Svänghjul utan markering ??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Svänghjul utan markering ??

#1 Post by DJ »

Hej!

Skulle ställa tändningen på 24:an och blinkade med tändinställningslampan mot svänghjulet genom den lilla gluggen utan att hitta nån markering. Hur jag än vred på fördelaren (tills den gick uselt åt båda hållen) så kom det aldrig fram nån markering. :(

Antingen så har jag fel svänghjul (med markering åt nåt annat håll) eller så har någon tidigare ägare lyckats montera svänghjulet fel om det är möjligt.

Min bästa nuvarande idé, som föddes nyss och är obeprövad, är att nolla motorn via markeringen på kamdrevet (hur exakt det nu kan vara, kammen sitter troligtvis inte exakt rätt mot svänghjulet), sedan måla nollmarkeringar på remskivan och kamremskåpan samt en 10-gradersmarkering som mäts ut med gradskiva.

Vad tycker ni om förslaget?
Har ni nån bättre idé?

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Uffe L »

Hej!

Inte för att jag nu kommer att tillföra något men jag har också stått och lyst mot svänghjulet på den bilen och kännt mig som ett fån... ;) Vill dock minnas att det senare befanns finnas markeringar där, men ganska dolda av smuts. Kan tro att tidigare ägaren kommer in med en kommentar om det.

Om det sitter felmonterat så borde det ju iaf vara möjligt att leta efter markeringarna om du ber någon vrida veven ett varv, sakta, och hela tiden kika på svänghjulet. De borde ju gå att hitta då. Vet iofs inte vad du ska med den vetskapen till men det kan ju vara kul att veta...

M.v.h. Uffe

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Det kan vara attans svårt att se. Försök att ställ den med ettan i TDC och lys med ficklampa samt vrid motorn lite framåt/bakåt för hand med spärrnyckel på remskivans mutter.

Jag trodde inte jag hade ngra markeringar mitt svänghjul först heller ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Samma här, har letat märken på olika maskiner utan att se något förän efter rengörning och letande. 944:ans TDC-märke är löjligt litet och svårt att se.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Jag måste haft tur, eller bra ögon, eller ovanligt rena svänghjul... hade inga som helst problem varken på NAn eller Turbon att hitta markeringarna... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Daniel, det finns markeringar men de är mycket otydliga. Om du letar bland mina gamla inlägg här så kommer du nog finna en exakt kopia av ditt inlägg... Tyvärr. :(

Mvh
Mangan

User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by DJ »

Magnus K wrote:Daniel, det finns markeringar men de är mycket otydliga. Om du letar bland mina gamla inlägg här så kommer du nog finna en exakt kopia av ditt inlägg... Tyvärr. :(

Mvh
Mangan
Jaha, bra! Då kan jag ju leta rätt på det och bättra på med lite tippex :D

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Hoppas de stämmer med nollning av motorn också. ;)

Jag testade som du antagligen gjorde med tändinställningslampa men såg inget alls. Sen vred jag runt motorn med handkraft lite åt gången skrapade av allt bös från svänghjulet och se, där fanns lite markeringar.

Dock kom jag aldrig så långt som till att fylla i markeringarna, därtill var jag för lat... :(

Mvh
Mangan

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

sv¨ry

#9 Post by 931Melander »

Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Den kan ju flexa lite på tomgång och då är markeringen inte exakt stilla.
Kan kanske ha med vacuumstyrningar o lfttryck att göra också.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: sv¨ry

#10 Post by patand »

931Melander wrote:Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Ska man ställa tändningen så skall ju det ske vid ett visst motorvarv... inte så smart att då öka varvet... :roll: Men för att bara hitta markeringen så kan det ju funka... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: sv¨ry

#11 Post by 931Melander »

patand wrote:
931Melander wrote:Ett tips är att dra upp motorvarvet lite så "står" markeringen lite mer still.
Ska man ställa tändningen så skall ju det ske vid ett visst motorvarv... inte så smart att då öka varvet... :roll: Men för att bara hitta markeringen så kan det ju funka... :)
Japp, menar för att hitta markeringen, sedan tror jag att man ska kolla turbon med ökat varvtal för att se så tändförställningen funkar i ordning?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by DJ »

Jag har letat och hittat markeringarna, de var inte så otydliga.

Den stora anledningen till att markeringarna inte hittades var att vid svänghjulets nolla står fördelaren och kammen enligt bilderna som jag inte lyckas bifoga :x , så de ligger i garaget, klicka på mitt garage för att se på dem.

Helt klart har någon cylinder kompression vid svänghjulets nolla, frågan är bara vilken cylinder. Tvåan??

(Tänkte inte igår på att jag kunde provat att ställa tändningen med lampan kopplad på tvåans cylinder istället, för att se om det skulle ge nån vettig ledtråd.)

Om svänghjulet står rätt, så står kammen åt skogen fel.
Det faktum att bilen går skapligt bra talar lite mot det.

Nästa spår blir nog att ta bort ett stift, stoppa ner en lång mejsel och kolla vilken cylinder som har komp vid svänghjulets nolla.

Eller finns det nåt man borde kolla först?

/Daniel

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Magnus K »

Jag och Uffe L testade att koppla tändlampan till alla 4 olika tändkablarna men fick inte fram nån markering ändå...

Så det bästa är nog att använda "peta genom t-stiftshålet"-metoden, tror jag...

Vet inte hur remhjulet på kamaxen sitter fast, går det att montera det fel måntro? (Jag kom aldrig så långt som till motorfix...)

Mvh
Mangan

PS
Daniel, har du kvar mitt nummer och har frågor är det bara att ringa! :)
DS

User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by DJ »

Magnus K wrote:Jag och Uffe L testade att koppla tändlampan till alla 4 olika tändkablarna men fick inte fram nån markering ändå...

Så det bästa är nog att använda "peta genom t-stiftshålet"-metoden, tror jag...

Vet inte hur remhjulet på kamaxen sitter fast, går det att montera det fel måntro? (Jag kom aldrig så långt som till motorfix...)

Mvh
Mangan

PS
Daniel, har du kvar mitt nummer och har frågor är det bara att ringa! :)
DS
Remhjulet/kammen "borde" ha en kil. Det har i alla fall VW-bilarna som har liknande remhjul. I så fall kan man inte sätta kammen fel mot remhjulet.
Kammen och fördelaren står lika fel ungefär, d.v.s. ungefär vid lämplig position för komp & tändning på 2:ans cylinder.

Remmen bör inte ha kuggat över så långt. 90 grader på kammen/fördelaren blir 180 grader på vevaxeln...
Då skulle nog inte motorn gå alls...


/Daniel

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kåpa

#15 Post by 931Melander »

DJ wrote:Jag har letat och hittat markeringarna, de var inte så otydliga.

Den stora anledningen till att markeringarna inte hittades var att vid svänghjulets nolla står fördelaren och kammen enligt bilderna som jag inte lyckas bifoga :x , så de ligger i garaget, klicka på mitt garage för att se på dem.

Helt klart har någon cylinder kompression vid svänghjulets nolla, frågan är bara vilken cylinder. Tvåan??

(Tänkte inte igår på att jag kunde provat att ställa tändningen med lampan kopplad på tvåans cylinder istället, för att se om det skulle ge nån vettig ledtråd.)

Om svänghjulet står rätt, så står kammen åt skogen fel.
Det faktum att bilen går skapligt bra talar lite mot det.

Nästa spår blir nog att ta bort ett stift, stoppa ner en lång mejsel och kolla vilken cylinder som har komp vid svänghjulets nolla.

Eller finns det nåt man borde kolla först?

/Daniel
Lyft av kåpan för kamaxeln så ser du på lyftarna vilken cylinder som har tändning vid svänghjulsmarkeringen.

Stoppar du en mejsel i tändstiftet går oxå, dock kan motorn stå ett helt varv fel eftersom att motorn går två varv på ett kamaxelvarv...

Detta torde inte vara fallet eftersom att motorn går skapligt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]