Så får du väghållning i din 944/68;a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Så får du väghållning i din 944/68;a

#1 Post by Fredrik C »

Mattias Österberg berättar vad Jonas Jarlmark sade på ett föredrag på K3.

väghållningsrecept 944/968 á la Jarlmark

däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18
camber fram -3 grader bak -3 grader
toe fram 1 mm toe out bak4 mm toe in
fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm
tornstag med fasta ändar för att styva upp bilen fram
rätt inställda justerbara dämpare typ Leda
Han tyckte definitivt att man skulle skrota stavarna bak och satsa på riktiga coilover där med.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by sweanders »

Jahapp, då vet man var man ska fortsätta när motortriminingen är klar! :D
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Tycker 4 mm toe in bak låter som att man kan få en hög däckskostnad om man landsvägskör bilen...
Att skrota stavarna bak är jag tveksam till, den ofjädrade vikten blir högre och likaså påkänningarna på dämparfästena. Möjligen vinner man lite friktion.
Sedan tycker jag det fattas en mycket viktig punkt. Byta alla gummibussningar i hjulupphängningarna mot hårdare alternativ.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#4 Post by FSN »

265 fram, han sa inget om att plocka bort servot vaa???
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Om man inte vill gå hela vägen då? Det där låter som receptet för en kompromisslös banbil, inte en banmöte-några-söndagar-per-år-bil. :roll:

Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
Öhlinare är väl aldrig fel... ;) utom för plånboken förståss...

Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
Öhlinare är väl aldrig fel... ;) utom för plånboken förståss...

Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.
Hm ... köpa Öhlinare eller äta? :wink: Havregrynsgröt och nudlar i all ära men ett par Öhlinare blir det inte. Pengarna ska räcka till en hel del annat på bilen också.

Hur svårt är det att hitta hårdare och något lägre fjädrar? Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

För att nu inte exprementer hur mycket som helst med de däckdimensionerna så undrar jag vad den optimala offseten/ET skulle vara för o få in de hjulen under skärmkanterna och måste man valsa skärmarna med en slägga oxså?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.

Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)

3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#10 Post by Highway »

Pär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.

Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)

3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Jag har för mig att Sandén hade någon liknande idé om toe bak men kommer inte ihåg vad han satte för toe bak på min bil men det funkar mycket bra för det sliter endå mest på insidan av däcket pga avsaknad av diff.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.

Självklart ska du göra det! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#12 Post by Highway »

patand wrote:
Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.

Självklart ska du göra det! :D
det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänliga
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Highway wrote:det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänliga
Alldeles riktigt, ville bara visa på att det FINNS andra vägar att gå än coilover och ändock få bra väghållning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)
Du menar att han inte bara borde pusha för de dämparna som han själv importerar? :mrgreen:

Den dagen ett företag rekommenderar sina konkurrenters prylar kommer i alla fall jag att häpna. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.
Jo, frågan är vilket som är mest bang for teh buck. Torsionsstavar blir naturligtvis det spontana svaret men så länge jag inte har varken garage eller mekvana så känns det inte som om det blir så billigt ändå.




patand wrote:
Maxx wrote:Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
Självklart ska du göra det! :D
Mmm ... ska ta tag i det ... :roll:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users