Byta bromsar på 944 NA

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Byta bromsar på 944 NA

#1 Post by headline »

Hur väl funkar orginalbromsarna på 944 NA vid bankörning och r-däck?

Är det någon större vits att uppgradera?

Passar skivor och bromsok från 968?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#2 Post by 944_968CS »

Hej, Kolla Utzon http://www.utzon.se/delar/944S.htm. Men visst går det att åka bana med standardbromsarna men varmt blir det. /Bosse P

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

med bra belägg är det säkert inga problem,, finns ju ett gäng här på sidan som kör med samma grejjer
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Jag kör på den sortens bromsar, har inte ens värstingbelägg utan lite mittemellanbelägg. Däremot bra kylning, riktigt bra kylning.

Det sämsta med bromsarna är att dom kan vibrera isär lite om man kör på kurbsen, så att det blir längre pedalväg vid nästa inbromsning. Det gör att jag brukar försiktigt vänsterbromsa på efterföljande raka om jag skuttat mkt på kurbsen i föregående kurva.

Edvin t.ex kör oxo orginalbromsar, hans bil är ju tyngre än min men mindre effekt iofs. Vet inte vilka belägg han har.

Jag tycker du kan prova nästa säsong på orginalbromsar. Bygga bra kylning kostar nog mindre än en tiondel av nya bromsar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

På min räser sitter också originalbromsar. Den är ju ganska lätt iof (1100kg med 1/3 tank utan förare). Bak har jag originalbelägg och fram sitter det Ferodo DS 2000 belägg. Har funkat kanonbra för mig den gångna säsongen och vad jag hört så hade inte Goran (förra ägaren) några problem under 2004 heller.

Så vitt jag vet sitter det inte ens någon extra kylning av bromsarna på min bil. Det finns dock planer på att montera detta...

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

Bra, den infon räcker för mig!

Kör med orginalgrejer tillsvidare. Hittade en annons nämligen på 968-grejer men det visade sig bara vara skivorna fram... så då var det inte ens lite intressant längre!

Tack för snabba och bra svar!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Peder »

Hej!
Vad har ni gjort "extra" för att förbättra kylningen ?
Peder 944 Turbo -87
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#8 Post by Eddie Varvstopp »

Helt riktigt har jag kört med orginalbromsar på min -84 N/A (ca 1200kg). Klossarna som sitter i har jag ingen aning om vad det kan vara, antagligen orginal men inte bättre. Jag har inte haft några problem med dem någon gång alls (förutom att det har skakat lite i ratten ett par gånger på bana..). Det enda som är fixat är förbättrad bromskylning och bra bromsvätska (ATE Superblue eller Motul RBF600 ). Nu skall det tilläggas att jag har kört på riktiga skräpdäck.

Vill ni kolla hur jag har löst min bromskylning kan ni kika in på min hemsida. Annars har både FSN och Pär en del vettiga lösningar på samma tema.. :wink: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users