanske helt enkelt spräcker kugghjulet.

EDIT 2: När jag tänkt ett varv till så kom jag på att hjulet sannolikt snarare skulle rotera på axeln än spräckas om det stoppas av någon anledning... :)

På min fick det till effekt att nio av mellanrummen mellan kuggarna (10 st) var lagom långa i förhållande till skruvens stigning och ett mellanrum blev för stort. Alltså gick mätaren tills det långa mellanrummet kom, då nådde inte nästa kugge riktigt ända fram och så stannade hjulet tills det av någon anledning råkade kugga i skruven och kunde gå något/några varv till.

Ska prova att limma nu men jag tror att jag kommer att behöva byta för som Plus2 (bra länk f.ö.!!!) skriver så är plasten är väldigt fet.

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply