Så får du väghållning i din 944/68;a
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Så får du väghållning i din 944/68;a
Mattias Österberg berättar vad Jonas Jarlmark sade på ett föredrag på K3.
väghållningsrecept 944/968 á la Jarlmark
däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18
camber fram -3 grader bak -3 grader
toe fram 1 mm toe out bak4 mm toe in
fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm
tornstag med fasta ändar för att styva upp bilen fram
rätt inställda justerbara dämpare typ Leda
Han tyckte definitivt att man skulle skrota stavarna bak och satsa på riktiga coilover där med.
väghållningsrecept 944/968 á la Jarlmark
däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18
camber fram -3 grader bak -3 grader
toe fram 1 mm toe out bak4 mm toe in
fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm
tornstag med fasta ändar för att styva upp bilen fram
rätt inställda justerbara dämpare typ Leda
Han tyckte definitivt att man skulle skrota stavarna bak och satsa på riktiga coilover där med.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Tycker 4 mm toe in bak låter som att man kan få en hög däckskostnad om man landsvägskör bilen...
Att skrota stavarna bak är jag tveksam till, den ofjädrade vikten blir högre och likaså påkänningarna på dämparfästena. Möjligen vinner man lite friktion.
Sedan tycker jag det fattas en mycket viktig punkt. Byta alla gummibussningar i hjulupphängningarna mot hårdare alternativ.
Att skrota stavarna bak är jag tveksam till, den ofjädrade vikten blir högre och likaså påkänningarna på dämparfästena. Möjligen vinner man lite friktion.
Sedan tycker jag det fattas en mycket viktig punkt. Byta alla gummibussningar i hjulupphängningarna mot hårdare alternativ.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om man inte vill gå hela vägen då? Det där låter som receptet för en kompromisslös banbil, inte en banmöte-några-söndagar-per-år-bil.
Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?

Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Öhlinare är väl aldrig fel...Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?

Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hm ... köpa Öhlinare eller äta?patand wrote:Öhlinare är väl aldrig fel...Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?utom för plånboken förståss...
Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.

Hur svårt är det att hitta hårdare och något lägre fjädrar? Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
För att nu inte exprementer hur mycket som helst med de däckdimensionerna så undrar jag vad den optimala offseten/ET skulle vara för o få in de hjulen under skärmkanterna och måste man valsa skärmarna med en slägga oxså?
/Claves
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.
Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt
3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt

3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag har för mig att Sandén hade någon liknande idé om toe bak men kommer inte ihåg vad han satte för toe bak på min bil men det funkar mycket bra för det sliter endå mest på insidan av däcket pga avsaknad av diff.Pär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.
Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt
3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
Självklart ska du göra det!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänligapatand wrote:På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
Självklart ska du göra det!
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Alldeles riktigt, ville bara visa på att det FINNS andra vägar att gå än coilover och ändock få bra väghållning.Highway wrote:det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänliga

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Du menar att han inte bara borde pusha för de dämparna som han själv importerar?Pär Hylander wrote:Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt

Den dagen ett företag rekommenderar sina konkurrenters prylar kommer i alla fall jag att häpna.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jo, frågan är vilket som är mest bang for teh buck. Torsionsstavar blir naturligtvis det spontana svaret men så länge jag inte har varken garage eller mekvana så känns det inte som om det blir så billigt ändå.patand wrote:På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
Mmm ... ska ta tag i det ...patand wrote:Självklart ska du göra det!Maxx wrote:Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users