milmätare har stannat
- nordstedt
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
milmätare har stannat
Hej
min milmätare har stannat ibland startar den om man nollställer trippmätaren men stannar igen efter en stund hastighetsmätaren och alla övriga mätare fungerar som dom ska. Nån som har nån fundering om vad som kan vara fel.
min milmätare har stannat ibland startar den om man nollställer trippmätaren men stannar igen efter en stund hastighetsmätaren och alla övriga mätare fungerar som dom ska. Nån som har nån fundering om vad som kan vara fel.
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Får man gissa? :)
Om ett kugg på mätaren är trasigt så kanske nollställer du punkten med resetknappen och så räknar den tills den når den trasiga taggen...
Har sett dessa så det kan vara ett vanligt fel.
http://www.rennbay.com/odometer-gears-c ... f1c27f4122

Någon som kan bekräfta?
/Claves
Om ett kugg på mätaren är trasigt så kanske nollställer du punkten med resetknappen och så räknar den tills den når den trasiga taggen...
Har sett dessa så det kan vara ett vanligt fel.
http://www.rennbay.com/odometer-gears-c ... f1c27f4122

Någon som kan bekräfta?
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Millen
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- skillz
- Turbo-Poster
- Magnus K
- Turbo-Poster
Vanligaste två problemen på 924an är väl att:
1. Vajern till hastighetsmätaren går av. Då slutar både hastighetsmätaren och km-räknaren att funka.
2. Litet fult plastdrev i km-räknaren spricker, då stannar km- och trippräknaren helt. Går att vålda isär km-räknaren och sätta en droppe snabblim på drevet för att låsa det igen. Kan dock vara klurigt att få km-räknaren att se helt 100% fin ut då man måste bryta lite på den synliga svarta ramen för att få isär huset...
Mvh
Magnus
1. Vajern till hastighetsmätaren går av. Då slutar både hastighetsmätaren och km-räknaren att funka.
2. Litet fult plastdrev i km-räknaren spricker, då stannar km- och trippräknaren helt. Går att vålda isär km-räknaren och sätta en droppe snabblim på drevet för att låsa det igen. Kan dock vara klurigt att få km-räknaren att se helt 100% fin ut då man måste bryta lite på den synliga svarta ramen för att få isär huset...
Mvh
Magnus
- Erppa
- S-Poster
- nordstedt
- Turbo-Poster
- skillz
- Turbo-Poster
Inte så jobbigt om man är van att pilla lite. Du måste ur med instrumentpanelen och vänster framhjul (för att underlätta lite).nordstedt wrote:ok e de mycket jobb o byta hastighetsvajer nåt man kan fixa själv ?
Tog mig en 1h att byta förut och då tog jag det väldigt lugnt.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Plus2
- NA-Poster
Hej
Jag håller med tidigare inlägg om att det är ett kugghjul till kilometerräknaren som har spruckit. Jag försökte limma kugghjulet i min mätare, men plasten var för "fet" för att superlimmet skulle bita.
Istället så köpte jag ett nytt kugghjul från http://www.odometergears.com/subpages/cable.html Killen är väldigt hjälpsam och det tog bara ett bara dagar att få kugghjulet.
Lycka till,
P-O
Jag håller med tidigare inlägg om att det är ett kugghjul till kilometerräknaren som har spruckit. Jag försökte limma kugghjulet i min mätare, men plasten var för "fet" för att superlimmet skulle bita.
Istället så köpte jag ett nytt kugghjul från http://www.odometergears.com/subpages/cable.html Killen är väldigt hjälpsam och det tog bara ett bara dagar att få kugghjulet.
Lycka till,
P-O
- Millen
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Magnus K
- Turbo-Poster
Lättast att se det trasiga kugghjulet är nog att pilla isär mätarhuset och sen snurra lite på kabelanslutningen så hastighetsmätaren rör sig. Då borde du kunna se var det står stilla.
Beskrivning på proceduren (utan bilder tyvärr) finns här:
http://members.tripod.com/darrin_smith/porsche/odo.html
Mvh
Magnus
Beskrivning på proceduren (utan bilder tyvärr) finns här:
http://members.tripod.com/darrin_smith/porsche/odo.html
Mvh
Magnus
- nordstedt
- Turbo-Poster
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
Tjena!
På min kärra stod den still ibland (EDIT 1: en 83:a med gamla instrumenteringen), mätaren (f.ö. Fekzens f.d. bil som nämns tidigare i tråden så det var nog inte vajern utan ett olyckligt sammaträffande att vajern började ge upp samtidigt som kugghjulet) och det var just det lilla kugghjulet som gått sönder. Den funkade ibland men gav upp efter en stund. Plockade isär mätaren (Det är inte så skoj att försöka pilla loss den svarta ringen som hållerihop mätaren och glaset f.ö..).
Visade sig att kugghjulet satt vid markeringen på nedre bilden (logiskt nog är det borttaget på bilden...
). och att det såg ut som på övre bilden, d.v.s. sprucket. Gissar att det är när km-mätaren stannar av någon anledning (t.ex. vid nollställning) så låses kugghjulet men skruven som driver kugghjulet snurrar vidare. Den skruven är väldigt lågt växlad och blir alltså väldigt "stark" och kanske helt enkelt spräcker kugghjulet.
EDIT 2: När jag tänkt ett varv till så kom jag på att hjulet sannolikt snarare skulle rotera på axeln än spräckas om det stoppas av någon anledning...
På min fick det till effekt att nio av mellanrummen mellan kuggarna (10 st) var lagom långa i förhållande till skruvens stigning och ett mellanrum blev för stort. Alltså gick mätaren tills det långa mellanrummet kom, då nådde inte nästa kugge riktigt ända fram och så stannade hjulet tills det av någon anledning råkade kugga i skruven och kunde gå något/några varv till.
Ska prova att limma nu men jag tror att jag kommer att behöva byta för som Plus2 (bra länk f.ö.!!!) skriver så är plasten är väldigt fet.
M.v.h. Uffe
På min kärra stod den still ibland (EDIT 1: en 83:a med gamla instrumenteringen), mätaren (f.ö. Fekzens f.d. bil som nämns tidigare i tråden så det var nog inte vajern utan ett olyckligt sammaträffande att vajern började ge upp samtidigt som kugghjulet) och det var just det lilla kugghjulet som gått sönder. Den funkade ibland men gav upp efter en stund. Plockade isär mätaren (Det är inte så skoj att försöka pilla loss den svarta ringen som hållerihop mätaren och glaset f.ö..).
Visade sig att kugghjulet satt vid markeringen på nedre bilden (logiskt nog är det borttaget på bilden...

EDIT 2: När jag tänkt ett varv till så kom jag på att hjulet sannolikt snarare skulle rotera på axeln än spräckas om det stoppas av någon anledning...

På min fick det till effekt att nio av mellanrummen mellan kuggarna (10 st) var lagom långa i förhållande till skruvens stigning och ett mellanrum blev för stort. Alltså gick mätaren tills det långa mellanrummet kom, då nådde inte nästa kugge riktigt ända fram och så stannade hjulet tills det av någon anledning råkade kugga i skruven och kunde gå något/några varv till.
Ska prova att limma nu men jag tror att jag kommer att behöva byta för som Plus2 (bra länk f.ö.!!!) skriver så är plasten är väldigt fet.
M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.